דיגיטל וטק
מחיר האקזיט הישראלי: "היזמים מעדיפים לממש רווחים מהירים"
הרכישות האחרונות בתעשיית ההייטק הישראלית מעוררות שאלה האם הישראלים איבדו את החלום. עו"ד גלעד פינקלשטיין, המומחה בעסקאות בינלאומיות, חושף את הפער בין תרבות היזמות בישראל לזו שבארה"ב ומזהיר כי ייצוא הבעלות לחו"ל מחליש את המשק והיזם הישראלי
העסקאות האחרונות בתעשיית ההייטק הישראלית מעוררות שאלות על עתיד הענף. בעוד רכישת Run:ai על ידי אנבידיה נראית כמהלך אסטרטגי מתוכנן היטב, עסקת הרכישה של חברת הפינטק הישראלית מורנינג משדרת תחושה של וויתור על שאיפות ארוכות טווח לטובת רווח מידי. מורנינג, המוכרת כ"חשבונית ירוקה" ומציעה פתרונות דיגיטליים לניהול עסקי עבור עצמאים ועסקים קטנים, נמכרה לחברת TeamSystem האיטלקית בסכום של כ-150 מיליון דולר. בשיחה עם אייס, עו"ד (רו"ח) גלעד פינקלשטיין, המתמחה בעסקאות בינלאומיות, מצביע על בעיה עמוקה יותר בתרבות היזמות המקומית.
"כשפייסבוק הייתה בת שנתיים בלבד, סירב מארק צוקרברג למכור את החברה במיליארד דולר. זה היה סכום אסטרונומי ב-2006," פותח פינקלשטיין. צוקרברג הבין שיש משהו גדול יותר, שיש לו תפקיד. הוא אפילו פיטר את חברי הדירקטוריון כדי לעמוד מאחורי ההחלטה שלא למכור.
פינקלשטיין מתייחס לעסקת אנבידיה דווקא כדוגמה חיובית. "הרכישה של Run:AI היא סיפור שונה לחלוטין. כאן מדובר בחברה שפיתחה טכנולוגיה ייחודית בתחום הבינה המלאכותית, וההשתלבות באנבידיה מאפשרת לה להגשים את החזון שלה בקנה מידה גלובלי. זו לא הייתה רק עסקה כלכלית, אלא מהלך אסטרטגי שכנראה משרת את החזון של שני הצדדים לעסקה". לעומת זאת, לדבריו, מקרה מורנינג מדגים את ההבדל המהותי בין תרבות היזמות הישראלית לזו האמריקאית.
"מורנינג פיתחה פתרון מצוין לניהול פיננסי של עסקים קטנים, עם בסיס לקוחות של 150 אלף משתמשים בישראל. השם שלהם (חשבונית ירוקה) הפך לשם נרדף בתחום, שזה ההישג האולטימטיבי בשיווק תוכנה", הוא מסביר. "אבל במקום לבנות חברה גדולה ועצמאית, בעלי המניות בחרו למכור בשלב מוקדם יחסית. "אין מחלוקת שזו זכותם לעשות לביתם," אומר פינקלשטיין, "אבל ה'למה' מאחורי ההחלטה מעלה שאלות על תרבות תעשיית ההייטק הישראלית".
הביקורת שלו מתמקדת במיוחד בתפקיד של קרנות ההשקעה. "קרן כמו פורטיסימו, שהשקיעה במורנינג ב-2021, רשמה תשואה של 200% תוך ארבע שנים. אבל האם זה באמת מה שהיזמים רצו?" הוא תוהה.
"אנחנו מתגאים בתואר 'אומת הסטארט-אפ' שקיבלנו על החדשנות והיזמות, אבל בפועל - אנחנו פשלונרים באקוויטי," הוא קובע. "במקום לשאוף להקים חברות ענק כמו צ'ק פוינט או סייברארק, רבים מהיזמים שלנו מעדיפים לממש רווחים מהירים". כאן בוחר פינקלשטיין להצביע על Wiz כדוגמה מעוררת השראה שפעלה בניגוד לאינסטינקט הטבעי של חברות ישראליות. "לאחרונה, דווחה הצעת רכש משמעותית מגוגל שנדחתה על ידי Wiz, וזו בדיוק הגישה שעל התעשייה לשאוף לה. החברה מאמינה בדרך שלה ובפוטנציאל שלה להפוך לשחקן משמעותי בשוק האבטחה העולמי. זו החלטה אמיצה שמזכירה את המקרה של צוקרברג".
עוד ב-
לפי פינקלשטיין, "הפתרון טמון בשינוי תפיסתי ובמציאת פתרונות מימון חדשים. "אנחנו צריכים לפתח כלים שיאפשרו ליזמים אוויר לנשימה, כמו עסקאות משניות שהחלו להיות שכיחות בשלהי 2019. ייצוא הבעלות לחו"ל לא מחזק את היזם הישראלי, וכמובן שלא את המשק הישראלי". לסיום, אומר פינקלשטיין, "מעניין שב-2022, אמרה מנכ"לית מורנינג וילצ'נסקי בראיון שאתה לא קונה מוצר, אתה קונה את התשוקה שמאחורי המוצר'," תוך שהוא מצטט. "השאלה היא - האם התשוקה הזו נעלמה, או שהתשוקה הסתתרה מאחורי המניות שנמכרו".
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(2):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
2.אין לכותב מושג ירוק עשיתי גוגל על הליצן - כמה שטויותאהבלים 01/2025/06הגב לתגובה זו0 0במקום אחר הכותב אומר שהוא מומחה לעסקים קטנים ופה הוא מומחה לעסקאות בינלאומיות.סגור
-
1.צודקצודק 01/2025/01הגב לתגובה זו0 0למכור חברות טוב בטווח הקצר וגרוע בטווח הרחוק,צריך לפרסם כתבות כאלו כל יום עד שהציבור יקשיבסגור