דיגיטל וטק

ההונאה המסתורית שמטלטלת את המרקטפלייס: מי עמד מאחורי הרמאות?

איך נוכל תכשיטים רימה נשים ובזבז את כספן: הסיפור מאחורי ההונאה ששואבת קורבנות מהמרקטפלייס בפייסבוק
מערכת ice | 
תקלה בפייסבוק (צילום shutterstock)
א' לא האמינה שזה קורה לה. בסך הכול רצתה לשמח את כלתה והפכה לקורבן של נוכל שעקץ אותה וגזל אלפי שקלים מחסכונותיה הדלים. בת ה-62 מירושלים חיה מקצבת נכות של 2,400 שקל בחודש, ובחיפוש אחר מתנה מיוחדת לכלתה העתידית, מצאה עצמה גוללת בלוחות של המרקטפלייס בפייסבוק. שם, בין שלל המודעות, נתקלה במודעה מפתה לצמידים נוצצים וטבעת במחיר אטרקטיבי.
לפי תחקיר של מגזין N12 המוכר, שהציג את עצמו כ"לירון דדון" והוסיף כי הוא מוכר תכשיטים בבורסה ברמת גן, שכנע את א' לרכוש את התכשיטים בתשלום מיידי של 3,250 שקל. בתמימותה, העבירה א' את הסכום, אך התכשיטים מעולם לא הגיעו, ולירון נעלם מחייה. א' ניסתה לפנות אליו ללא הצלחה והבינה שנפלה קורבן להונאה.
לאחר מכן התברר שהיא איננה הקורבן היחיד של הנוכל. נשים נוספות, רבות מהן קשישות או במצוקה כלכלית, נעקצו באותה שיטה: פרופילים מזויפים בפייסבוק, הצעות אטרקטיביות, ותחזיות של תשלום מיידי עבור תכשיטים שלא התקבלו. הנוכל, שמוכר גם בשמות בדויים אחרים כמו דניאל ואילנית, מצליח לשכנע את קורבנותיו להעביר סכומים גבוהים ואף לאיים עליהן כאשר הן מנסות להתלונן.
לירון לא רק שלח תמונות אטרקטיביות של תכשיטים אלא גם השתמש בטקטיקות מניפולטיביות כגון יצירת קשר חם ומזויף, על מנת לרכוש את אמונן של הנשים. כאשר הן הסכימו להעביר כסף, הנוכל נעלם והשאיר אותן עם חור בכיס ולב שבור.
המשטרה פתחה בחקירה אך לא הצליחה למצוא קצה חוט לגבי זהותו או מיקומו של הנוכל. נציגי המטה בפייסבוק, לאחר שהתקבלה פנייה בנושא, השביתו את הפרופילים המזויפים אך הנוכל המשיך להסתתר תחת שמות שונים.
יונתן בן-חורין, מנהל קו הסיוע לאינטרנט בטוח של איגוד האינטרנט הישראלי, ממליץ לציבור להיות ערני ולהתעקש על אמצעי תשלום מאובטחים. עו"ד רמי תמם מוסיף כי המשטרה יכולה להתחקות אחר הנוכל באמצעות מסמכים וכתובות IP, אך הדגיש את חשיבות של חיבור בין תלונות שונות. הנשים שנעקצו מקוות שהחקירה תוביל למציאת הנוכל ושהציבור יילמד מהניסיון הקשה שלהן.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה