דיגיטל וטק

ארכיון האינטרנט הפר זכויות יוצרים, האם עתיד הפרויקט בסכנה?

מספר הוצאות ספרים תבעו את ארכיון האינטרנט על הפרת זכויות יוצרים עם השקת "הספרייה הלאומית לשעת חירום" במהלך תקופת הקורונה; הארכיון ערער לאחר שהפסיד בערכאה הראשונה וכעת הפסיד גם בערעור; כנגד הארכיון תלויות תביעות נוספות
שרון בירקמן | 
בית משפט (צילום freepik)
בית המשפט לערעורים של ארה"ב במחוז השני פסק נגד ארכיון האינטרנט (The Internet Archive) בתביעה המתמשכת שהארגון מנהל מול הוצאות ספרים, וקבע כי אחד מפרויקטי הדיגיטציה של הספרים בארכיון מפר את חוקי זכויות היוצרים. התביעה הוגשה על ידי מספר הוצאות, ביניהן Hachette, HarperCollins ו-Penguin Random House. זאת, בעקבות פרויקט דיגיטציה פתוח של ספרים בארכיון במהלך תקופת הקורונה.
בפסק הדין בית המשפט דחה את טענת ארכיון האינטרנט כי שיטות ההשאלה הדיגיטלית שלו מוגנות בדוקטרינת השימוש ההוגן, וקבע כי הטיעון "אינו משכנע". 
ארכיון האינטרנט, שהוקם במטרה לשמר ולשמר את ההיסטוריה הדיגיטלית של האנושות, הוא מהארגונים הגדוןלים והחשובים בתחום התיעוד הדיגיטלי ופועל כעמותה ללא כוונת רווח. בין פרויקטי הדגל שלו ניתן למצוא את Wayback Machine, שירות המספק גישה לארכיונים של אתרים שנמחקו או השתנו. מאגר המידע שהצטבר בפרויקטים השונים של הארכיון עוקב אחרי ההיסטוריה של האינטרנט ולמעשה מציג את התפתחות המרחב הדיגיטלי לאורך השנים, מה שהופך אותו לכלי עבודה עבור חוקרים, עיתונאים, היסטוריונים, יוצרי תוכן ועוד.

במרץ 2020 השיק הארכיון את "הספרייה הלאומית לשעת חירום" (NEL), שאיפשרה גישה ציבורית לספרים כשהספריות הציבוריות היו סגורות בשל מגפת הקורונה. הארכיון מחזיק בעותק פיזי של הספרים שהוא משאיל בצורה דיגיטלית. בפרויקט ההשאלה הדיגיטלית הקבוע של הארגון, "הספרייה הפתוחה", על כל עותק פיזי של ספר שנמצא ברשות הארכיון, רק אדם אחד יכול לשאול את הגרסה הדיגיטלית שלו בכל רגע נתון. בתוכנית הספריה לשעת חירום, לעומת זאת, הארגון הסיר את מגבלת מספר השאלות בו זמנית. הסרה זו גרמה לסופרים ומו"לים לטעון כי מדובר בהפרה של זכויות יוצרים. הספריה לשעת חירום נסגרה תוך חודשים בודדים לאור הביקורת, אבל לא מוקדם מספיק: הארגון נתבע ביוני 2020 בידי הוצאות הספרים.
בפסק הדין הראשון ממרץ 2023 נקבע שהפרויקט הפר זכויות יוצרים. בעקבות הפסיקה הצדדים ניהלו ביניהם משא ומתן שנקלע למבוי סתום ואחריו הארכיון ערער על ההחלטה. הערעור, כאמור, נדחה. בפסק הדין החדש נקבע כי אין שינוי מהותי באופן שבו הספרים הדיגיטליים משמשים את הקוראים ולכן אין מקום לטענת השימוש ההוגן. 
"פסק הדין...מחזק את זכותם של סופרים ומוציאים לאור לרישוי ולקבלת תשלום עבור הספרים והיצירות שלהם, ומזכיר לנו באופן חד משמעי כי הפרת זכויות יוצרים היא יקרה ומנוגדת לאינטרס הציבורי", מסרה בתגובה מנכ"לית איגוד המו"לים האמריקאים (Association of American Publishers), מריה א. פלנטה. 
ארכיון האינטרנט מתמודד עם תביעות נוספות, בהן תביעה מצד מספר חברות מוזיקה על דיגיטציה של יצירות מוזיקליות, תביעה שעלולה להוביל לפיצויים של עד 400 מיליון דולר.
מארכיון האינטרנט נמסר כי הם בוחנים את ההחלטה. 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה