קריפטו

"יש עוד קטסטרופות בדרך – אבל FTX מאחורינו"

יובל רואש, מנכ"ל בורסת הקריפטו הישראלית ביטס אוף גולד, אומר ל-ice כי העליות האחרונות מעידות על הבנה בקרב המשקיעים כי קריסת FTX נגרמה בשל בעיות בהתנהלותה ולא בשוק הקריפטו בכללותו – ואמנם, הוא מזהיר כי ייתכן שנראה עוד קריסות, אך בטווח הארוך השוק נמצא בעלייה
יאיר מור |  1
יובל רואש (צילום רונן גולדמן)
העליות האחרונות בשוק הקריפטו מסמנות שני אירועים חשובים – כך אומר יובל רואש, מנכ"ל ברוקר הקריפטו הישראלי Bits of Gold, לאתר ice.
מצד אחד, אומר רואש, "בשנה האחרונה שוק הקריפטו די צמוד למה שקורה בשוק ההון הרגיל. כעת אנחנו רואים ציפייה שהאינפלציה תיבלם, יש אור בקצה המנהרה והשווקים בסך הכל במגמה חיובית" – וזה, כמובן, דוחף גם את המטבעות הווירטואליים לעליות.
אך יש גם צד שני, שקשור למשברים שפקדו ספציפית את שוק הקריפטו בשנה האחרונה: "אני חושב שהדבר המרכזי הוא שאפשר להסתכל על FTX מהמראה האחורית באוטו. הרבה אנשים פחדו שהיא תגרום למפולת מוחלטת בקריפטו, (אך כעת) כולם הבינו שזה רק משהוא נקודתי בחברה מסוימת. כל פעם שיש דרמה כזו לוקח זמן עד שכולם מבינים שבסוף מדובר (בבעיה) בחברה ולא בביטקוין עצמו".
אמנם, רואש מדגיש כי עדיין לא עברנו את כל השלכות קריסת FTX: "אני לא אומר שלא יקרה שום דבר ולא תקרוס אף בורסה יותר אי פעם. יש סכנה. זה לא שאנחנו בעולם שכולו ורוד וכל הסכנות חלפו. אתה שואל אותי האם יש עוד קטסטרופות פוטנציאליות בדרך? חד משמעית: כן". הוא מזכיר גם את ג'מיני של התאומים ווינקלבוס וג'נסיס, שסיפקה לה שירות פיקדונות נושאי ריבית. לאחר קריסת FTX מצאה את עצמה ג'נסיס בצרות, ועצרה גם את האפשרות של לקוחות ג'מיני למשוך את כספם. כעת שתי החברות יחדיו נתבעות בארה"ב על הפרת חוק ניירות הערך. "אם ג'נסיס קורסת – זה משפיע על כל השוק", הוא מדגיש.
אך התמונה הכוללת, מדגיש רואש, חיובית: "לאנשים יש סנטימנט טיפה יותר חיובי והם יותר רגועים עם התקופה האחרונה. הם מבינים ששוק הקריפטו הוא עדיין עתיד כלכלי, אז קצת נרגעו הרוחות וחזרנו למחירים שהיו לפני הקריסה של FTX. אני שנים נוהג באותה דרך ואומר את אותם דברים: ביטקוין וקריפטו הם שווקים נדיפים. גם כשהוא עולה, צריך להסתכל על זה בפרספקטיבה יותר רחבה – וכשעושים זאת, רואים שהביטקוין עולה במגמה קבועה והקריפטו עולה במגמה קבועה, וצריך לצריך לשים לב איפה שמים את הכסף. יש הרבה מטבעות 'אינסטנט', שזה לא באמת מוצר אמתי – אז לפני שמשקיעים צריך לקרוא במה משקיעים, וכמובן כדאי תמיד לשקול ולהתחיל סולידי ולהתחיל בדברים שהם קצת יותר עמידים ויותר סולידיים, שאפשר לסמוך עליהם יותר – ביטקוין, את'ריום או כל מטבע אחר שאנשים חושבים שהם סולידיים".
דרך טובה להבדיל בין השקעות סולידיות למטבעות 'אינסטנט', לדברי רואש, היא פרסום: "ככל שיש על זה יותר שיווק – כך הוא פחות סולידי".
כמובן שגם לגבי הבורסות שדרכם משקיעים יש לו תובנות: אמנם ביננס, המתחרה הגדולה יותר של FTX, הצליחה להרגיע את החשש מקריסה שלה – אך רואש מזהיר כי שתיהן חברות פרטיות שמתנהלות באופן שמקשה להבין היכן באמת נמצא הכסף. לכן הוא מדגיש כי רצוי להשקיע דרך גופים מפוקחים – כמו ביטס אוף גולד, או אפילו המתחרה האמריקאית הוותיקה קוינבייס.
"קוינבייס, לעומת (ביננס ו-FTX), זה גוף שאפשר לסמוך עליו. זה גוף שמפוקח, שאפשר להסתכל עליו ולנסות לסמוך", הוא אומר, וממהר להזכיר שכך גם הבורסה שלו. "אתה יודע מה הדבר הראשון שעשינו כשפתחנו את החברה, ב-13 בינואר 2013? ללכת לרגולטור – לרשות להלבנת הון – ולהגיד להם 'שלום, תכירו, זה ביטקוין, אנחנו רוצים לדווח לכם על כל העסקאות שעוברות דרכנו מעל הרף שאתם קבעתם'. ראינו את ביטקוין וכל הקריפטו שצריך להתקדם בדרך הזו. הדרך הנכונה להתקדם היא בשיתוף פעולה עם הרגולטורים, ולא להתחמק, לדלג מדינות ולהסתתר בבהאמה (עקיצה אל סם בנקמן-פריד, מייסד FTX, שניסה להסתתר שם; י"מ). בסוף אתה צריך לפעול בנורמה מסוימת ותחת רגולציה. לשמחתי לנו יש רישיון בישראל ואנחנו עובדים כגוף מפוקח. הרגולטור בחן אותנו בהרבה מאוד עיניים לפני שהביא לנו רישיון – וכשרוצים לסחור, כדאי להסתכל על הגופים המפוקחים, ולא להסתכן באופורטוניזם של גופים שמציעים כל מיני מטבעות מסוכנים".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    ביטס אוף גולד = חלפן
    המבולבל 01/2023/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מבולבלים? גם אנחנו (מהכתבה הזאת). כתבתם פעמיים שהוא מנכ״ל בורסה ופעם שהוא מנכ״ל של ברוקר. תכלס ביטס אוף גולד הם חלפן שקלים וקריפטו. לא בורסה ולא נעלים
    סגור