קריפטו

עוקץ המיליארדים של בורסת הקריפטו נחשף: כך פעלה השיטה

כבר שבוע ששוק הקריפטו חווה משבר בעקבות קריסת הבורסה השנייה בגודלה בעולם, לאחר שהתגלו העלמות של מיליארדים על ידי המנכ"ל לשעבר והמייסד
מערכת ice |  1
סאם בנקמן פריד (צילום shutterstock, יוטיוב/ David Rubenstein)
מוקדם יותר ביום חמישי, מנכ"ל FTX, ג'ון ריי השלישי, הגיש הצהרה לבית המשפט לפשיטת רגל של ארצות הברית בדלאוור, בעקבות קריסתה כאחת מבורסות המטבעות הקריפטו הגדולים בעולם.
ריי, העיד על מצב החברה העגום ותיאר אותה כאחת הדוגמאות הגרועות ביותר לשליטה תאגידית שבה נתקל אי פעם, ונימק בהצהרה דרך הכשלים שראה בדו"חות. עוד הצהיר על היעדר מוחלט של בקרה פיננסית ותאגידית והעיד כי, "מעולם בקריירה שלי לא ראיתי כישלון כה מוחלט של בקרות תאגיד והיעדר כה מוחלט של מידע פיננסי אמין כמו שהתרחש כאן".
בדבריו הקשים שרף המנכ"ל את ההנהלה לשעבר, כולל המנכ"ל לשעבר סם בנקמן-פריד, על כישלון ההנהגה לתפוס ולטפל בחור של מיליארדי דולרים במאזני Alameda Research-FTX. ההפסדים למשקיעים עשויים להגיע עד ל-8 מיליארד דולר.
עוד תקף את הטיפול בחשבונות והעריך כי העניין ידרוש ניתוח משפטי, "אני לא מאמין שזה מתאים לבעלי עניין או לבית המשפט להסתמך על הדוחות הכספיים המבוקרים כאינדיקציה מהימנה לנסיבות הפיננסיות של החברה."
המנהל החדש של FTX אמר שיש לו חששות "מהותיים" לגבי העמדות הפיננסיות שהוא מציג בפני בית המשפט. ההתפרקות של FTX חשפה חור עצום במאזני החברה, אך עד להשלמת ניתוח הבלוקצ'יין וחשבונאות משפטית, ריי אמר שלא "ראוי לבעלי עניין או לבית המשפט להסתמך" על המספרים שהוצגו.
נתונים פיננסיים מדויקים הם מדד מפתח להערכת שווי והשקעה בחברה. חברות הון סיכון הזרימו מיליארדים לתוך הפוסטר בננקמן-פריד והחברות שלו, והעריכו אותם בעשרות מיליארדי דולרים.
היבט סטנדרטי של כל השקעה בהון סיכון הוא תקופת בדיקת נאותות, שבה פותחים ספרים ומוצגים כספים מבוקרים למשקיעים פוטנציאליים. הקביעה של ריי כי הדוחות הכספיים של רבות מחברות הבת של FTX אינן אמינות מעלה שאלות חדשות לגבי החריצות שמבצעות כמה מחברות הסיכון הגדולות בעולם.
"אני מבין שכספי חברות של קבוצת FTX שימשו לרכישת בתים ופריטים אישיים אחרים עבור עובדים ויועצים. אני מבין שלא נראה שיש תיעוד לחלק מהעסקאות הללו כהלוואות, ושנכסי נדל"ן מסוימים נרשמו בשמם האישי של העובדים והיועצים הללו ברישומים של איי בהאמה" אמר.
דיווחים אחרים פירטו הטבות מפוארות שניתנו לכאורה לעובדי FTX באיי בהאמה. התיק של ריי הצביע על כך שכספי תאגידים שימשו לרכישת בתים עבור עובדים ויועצים, לפעמים על שמם. הלוואות לא נרשמו מ-FTX לאותם אנשים - כפי שאופייני להסדרים דומים בחברות אחרות. במקום זאת, יחידים קיבלו את המעשים לנכסים אלה, לפי ריי, חופשי וברור, בשמותיהם שלהם.
"לחייבים לא היו סוג של בקרות תשלומים שלדעתי מתאימות למפעל עסקי. לדוגמה, עובדי קבוצת FTX הגישו בקשות תשלום דרך פלטפורמת 'צ'אט' מקוונת שבה קבוצה שונה של מפקחים אישרה תשלומים על ידי תגובה עם אימוג'ים מותאמים אישית".
למרות תעשייה שלמה שהוקדשה לבקרת הוצאות והחזרים, הצוות של בנקמן-פריד השתמש בהודעות פנימיות כדי לשחרר כספים תאגידיים לידי עובדים ברחבי העולם. לא ברור מיד באיזו פלטפורמה FTX השתמשה, אם כי ידוע שהחברה השתמשה ב-Slack לתקשורת פנימית.
5. יתרון לאלמדה
שיטות ניהול בלתי מקובלות כללו שימוש בדוא"ל קבוצתי לא מאובטח כדי לגשת למפתחות פרטיים סודיים ולנתונים רגישים מאוד. היעדר התאמה יומיומית של עמדות בבלוקצ'יין, שימוש בתוכנה כדי להסתיר את השימוש לרעה של כספי לקוחות, הפטור הסודי של Alameda מהיבטים מסוימים של פרוטוקול החיסול האוטומטי של FTX.com, והיעדר ממשל עצמאי."
Alameda Research, חברת המסחר החשאית בלב האימפריה של בנמן-פריד, ביצעה עסקאות ב-FTX לצד סוחרים מוסדיים ופרטיים אחרים. עם זאת, שתי החברות היו קרובות יותר מכפי שהוכר בפומבי, לאור הצהרתו של ריי כי אלמדה קיבל פטור בחשאי מ"היבטים מסוימים" של פרוטוקול החיסול האוטומטי של FTX.
לא ברור מיד לאילו היבטים ריי התכוון. במסחר בקריפטו, פירוק דומה ביותר לקריאת מרווח, שבה פוזיציה ממונפת נסגרת על ידי בורסה עקב שינוי דרמטי במחיר של נכס בסיס.
CNBC הגישה מספר בקשות לתגובה מבנקמן-פריד.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    בצער אני אומר שוב היהודים עושים פונזי (ל"ת)
    מני 11/2022/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור