קריפטו

המיזוג הענק של את'ריום הושלם – והתגובה של השוק מפתיעה

מטבע הקריפטו השני בגודלו בעולם חתך את צריכת החשמל הדרושה להפעלה של עצמו ב-99%, והוריד את צריכת החשמל העולמית ב-0.2%. איך הגיב השוק לשינוי?
יאיר מור |  1
אתריום (צילום vecteezy)
זה קרה: הבוקר השלימו מפתחי רשת הבלוקצ'יין הוותיקה את'ריום את המיזוג שלה עם רשת הניסוי המקבילה שהפעילו בשנתיים האחרונות לקראת מעבר לשיטת "כרייה" חדשה, שהופכת את הבלוקצ'יין המרכזי ואת המטבע המוכר שלו, את'ר, לחסכוניים יותר בחשמל.
המיזוג החל מעט אחרי השעה 9:00 לפי שעון ישראל, ובדקה לעשר הודיע ויטליק בוטרין, המפתח המוכר ביותר של את'ריום, בטוויטר: "וסיימנו! מיזוג שמח לכולם. זהו רגע גדול למערכת האת'ריום. כל מי שסייע להוציא את המיזוג לפועל אמור לחוש גאה מאוד היום".
 
תהליך המיזוג שודר בשידור חי, ובמהלכו טען ג'סטין דרייק, חוקר בקרן את'ריום, כי "המיזוג יפחית את צריכת החשמל העולמית ב-0.2%". לפי הערכות, לפני המיזוג צרכה כריית את'ריום ברחבי העולם 112 שעות טרה-ואט לשנה – נתון דומה לצריכת החשמל של הולנד כולה – וכעת היא צורכת כ-0.01 שעות טרה-ואט לשנה בלבד, הפחתה של 99%.
כפי שהסברנו בעבר, עד כה את'ריום, ויתר רשתות הבלוקצ'יין הגדולות שעליהן מתבססים רוב מטבעות הקריפטו, התבססו על שיטת PoW ("הוכחת עבודה"), שבה מיליוני מחשבים עובדים במקביל כדי לפצח אלגוריתמים מתמטיים שייצרו את הבלוק הבא ברשת, שיכלול את התנועות האחרונות שנעשו בה. הראשון שמצליח – זוכה במטבע ש"נוצר", ולכן נוצרה תעשייה של מכשירי כרייה מהירים ובזבזני חשמל כדי לנסות להגיע ראשונים לאותם פיצוחים. השיטה החדשה, PoS ("הוכחת סיכון"), מייתרת את העבודה המקבילה של מחשבים רבים על אותו מקטע, שכן היא מחלקת את העבודה מראש כך שכל "עובד" מקבל מקטע שונה לעבוד עליו. החלוקה נקבעת בהגרלה, כאשר ככל שהכורה סיכן יותר מטבעות – גדלים סיכויים לקבל עבודות גדולות שיזכו אותו בתגמול גבוה, אך גם כורים אחרים יקבלו תגמול נמוך יותר על ההשתתפות בסיכון. הסכום המינימלי לסיכון הוא 32 מטבעות את'ר, ששווים כרגע כ-50,000 דולר – אך כמובן שניתן לסכן סכומים נמוכים יותר במסגרת מאגרים (או "בריכות" – pools) שבהם המוני משתתפים קטנים מאחדים כוחות כדי ליצור כוח מצטבע משמעותי.
חברת הכרייה הגדולה בעולם לאת'ר, Ethermine, הודיעה אתמול כי היא היא סוגרת את הגישה לשרתי הכרייה שלה למשתמשים בתגובה למעבר, ועובדת למודל כזה של מאגר סיכון, כאשר משתמשיה יוכלו לסכן כסף והיא תאגור את כל הכסף ותרוויח עליו עמלות באמצעות סיכון שלו.
בניגוד לציפיות, לפיהן את'ר יעלה בזכות המיזוג, ערכו ירד בשעות שלפני המיזוג, עלה כמה דקות לפני המיזוג ובחצי השעה שלאחר השלמתו, אך אז ירד חזרה לרמות דומות לאלו שבהן נסחר אתמול. עם זאת, דבר מעניין קרה למטבעות המתחרים קרדאנו וסולאנה – שני מטבעות נוספים בעשירייה הראשונה שהיו חלוצי השימוש במודל PoS – רשמו תנודות דומות לאת'ר סביב המיזוג שלו, אך בניגוד אליו קרדאנו לא חזר כל הדרך לערכו אתמול, וסולאנה אף נשאר בשיא במשך כשעה וגם לאחר מכן ירד לרמה גבוהה משמעותית מזו שבה נסחר אתמול.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    את'ריום הופך לעוד יותר ריכוזי
    נחוציק חמאתין 09/2022/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גם לפני המעבר ל-PoS אתרים היה אחד המטבעות הריכוזים. היו מספר מצומצם של חברות כרייה שיכלו ביחד לשלוט על 51% מהכריה כולה ולהשפיע על "האמת". עוד דבר שמהווה ריכוזיות הוא האתריום פאונדיישן שבעצם מונהג על ידי ויטאליק ומחליט את כל ההחלטות ברשת. זו לא באמת רשת מבוזרת. ברשת מבוזרת יש כח שווה לכל משתתף, וסוג דל הפרדת רשויות בין הכורים (המאבטחים), הולידייטורים (המאמתים), והמשתמשים. באתריום ויטאליק החליט החלטה שבעצם בועטת את כל הכורים מחוץ לרשת. הם מאוד התנגדו לה. כעת בשביל להשתתף צריך מינימום 50,000 דולר, והעשירים יתעשרו. זה לא ממש מבוזר. גם מבחינת אבטחה - הם איבדו את החסינות להתקפת 50%. הם ידועים בשכתוב ההיסטוריה של הלדג'ר כשזה מתאים להם. בקיצור - המטבע נהיה ריכוזי כמו מטבע של חברה פרטית.
    סגור