קריפטו

נחשף: כך התרסק מטבע הקריפטו שמחק מיליארדים

לא האקרים ולא נוכלים שתכננו לברוח עם רווחים – קריסת טרה נגרמה, לפי צוות חוקרי קריפטו, על ידי משקיעי ענק שהבינו שהמטבע שהפך לאחרונה ללהיט לא מסוגל למלא את ההבטחות של ממציאיו
יאיר מור | 
הקריפטו מתרסק (צילום pexels, vecteezy)
קריסת צמד המטבעות הקריפטוגרפיים של רשת הבלוקצ'יין טרה לא נגרמה מ'מתקפה' או פעולה מכוונת, אלא מרצף של החלטות של משקיעים וטעויות ענק מצד הארגון שאחראי על המטבעות, כך טוענת חברת מחקר הבלוקצ'יין Nansen.
בסוף השבוע פרסמה החברה ניתוח מעמיק של מה שהוביל לצלילה האינסופית של מטבעות טרה (LUNA) וטרה-דולר (UST), וסיכמה כי "אנו מפריכים את הטענה הנפוצה אודות 'תוקף' או 'האקר' יחיד, שעבד במטרה לפגוע ביציבותו של UST. ניתוק ההצמדה של UST (עם הדולר האמריקאי) עשויה היתה לנבוע מהחלטות השקעה של כמה ישויות ממומנות היטב – לדוגמא, לעמוד באילוצי ניהול סיכונים, או לחלופין להפחית את הקצאות ה-UST שהופקדו ל(רשת) Anchor בהקשר של תנאי מאקרו-כלכלה ושוק סוערים".
חוקרי החברה ניתחו את הפעולות שאירעו במטבע צמוד-הדולר שאותו אנו נוהגים לכנות טרה-דולר בימים שסביב תחילת הצניחה שלו – מ-7 ועד 11 במאי. לדבריהם, הם זיהו 7 ארנקים מרכזיים שביצעו מכירות כה גדולות של המטבע, עד ש-Luna Foundation Guard (או בקיצור LFG), האנשים האחראים לבצע פעולות לשמירת ערכו הצמוד-לדולר של המטבע, לא הצליחו לאזן את המכירות הללו באופן שישמור על ערך המטבע.
נאנסן טוענת כי לא נראה ששבעת הארנקים שביצעו את מכירות הענק היו מתואמים, ולכן לא סביר שמדובר היה ב"מתקפה" שנועדה בכוונה תחילה להפיל את המטבע. במקום זאת, היא מאמינה כי מספר משקיעי ענק שראו כי ערך המטבע הולך ומתרחק מהדולר מיהרו להמיר אותו למטבעות אחרים, כמו את'ריום ו-USD-Coin (או בקיצור USDC), מטבע צמוד דולר גדול יותר, וכך הורידו עוד ועוד את ערך מטבעות ה-UST. בשלב מסוים המרחק של המטבע משער הדולר גרם גם למשקיעים קטנים יותר להיכנס לפאניקה – ואז הם התחילו למכור אותו במהירות האפשרית תמורת כל מחיר שהוא, והצניחו את המחיר עוד יותר. בסך הכל אבדו בסחרחרה הזו כ-39 מיליארד דולר לפי בדיקת ice.
 
בחברה מציינים כי מייסד רשת הבלוקצ'יין טרה ושני המטבעות שלה, דוֹ-יוּנְג קְווֹן, נכשל לחלוטין ביחס שלו למפלה בשלביה הראשונים. "התעוררתי – בוקר משעשע. אתם יכולים להקשיב ל'משפיענים' שאומרים בפעם ה-69 ש-UST יאבד את ההצמדה לדולר. או שאתם יכולים לזכור שהם כולם עניים עכשיו, ולצאת במקום זה לריצה", הוא כתב בטוויטר זמן כשהירידה בערך המטבע רק התחילה, ושעות לפני שהוא החל לצלול בעשרות אחוזים.
לפי החוקרים, חלק גדול מהאשמה במפלה מוטל גם עם רשת ההלוואות צלזיוס, שהבטיחה החזרים לא ריאליים של כמעט 20% על טרה, וכך פיתתה אנשים להסתכן בהשקעה והלוואה שלו לגחמותיהם של אחרים. צלזיוס לא הגיבה לשאלת בלומברג בנוגע לחלקה במפולת.
עדכון, 31.05.2022, 20:20: צלזיוס מסרה בתגובה לאתר ice כי "הטענות המועלות בכתבה בקשר לצלזיוס אינן נכונות, וחסרות כל שחר ובסיס. הריבית של 20% שולמה למחזיקי טרה-דולר באמצעות פרוטוקול Anchor ע"י הגופים שמאחורי טרה וטרה-דולר, וזאת על מנת למשוך משתמשים לפלטפורמה שלהם. צלזיוס מציעה למשתמשיה תשואות שונות על נכסים דיגיטליים שונים בהתאמה להזדמנויות השונות הקיימות בשוק. במקרה של טרה, צלזיוס הציעה למשתמשיה החזרים גבוהים יחסית על טרה-דולר לאור ההחזרים הגבוהים שהתאפשרו בשוק, ובכלל זאת הריבית שהוצעה ע"י Anchor, אולם הכספים של לקוחות צלזיוס היוו חלק קטן מהסכומים שהופקדו בAnchor".
 
בינתיים, כפי שדיווחנו אתמול, גם ההשקה מחדש של מטבע הטרה ללא המטבע צמוד-הדולר הנלווה לו נתקלת בקשיים. שעות בודדות לאחר השקת רשת טרה 2.0 בסוף השבוע, צנח מחיר המטבע החדש מאזור ה-18 דולר לאזור ה-5 דולר בלבד – צניחה של כ-70%. היום הוא עלה בשיעור של כמעט 13% לכ-6.4 דולר למטבע, אך זה עדיין רחוק מאוד מהשווי שלו בהשקה, ורחוק עוד יותר מהשווי של המטבע המקביל שנקרא עתה טרה-קלאסיק, שלפני הקריסה עמד על כ-60 דולר, וימים בודדים קודם רשם שיא של 120 דולר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה