קריפטו

חשבתם להשקיע לפי ההמלצות של אילון מאסק? תחשבו שוב

בחודשים האחרונים הציפו את הרשתות אלפי סרטוני דיפ פייק (או בשמם הרשמי: סרטונים מבוססי בינה מלאכותית) בכיכובו של אילון מאסק, שכביכול מציג בסרטונים הזדמנויות השקעה רווחיות ותוכניות התעשרות מהירה. הקורבנות העיקריים: משקיעים לא מנוסים. ממדי הנזק עוד לא התבררו
שרון בירקמן | 
ג'ף בזוס, וורן באפט, אילון מאסק (צילום shutterstock)
בחודשים האחרונים אנחנו עדים לתופעה חסרת תקדים בעולם ההשקעות: אלפי סרטונים מזויפים המיוצרים באמצעות בינה מלאכותית, או במילים אחרות: דיפ פייק, של אילון מאסק מופצים ברשתות החברתיות. בסרטונים, מאסק מנסה לשווק הזדמנויות השקעה ותוכניות התעשרות מהירה, במטרה להונות משקיעים לא מנוסים ולהשיג את כספם. התופעה הגיעה לממדים כל כך גדולים, שהיא עלולה לשים בסימן שאלה את כל נושא בטיחות ההשקעות באינטרנט.
מנכ"ל טסלה ו-SpaceX אילון מאסק הוא מטרה מרכזית להונאות דיפ פייק. על פי מחקרים אחרונים, מאסק מופיע בכמעט רבע מכלל סרטוני הדיפ פייק שנעשו מאז סוף 2023. הסרטונים המזויפים, המייצגים אותו כמוביל השקעות רווחיות בתחום הקריפטו, פיתו ציבור גדול של משקיעים חסרי ניסיון לחשוב שהם יכולים להשקעות ביביאו להם רווחים קלים ומהירים. ההפסדים אדירים.

מתברר שבימינו לא קשה להפיק סרטון דיפ פייק באיכות טובה. תהליך ההפקה קל, קצר ויחסית זול: תוך כמה דקות וכמה דולרים, גם לכם יכול להיות סרטון של אילון מאסק, והוא אפילו ידבר עברית. כלי בינה מלאכותית מתקדמים מאפשרים ליצור תוכן שמזכיר באופן כמעט מושלם את הדבר האמיתי. הסרטונים מצולמים, נערכים ומועלים לפלטפורמות חברתיות כמו פייסבוק ויוטיוב, שם היוצרים מקדמים אותם כך שיגיעו בדיוק לקהל תמים מספיק שיאמין למסרים על כסף קל. המסרים האלה, אגב, מועברים בצורה משכנעת במיוחד. 
הקורבנות מדווחים על סכומי כסף גבוהים שנגנבו מהם לאחר שפעלו על פי המלצות בסרטונים המזויפים. פנסיונר בן 82 שבסך הכל רצה להשאיר ירושה מכובדת לילדים, איבד את חסכונות חייו, כ-700 אלף דולר. אדם אחר איבד ביטקוין בשווי 36 אלף דולר. לא מופרך להניח שההיקף הכולל של הסכומים שאבדו עשוי להגיע לכמה מיליארדים.
פלטפורמות כמו פייסבוק ויוטיוב, שהוצפו בסרטונים מזויפים של מאסק, מוצאות את עצמן במלחמה יומיומית. פייסבוק חוסמת חלק מהמודעות, אבל מספר הסרטונים החדשים נותר גבוה. הרשת החברתית פיתחה מערכות אוטומטיות לזיהוי הונאות, אבל הנוכלים נמצאים תמיד שני צעדים לפניה. יוטיוב, מצידה, מודה שהיא נתקלה בקשיים במאבק בהונאות, ונתקלת במקרים רבים של סרטונים מזויפים שמועברים בשידור חי ומצליחים למשוך אליהם אלפי צופים. יוטיוב הסירה כבר מיליוני סרטונים וערוצים ובינתיים מנסה להתמודד עם הבעיה באמצעות שדרוג המדיניות שלה ותוכניות אכיפה חדשות.
המיליארדר האוסטרלי אנדרו פורסט אפילו תבע את מטא, לאחר שסרטוני דיפ פייק שלו הופצו בפייסבוק ופיתו אלפי משקיעים תמימים. "ד"ר פורסט טוען שמטא הרוויחה יותר מהמודעות שכוללות את דמותו מאשר שהייתה מרוויחה אם המודעות היו נעדרות," כתב השופט פיטס כשסירב לבקשת מטא למחוק את התביעה. "זה מספיק כדי להצביע על כך שהשימוש הנטען בדמותו היה לרווחת מטא."
אבל פורסט הוא לא הכוכב הגדול של הדיפ פייק, התואר הזה שמור לאילון מאסק. מאסק מככב ברבע מכל סרטוני הדיפ פייק, וב-90% מסרטוני הדיפ פייק שמקדמים הונאות קריפטו. כוכבים אחרים הם וורן באפט וג'ף בזוס
בינתיים, מומחים מסכימים שהדרך הטובה ביותר לא ליפול קורבן להונאות דיפ פייק – היא פשוט לדעת ולזכור שהן קיימות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה