כסף וצרכנות

המס המרגיז בשכר יבוטל? זה המהלך שעשוי לצאת לפועל

עמותות הרווחה מבקשות סיוע מהמדינה: "עקב המלחמה- התרומות פסקו והצרכים גדלו משמעותית". יו"ר הוועדה ח"כ אייכלר קורא לבטל זמנית את מס השכר ולגבש מיידית מתווה סיוע
מערכת ice |  3
רשות המסים (צילום פלאש 90, shutterstock)
המס שמרתיח לא מעט ישראלים יבוטל? ועדת העבודה והרווחה קיימה הבוקר (רביעי) דיון בנושא סיוע לעמותות הרווחה, המסייעות לאזרחים בתחומים ובמקומות שונים בשגרה וביתר שאת מאז פרוץ המלחמה.
בפתח הדיון אמר יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר: "במלחמה הזאת הוכח שרווחתם של רבים מאזרחי ישראל תלויה לפחות ב-50% במגזר השלישי, עמותות ומתנדבים שנמצאים בכל מקום ובכל שעה, לשירות הממשלה ולמען האזרחים. אנשי הרווחה עובדים גם הם סביב השעון אבל הם מעטים ועמוסים מאוד בכל ימות השנה ועל אחת כמה וכמה בזמן מלחמה. אילולא העמותות הם לא היו יכולים לעמוד במשימות שלהם". 

נציגי עמותות שונות הגיעו לדיון וסיפרו כי מאז פרוץ המלחמה פחתו מאוד התרומות ואילו הצרכים בשטח עלו בצורה דרסטית. יוסף ויטמן, מנכ"ל איגוד העמותות בישראל אמר: "עמותות הרווחה למעשה נפגעו פעמיים. מצד אחד- הפעילות השגרתית הופסקה או התשנתה ומצד שני נוספו עוד צרכים רבים ופעילויות נוספות. מתווה הסיוע לעסקים מדיר את רוב העמותות כי הוא מכליל רק עמותה שהיא עסק, לא כזו שנהנית מתרומות או תמיכות.  בפועל רק כ-23% מעמותות הרווחה יכללו בו. היתר עומדות כרגע בפני שוקת שבורה". 
אפרת ליכטמן, מנכ"לית עמותת 'גדולים מהחיים המסייעת לילדים חולי סרטן אמרה: "התמיכה שאנחנו מקבלים בשגרה מכסה רק 10% מעלות הגנים הסטרילים שאנחנו מפעילים עבור הילדים וליתר הפעילויות אין כלל תמיכה. בנוסף *אנחנו משלמים למדינה מס שכר של 7.5% על עובדים. אם המדינה תוותר על זה כרגע זו תהיה כבר עזרה גדולה. אם עמותות יוציאו עובדים לחל"ת המדינה תצטרך לשלם להם דמי אבטלה. עדיף להשאיר אותם במעגל התעסוקה כי דווקא בתקופה הזאת צריך אותם".   
רון ברקאי, ממנהיגות אזרחית אמר כי מתוך מחזור של כ-100 מיליארד ש"ח לכלל עמותות המגזר השלישי בישראל, המדינה מממנת 4% בלבד. ברקאי הביע תמיכה ברעיון של ביטול מס השכר וציין כי הדבר יכול להתבצע בצו זמני של שר האוצר לזמן המלחמה ואינו דורש חקיקה. לדבריו האפשרות הזו תהווה סיוע מיידי לכ-10,000 עמותות. 
כבר במהלך הדיון הנחה יו"ר הוועדה ח"כ אייכלר את חברי הוועדה והצוותים המקצועיים לבחון את האפשרות לביטול מס השכר באופן זמני אל מול משרד האוצר וכן לפעול מיידית לקידום מתווה הסיוע: "משרדי הרווחה והאוצר צריכים להבין את גודל השעה. לאור העובדה שמלכתחילה יש תת תמיכה בעמותות, ראוי להקפיא כרגע את מס השכר ולגבש בהקדם מתווה סיוע לעמותות, שיבטיח ויעודד את המשך פעילותן החשובה ביותר, דווקא בעת הזו".
דליה לב שדה, מנהלת אגף משאבי קהילה במשרד הרווחה: "היקף הפעילות של משרד הרווחה עם העמותות הוא רחב ביותר ורוב השירותים מופעלים על ידן. כלל ההתקשרויות הקיימות בתוקף וכולם מקבלים תשלומים כרגיל. יש אישור גם להשמה ותקצוב כפול עבור ילדים שעברו למקום אחר עקב המלחמה. גם הפנימיות ומסגרות חוץ ביתיות קיבלו תוספת תקציבית אם עברו למקום אחר. אנחנו נערכים לפריסה של שירותים בתוך המלונות ולשם כך נצא להרחבת פעילות והתקשרויות חדשות עם עמותות. בנוסף כבר נוצרו התקשרויות חדשות עם עמותות שונות לפי צרכי המלחמה והמשרד דוחף להקים מתווה תמיכה בעמותות מול האוצר. להערכתנו זה יקרה בקרוב". 
תאיר ראבוחין, רפרנטית רווחה במשרד האוצר: "אנחנו התחייבנו להציג לוועדת הכספים עד השבוע הבא מתווה סיוע לעמותות ואנחנו מזמינים עמותות לפנות אלינו ולשקף את הצרכים. בנוסף אנחנו בקשר שוטף עם משרד הרווחה והם מקבלים מענה לכל הדרישות שעולות. אין תוספת תקציבית לעמותות אלא תוספות ספציפיות למיזמים כמו הביטחון התזונתי למשל או הרחבה של התקשרויות קיימות על פי צורך". לגבי ביטול מס השכר אמרה: "כרגע הכיוון הוא לתת מענים בצורה של תמיכה או פיצוי לפגיעה או לעבודה הנוספת שהעמותות עושות בגלל המלחמה ולא לתת פתרונות במקומות אחרים שלא קשורים לפגיעה, כי זה מייצר עיוותים".
עמותות נוספות בהן פתחון לב, לה"ב למען הפגים בישראל) והמרכז לעיוור בישראל לקחו חלק בדיון והציגו את הקשיים עמם הן מתמודדות אל מול הירידה בתרומות והעלייה בצרכי הנעזרים. 
נפתלי קובר, יו"ר עזר מציון: "יש ירידה משמעותית בתרומות בתקופה הזו. הנעזרים שלנו שהם קשישים, ילדים חולים ועוד, והם צריכים דווקא עכשיו סיוע גדול יותר מבשגרה. רק הבוקר קיבלנו בקשה לסייע בפינוי של שלושה נכים בקרית שמונה ושלחנו אמבולנסים שלנו, שפעילים כרגע כמעט 24 שעות ביממה. התמיכה הממשלתית מכסה רק 4% מסך ההוצאות שלנו במהלך השנה, לצד 200 מיליון ש"ח בשנה מתרומות מהארץ ומהעולם".
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    שהגברים החרדים יתחילו לעבוד יהיו יותר הכנסות למדינה. (ל"ת)
    טוני המרוקאי 11/2023/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    ממשלה עושקת את אזרחיה
    זוזו חלסטרה 11/2023/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ממשלה שעושקת את אזרחיה,לבטל מייד את כל המיסים-מע"מ-מס הכנסה-ביטוח לאומי-לכו אתם לעזהזל-להוריד משכורות לכולם למינימום 5000 שקל שרים,חברי כנסת,מנכלי"ם,כולם,לקחת להם את הרכבים,וכל ההטבות שיסעו בתחבורה ציבורית,רק לראש ממשלה רכב ממוגן מסוג דאציה דסטר וגם זה יותר מדיי-חאלס עשקתם אותנו.
    סגור
  • 1.
    רוב בלוף ועבודה בעיניים וג'ובים
    עמותות 11/2023/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המלחמה פרצה יש לכם מושג כמה תרמתי לצרכים אמיתיים החל ממזון ועד ציוד לאנשי מילואים ועד לארח משפחות מהעוטף. ועל כל זה שום החזר מס אז שלא יספרו לכם סיפורים על עמותות בשקל
    סגור