כסף וצרכנות

מהפכת הריבית בישראל: זה המהלך שיחסוך לחייבים כסף

ועדת החוקה אישרה לקריאות 3-2 את הרפורמה להפרדת מנגנון הריבית מדמי הפיגורים; לראשונה מזה 20 שנים, יעודכנו מנגנוני הריבית וההצמדה בחוק פסיקת ריבית והצמדה; חובות שנפסקו בפסקי דין הנגבים בהוצל"פ לא יתפחו עוד באלפי שקלים עד התשלום בפועל
מערכת ice |  1
פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל (צילום shutterstock, פלאש 90/ יונתן זינדל)
ועדת החוקה אישרה היום (רביעי) לקריאות שניה ושלישית, את הצעת חוק פסיקת ריבית והצמדה, והצעת חוק ההוצאה לפועל. חוק פסיקת ריבית והצמדה, מסדיר את מנגנוני הריבית וההצמדה שחלים על סכומים שנפסקו בהחלטות של רשויות שיפוטיות. הצעות החוק הממשלתיות המונחות בפני הוועדה, מבקשות לערוך שינויים מקיפים במנגנוני חישוב הריבית וההצמדה שלפי חוק פסיקת ריבית והצמדה.
מטרת השינויים המוצעים היא לעצב מנגנוני ריבית והצמדה שיתאימו בצורה טובה יותר לתכליות הכלכליות והחברתיות העומדות בבסיסם, ולמאפיינים הנוכחיים של המשק הישראלי. במקביל, מוצע לערוך התאמות נרחבות בחוק ההוצאה לפועל, ולמעלה מ-100 תיקונים עקיפים בחוקים רבים נוספים, שמאמצים את המנגנונים שבחוק. הצעות החוק מבוססות על המלצות ועדה ממשלתית בין-משרדית לבחינת מנגנוני הריבית לפי חוק פסיקת ריבית אשר הוגשו באוקטובר 2021

עיקר התיקון עוסק בהפרדת מנגנון הריבית ממנגנון דמי הפיגורים ובהתאם לכך הסדרת כל אחד מהמנגנונים האמורים באופן שיגשים תכלית זו. עוד מוצע לערוך תיקונים בחוק ההוצאה לפועל, כך שדמי הפיגורים לא יחולו לגבי חייבים המשלמים את חובם בתשלומים וכן מוצע להרחיב את שיקול הדעת של רשמי ההוצאה לפועל להפחית את דמי הפיגורים לצורך קידום הגבייה בתיקים וסגירת חובות. נוסף על כל אלה, מוצעים תיקונים שונים בחוק ההוצאה לפועל שמטרתם ליישם את השינויים המוצעים בהצעת חוק פסיקת ריבית והצמדה.
פירוט התיקונים המרכזיים בהצעת החוק:
סמכויות הרשות השיפוטית– מוצע להרחיב את האפשרויות העומדות כיום בפני רשות שיפוטית, ולהסמיך אותה לפסוק על הסכום הפסוק ועל הוצאות משפט ושכ"ט עורך דין, ריביות והצמדה מסוגים שונים. 
הסדרי ברירת מחדל באשר לסוג הריבית ולתקופת הריבית– כדי להימנע מחוסר ודאות ומחלוקות בין הצדדים, מוצע לקבוע הסדרי ברירת מחדל לעניין סוג הריביות ומועד תחילתן.
אופן חישוב ריבית הבסיס ומועד צירופה לקרן העדכנית– שיעורי הריבית שנקבעים בתקנות הם שנתיים ואילו הוספת הריבית לחוב מבוצעת באופן יומי, ועל כן נקבעו הוראות לעניין אופן חישובן וצירופן לחובות.
הסדר מנגנון "דמי פיגורים"– לפי המוצע, ממועד הפירעון ועד למועד התשלום בפועל יתווספו לסכום כסף שיש לשלמו "דמי פיגורים", במקביל להמשך תשלום ריבית בסיס על הסכום. בשונה מהמצב הקיים, הוספת דמי הפיגורים על הסכום תיעשה פעם בשלושה חודשים (ולא באופן יומיומי), והם ייצברו בנפרד ולא יצורפו לקרן העדכנית, כך שלא יחול על דמי הפיגורים מגנון הריבית דה-ריבית.
ריבית מטבע חוץ– מוצע לבטל את ריבית מטבע חוץ הקיימת כיום בחוק. בנוסף, מוצע להוסיף הסדר הנוגע למועדי ההמרה לשקלים חדשים של סכומים שנפסקו על ידי רשות שיפוטית במטבע חוץ.
אופן חישוב הריביות ודמי הפיגורים– חישוב הריבית השקלית, הריבית הצמודה ודמי הפיגורים, בדומה למצב הקיים, במסגרת תקנות שיובאו לאישור ועדת הכספים על ידי שר האוצר, לאחר היוועצות בשר המשפטים ובנגיד בנק ישראל.
אורי ולרשטיין, מנהל רשות האכיפה והגבייה, בעקבות אישור הצעת חוק פסיקת ריבית והצמדה בועדת החוקה של הכנסת:  
"נציגי רשות האכיפה והגביה היו חברים בוועדה לבחינת חוק פסיקת ריבית יחד עם נציגי האוצר ונציגי משרד המשפטים. בעקבות המלצות הועדה גובשו ההצעות לתיקון חוק פסיקת ריבית והצמדה וחוק ההוצאה לפועל. 
ביטול  ריבית הפיגורים והפרדתה לרכיבים של ריבית בסיס  ולרכיב הוגן של דמי פיגורים, ויצירת מנגנון אוטומאטי לפיו לא ייוספו לחוב  דמי פיגורים וחילופין תינתן הנחה בגובה 25% מהריבית , לפי הגבוה, לחייב אשר משלם חובו,  תסייע בשמירה ריאלית על כספו של הזוכה מחד ובתמרוץ החייב לשלם  את החוב בתחומי זמן מוגדרים ובריבית מופחתת מאידך. בנוסף, הרחבת האפשרות להכנסת שיקול דעת של רשמי ההוצאה לפועל להפחית את דמי הפיגורים לצורך קידום הגבייה, תסייע ליצירת פתרונות גבייה מותאמים לנסיבותיהם של חייבים ותשרת טוב יותר את החזרי החוב".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    היה צריך מזמן לעשות את זה
    דורי 08/2023/10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שאפו לרוטמן שנלחם על זה
    סגור