כסף וצרכנות

מהפכה בתחבורה הציבורית: אלו ההטבות החדשות שייכנסו

אושרה הרפורמה בתחבורה הציבורית במסגרתה אזרחים מעל גיל 75 ייסעו בחינם, ואזרחים מעל גיל 62 יזכו להנחות משמעותיות
מערכת ice |  2
מרב מיכאלי (צילום פלאש 90/ תומר נויברג, אבשלום ששוני, יחצ)
שרת התחבורה מרב מיכאלי ושר האוצר אביגדור ליברמן הציגו היום (ראשון), רפורמה בתחבורה, שתיכנס לתוקף בקיץ הקרוב, במסגרתה בני 75 ומעלה ייסעו בחינם בתחבורה ציבורית. בנוסף הודיעו, כי יוענקו הנחות לצעירים.
עוד מתוכנן ברופרמה: אזרחים ותיקים מעל גיל 62 יוכלו לרכוש חופשי-חודשי ב-112.5 שקל ולנסוע איתו לכל מקום בארץ מלבד אילת. בנוסף, כרטיס חופשי חודשי ארצי רגיל יעלה 225 שקל, וכרטיס אזורי לרדיוס של 40 קילומטרים יעלה 99 שקל. עוד הוחלט כי תוענק הנחה נרחבת יותר לאנשים עם מוגבלויות, והיא תעמוד על 50%, במקום 33% כיום.
השרה מיכאלי בירכה עד הרפורמה: "לפני חודשיים הייתה אמורה להיות עלייה דרמטית במחירי התחבורה הציבורית. אנחנו גאות להציג היום מודל שווה, צודק ומשתלם, ומבטל קומבינות פוליטיות של הרבה שנים. כל אחד מאיתנו, תלוי מאיפה הוא מגיע, משלם תעריף אחר על נסיעה בתחבורה הציבורית וזאת בגלל עיוות של שנים. נעבור מיותר מ-80 תעריפים שונים לחמישה תעריפים בלבד".
שר האוצר אביגדור ליברמן גם והא ברך: "מהות הרפורמה היא צדק והגינות. יש קריטריון אחד וברור שהוא מרחק, קילומטרז׳. אנחנו נמשיך ונפעל כדי שכל הגמלאים והאזרחים הוותיקים יוכלו לנסוע בחינם בתחבורה הציבורית".

כזכור, שני השרים תכננו לפני כחודשיים להעלות את תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית בכ-10%, והגזרה הייתה אמורה לחול מה-1 באפריל. אך הביקורת על הצעד לא איחרה להגיע, והשרים התקפלו. לאחר מכן בתחילת פברואר, ועדת מחירי התחבורה הציבורית המליצה להעלות את מחירי הנסיעה בכ-6.4%. השרים לא יישמו את ההמלצה, והשרים ישקלו אותה ככל הנראה רק אם יצליחו לגייס תקציב שינטרל את ההתייקרות.
ח"כ אוריאל בוסו, חבר ועדה, ציין כי מדובר בתוכנית שתפגע באופן ישיר בתושבי הפריפריה ובעיקר בציבור הנוסעות, שעל פי מסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, רוב המשתמשים בתחבורה הציבורית - יותר מ-50% - הן נשים. המטרה היא אחת, להגדיל את הפדיון מהתחבורה הציבורית על ידי העלאת מחירי הנסיעות באוטובוסים.
ארגון נהגי האוטובוסים בישראל מבית ההסתדרות הלאומית: "אנו מברכים את שרת התחבורה על כך שבחרה לאמץ את מסקנות ארגון הנהגים בנושא שהוגשו לה ולקודמיה בתפקיד. במהלך זה מדינת ישראל משווה עצמה לרוב מדינות העולם המערבי המאפשרות נסיעות חינם לבני הגיל השלישי. רק כך ניתן יהיה להרחיב את השימוש בתחבורה הציבורית ולהוריד את העומסים בכבישים. אנו מקווים כי מהלך זה יפתח גם את הדרך לשיפור שכר ותנאי הנהגים".
 
ששי שדה, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות הלאומית מסר: "זהו מהלך חשוב מאוד, הן לשיפור התחבורה הציבורית בהיבט גביית הכספים ושיפור זמני הנסיעה והן לטיפול ביוקר המחיה לאוכלוסייה הכי חשובה.  שני נושאים שההסתדרות הלאומית לקחה על עצמה לטפל בהם".
מעתה תסבסד המדינה כל נסיעה שעולה מעל 6 שקלים, ב-12 שקלים. תקציב השירות בארבע השנים הקרובות יגדל ב-7 וחצי מיליארד ויגיע לסכום של 15 מיליארד שקל. אזרחים ותיקים עד גיל 75 ישלמו כאמור 112 וחצי שקלים ואילו שגרים בנגב ובגליל ישלמו 49 וחצי שקלים בכרטיס אזורי ולא ארצי. כמו כן, ישנם מעתה חמישה כרטיסים לנסיעה בודדת. קביעת הנסיעה הבודדת בטבעת הראשונה תהיה כאמור 5 וחצי שקלים בכל המדינה לעד 15 ק"מ וברכבת 9 שקלים.
לאחר מכן, עד 40 ק"מ 12 שקל באוטובוס ו-18 שקלים ברכבת, בין 40 ל-70 ק"מ יהיה 16 שקלים באוטובוס ו-24 שקלים ברכבת. עד 120 ק"מ, 16 שקלים באוטובוס ו-27 שקלים ברכבת, ומעל 120 ק"מ הנסיעה תתומחר ב-27 שקלים לאוטובוס ו-48 שקלים ברכבת. בנסיעה משולבת אוטובוס ורכבת: 225 שקלים עד 50 ק"מ 255 שקלים. עד 75 ק"מ 410 שקלים ומעל ל-75 ק"מ 610 שקלים. הרחבת הטבת 90 דקות לנסיעת המשך תורחב בהמשך לעוד 15 ק"מ.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    עדיין לא פתרה את בעיית הפקקים בנמלים
    535 04/2022/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שרה צרה צרורה
    סגור
  • 1.
    אזרח מת
    סנצו 04/2022/03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אין תגובה
    סגור