כסף וצרכנות

מכורים לקפה? מצוקה בענף עלולה לגרום לעליית מחירים בעולם

אולי יש ביננו אנשים שנמנעים מהמשקה הפופולארי, אבל קפה זו תעשייה שלמה שנשענת על החשיבות והיומיומיות שיש למוצר הבסיסי הזה. הדיווחים המדאיגים מברזיל מצביעים על שינוי מסתמן בתחום, בטעם, וגם במחיר
מערכת ice |  1
תל אביב, ניו יורק או לונדון, איפה הכי זול לשתות קפה? (צילום freepik, unsplash)
הקורונה ונזקי שרשראות האספקה ומשבר האקלים ממשיכים להכות גלים, והפעם, דיווחי סוכנות הידיעות בלומברג מצביעים על הענף הבא להראות אותות מצוקה: ענף פולי הקפה, ספיציפית לזן הערביקה, אך לא רק. משמעות הדברים תגרור כמובן עליית מחירים בכל העולם, וגם ירידה באיכות המוצרים.
הדיווחים מצביעים כאמור על מחסור קשה בפולי הקפה מזן ערביקה, הזן הפופולארי ביותר שמהווה 60% מתעשיית הקפה העולמית. בדומה לענפי חקלאות אחרים שנפגעו מנזקי האקלים בשנה האחרונה, כך גם כאן – השנה האחרונה גרמה לנזקים רבים בענף הגידול, כשהשנה הקרב לא מבשרת טובות שישקמו את מה שנהרס.
מחסור, יגרור כצפוי גם עליית מחירים. וכשמדובר במוצר צריכה פופולארי כמו קפה, שנצרך כמעט בכל בית, זה עומד להיות מורגש  היטב. קונה האקיו, אחראית חטיבת המחקר בחברת המסחר ED&F Man בלונדון, התייחסה למצוקה הצפויה בענף ומסרה לבלומברג, "לא מדובר בבעיה רק לטווח הקצר זה משהו שאנחנו מתכוונים לקחת בחשבון לפחות בשנתיים הבאות".

מלבד זן הערביקה קיימים סוגים נוספים של זני קפה שמשווקים בקטגוריה, אך ללא ספק מדובר בפולים הנפוצים ביותר. לאור המחסור בזן, השוק הולך ומרחיב את המסחר והשיווק של הזנים הנוספים שפחות אהובים, מה שגורם לעתים להדגשת טעמים אחרת מהטעם הרגיל ולמרירות חזקה יותר. פתרון נוסף הוא ערבוב זנים, כשגם כאן כמובן המוצר לא מגיע לרמה של המוצר המקורי.
ברזיל, מוקד גידול הקפה הגדול בעולם הוא מוקד הבעיה כאן. בשנה שעברה מזג אוויר של קור קיצוני אחרי בצורות גרם להרס רב ביבולים. ההרס גרר פגיעה בעצים שלמים והצפי לשיקום המצב מגיע לטווח זמן של שנים קדימה. עלויות הגידול המריאו בשנה האחרונה בעקבות הקורונה בשל מחסור בכוח אדם ודשנים, וכך נוצר מצב שמחייב העלאת מחירים.
 
"יש לנו הרבה לקוחות שלרוב לא קונים מאיתנו, שעכשיו מזמינים כמויות גדולות יותר וממקורות שונים מהרגיל יש לנו ביקוש חסר פרופורציה, אני חושבת שזה בגלל המחסור הכללי בהיצע". אמרה יוהנה ברי מהחברה הנורווגית טרופיק שקונה קפה עבור חברות קליית הקפה ברחבי אירופה.
למרות הבעיות בברזיל, ממלכת הערביקה, בווייטנאם - היצואנית המובילה של זן הרובוסטה מדווחים על שנה טובה ופורייה ונערכים לקראת שנה שניה ברציפות של יבולים מוצלחים. יחד עם זאת, גם על וייטנאם לא פוסחת בעיית שרשראות האספקה והיא זו שתעמיד את המחיר היקר בין הצרכן למגדל הקפה במקרה הזה. כך או כך זן רובוסטה הרבה פחות אהוב ונתפס על ידי משווקי הקפה והבריסטאות כקפה סוג ב', ורובם ככל הנראה יעדיפו לשלם יותר על ערביקה מלעבור לרובוסטה.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    ככה זה כאשר עושי יד אחד
    פלוני אלמוני 11/2021/21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    החברות בכל העולם רוצים לעלות מחירים, פעם זה ההובלה הימית/אווירים, אחרי זה חסר חומרי גלם, למה זה לא היה לפני שנתיים שלוש, כי עכשיו חושבים כי ניתן לעשות זאת. מהנדסים לנו את התועד להעלעת מחירים, והאנשים ישלמו.... מה שצריך לעשות זה לא לקנות מה חובה לקנות קפה, אם יהיה חרם צרכני המחירים לא יעלו .... מה עשות הצרפתים כאשר העלו את מחירי הבשר לפני מספר שניםם.... וזה הצליח להם- חרם צרכני.
    סגור