כסף וצרכנות

אמזון ופייסבוק ברשימה שהן לא רוצות שתדעו עליה

לקראת עונת החגים, פורסמה רשימה של המתנות הדיגיטליות הטובות ביותר – והגרועות ביותר. פייסבוק ואמזון הוכתרו למלכות המתנות שממש אסור לקנות
יאיר מור | 
מתנות (צילום pexels)
עונת הקניות לחגי סוף השנה האזרחית כבר החלה, ואיתה רשימות של מתנות מומלצות שאתם חייבים, אבל פשוט חייבים, לקנות לבעל/אישה/ילדים/הורים/חברים/עמיתים וכן הלאה. אבל בימים האחרונים פורסמה רשימה כזו שכוללת, באופן חריג, גם מתנות לא מומלצות, שכדאי דווקא להימנע מהן.
מי שפרסמה את הרשימה הזו היא קרן מוזילה, המוכרת בעיקר כגוף שמאחורי דפדפן פיירפוקס שהיה פופולארי לפני 15 שנה. תחת הכותרת "לא כולל פרטיות", מנתחים חוקרי העמותה, שהשקיעו בכך 950 שעות עבודה, את רמות השמירה על הפרטיות של מתנות מתחום הטכנולוגיה – החל מגאדג'טים ועד שירותים מקוונים. החוקרים בדקו 151 מתנות פופולאריות, ניתחו קריטריונים כמו כמות החיישנים והמידע שנלכד, שימוש בהצפנה לשמירה על המידע, עידוד שימוש בסיסמאות חזקות ומדיניות הפרטיות של החפיצים והשירותים, ומצאו כי 47 מתוכן – כשליש – ניתנון להגדרה כבעייתיות לכל הפחות בכל הנוגע לשמירה על הפרטיות.

בין המתנות שהוגדרו ככאלו שלמרות שאתם משלמים עליהן הן ממשיכות למכור את המידע שלכם לצורך הגדלת הרווחים ניתן למנות כמה שגם בישראל נהנות מפופולאריות, כמו צמידי הכושר של סמסונג, וואווי ושיאומי; אוזניות נטולות חוטים של וואווי וסמסונג; כל שירותי ההיכרויות של קבוצת Match.com, שמונים בנוסף לאתר באותו שם גם את האפליקציה הפופולארית טינדר ואתר ההיכרויות ליהודים בלבד Jdate; שירות ההיכרויות הלהט"בי גריינדר; ושירות ההיכרויות של פייסבוק, שאינו פתוח עדיין בישראל.
אגב פייסבוק, היא זכתה לצל"ג מיוחד ברשימה, לאור המידע הרב שהיא אוספת לצורך מכירה או הפקת רווחים באמצעים אחרים. כך, למשל, מסכי Portal של החברה מצלמים ומקליטים את המשתמש כמעט בלי הפסקה ושולחים את המידע לניתוח בשרתי פייסבוק; וגם אפליקציית מסנג'ר אוספת מידע רב. גם המשקפיים של החברה בשיתוף עם רייבאן, שהושקו לאחרונה בחו"ל, הוכרזו כמסוכנות לפרטיות, לצד המתחרות הכמעט זהות של סנאפ (מפעילת אפליקציית סנאפצ'ט).
חברה אחרת, שזכתה גם היא לצל"ג מיוחד, היא אמזון: החוקרים הגדירו את כל המכשירים שלה – החל ממצלמות האבטחה החכמות Ring, דרך מכשירי מולטימדיה מסדרת Fire ועד רמקולים חכמים מסדרת Echo, אוזניות וצמידי הכושר Aura ו"כל מכשיר עם (העוזרת הקולית) אלקסה – היא בכל מקום". זאת מאחר שהעוזרת של אמזון, בדומה לפייסבוק, מצלמת ומקליטה כמעט ללא הפסקה, ושולחת מידע רב לשרתי אמזון, כפי שכבר הוכח בעבר כאשר מקרה רצח נפתר באמצעות הקלטה מרמקול חכם שלכד את כל האירוע בלי שאף אחד ביקש ממנו להקשיב, להקליט ולשמור את החומר.
מהצד השני, כמה חברות קיבלו צל"שים על השמירה שלהן על פרטיות המשתמשים. ברשימה הזו ניתן למנות את שעוני הכושר של גארמין, שואבי האבק הרובוטיים מסדרת רומבה של איירובוט, והרמקולים של אפל ושל סונוס.
ג'ן קאלטריידר, מובילת המחקר, אמרה לאתר ZDNet כי "גילינו גם שצרכנים ממשיכים להטיל הרבה יותר מדי מהאחריות להגנה על פרטיותם ובטחונם על כתפי אחרים. צרכנים מתבקשים לקרוא מסמכים מסובכים המפוזרים על פני מספר אתרים רק כדי להתחיל להבין כיצד משתמשים במידע שלהם".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה