כסף וצרכנות
עשיתם קניות לפסח? זה הסכום המטורף שאתם זורקים לפח
בצל יוקר המחיה המאמיר והמשך השפעות המלחמה: הישראלים ישליכו לפח מזון בשווי 2.7 מיליארד שקל בפסח הקרוב. הישראלים מוציאים כ-3,900 שקלים בממוצע על קניות מזון לחג, כאשר כ-512 שקל מתוכם יתבזבזו

לקראת חג הפסח תשפ"ה ולמרות ההתייקרות החדה במחירי המזון וירקות ופירות בפרט, הציבור הישראלי צפוי להוציא סכום שיא של 11.6 מיליארד שקל על מזון לחג, זאת לעומת 10.9 מיליארד ₪ בשנה שעברה. מתוך סכום זה, צפוי אובדן מזון חסר תקדים של כ-266 אלף טונות בשווי של כ-2.7 מיליארד שקל לאורך שרשרת הייצור והצריכה.
משמעות הדבר היא שמתוך כ-3,900 שקל שמשקי בית יוציאו על מזון לתקופת החג, כ-512 שקל יושלכו לפח. כך עולה ממחקר מיוחד שערך ארגון הצלת המזון הלאומי לקט ישראל בשיתוף BDO.
נתונים חושפים כי בענף הקמעונאות לבדו צפוי אובדן של כ-47 אלף טונות מזון בשווי של כ-650 מיליון שקל בתקופת החג, עלייה של כ-7% לעומת אשתקד. המשך המלחמה והשפעותיה הכלכליות ממשיכים להעמיק את הפערים החברתיים, על רקע העלייה המתמשכת במחירי המזון שהגיעה ל-4.9% בשנה האחרונה, כך לפי הלמ"ס, כאשר מחירי הפירות והירקות לבדם זינקו בשיעור מדאיג של 10.3%.
מסקר מיוחד שערך מכון מדגם עבור לקט ישראל בדצמבר האחרון, עולה תמונה מדאיגה: כ-40% מהציבור הישראלי שמים דגש על המראה החיצוני של פירות וירקות כשיקול מרכזי לרכישתם, נתון המגיע ל-55% בקרב צעירים בגילאי 18-24. גישה זו מובילה לבזבוז מזון נרחב יותר ומחמירה את בעיית אובדן המזון במשקי הבית. הסקר חושף עוד כי כ-17% מהציבור נאלצו לקנות פחות פירות וירקות מאז תחילת המלחמה, וזאת למרות שירקות הם מוצר צריכה בסיסי שהישראלים כמעט ולא מוכנים לוותר עליו.
עוד ב-
גידי כרוך, מנכ"ל לקט ישראל: "הנתונים שאנו חושפים היום מצביעים על שתי מגמות מדאיגות, האחת – עליית המחירים של המזון בכלל ושל תוצרת חקלאית בפרט וברוח החג עלינו לשאול האם היא מוצדקת או שלא ואילו השנייה היא מדוע דווקא הציבור הצעיר הוא צרכן שמונע משיקולים של אסטטיות וחיפוש אחר שלמות גם בקטגוריית המזון שאותו הוא רוכש וצורך. דווקא בשעה זו, שבה הפערים החברתיים גדלים והעומס על שכבות הביניים והעוני מתגבר עלינו לתת את הדעת על צריכה מדויקת ונבונה. כולנו מחויבים לשנות את הרגלי הצריכה שלנו בהתאם לרוח התקופה ולא להשליך מזון = כסף = 3,900 שקל למשפחה בפסח – לפח. תנועת צרכנים בשילוב פעולות אקטיביות להצלת מזון הם אלו שיכתיבו מהלכי צריכה חדשים שבסופם שינוי תמונת אי הבטחון התזונתי בישראל."
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה