כסף וצרכנות

ח"כ ביטן: "אם נחזיר 20-30 אלף מושבי טיסות, מוותר על הביטוח"

בדיון בוועדת הכלכלה הובהר כי תיקון חוק ביטול הטיסות יחול רק על חברות תעופה שיחזרו לפעול בישראל. יו"ר הוועדה, ח"כ דוד ביטן, הצהיר כי הצבעה על הצעת החוק צפויה בשבוע הבא.

ענת סימן טוב | 
דוד ביטן (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
בדיון סוער שנערך היום בוועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, נדונה הצעת החוק שמטרתה לשנות את חוק שירותי התעופה, ולמעשה להשהות חלק מהזכויות הצרכניות של הנוסעים במקרה של ביטול טיסות, כחלק מההשלכות של המלחמה. החוק המוצע כולל שינויים שיעזרו לחברות התעופה לחזור לפעול בישראל, אך יחד עם זאת ישפיעו על הזכויות של הצרכנים במקרה של ביטול טיסה.
בתום הדיון הודיע היו"ר ביטן כי התיקון לחוק יחול רק על חברות תעופה שיחזרו לפעול בישראל. כלומר, חברות תעופה זרות, אשר לא טסו לישראל מאז פרוץ המלחמה, ייהנו מההקלות וההטבות של התיקון לחוק רק אם יחליטו לחזור ולהפעיל טיסות מישראל. הצבעה על הצעת החוק צפויה להתקיים בשבוע הבא.
הצעת החוק נועדה להתמודד עם המצב החריג בו נמצאת תחום התעופה בישראל בעקבות המלחמה, אשר הביאה לביטול טיסות והפסקת קווים. במהלך הדיונים, הוצגו הצעות ותיקונים שונים מתוך מטרה למזער את הפגיעה בנוסעים. אחד מהם כולל דרישה לכך, שמרגע כניסת החוק לתוקף, כל חברת תעופה שתבטל את כל טיסותיה בעקבות המלחמה, תוכל להציע כרטיס חלופי לנוסעים או ליעד שונה או ממקום יציאה שונה, ככל האפשר, כדי לסייע לנוסעים להגיע ליעדים המקוריים שלהם.
כחלק מהתיקון, הוועדה דנה גם בהוראת שעה שמציעה למנוע פיצויים כספיים לנוסעים שטיסותיהם בוטלו בין ה-7 באוקטובר ל-30 בנובמבר 2023. נוסעים שטיסותיהם בוטלו אחרי ה-1 בדצמבר 2023 ועד 29 בפברואר 2024, ויקבלו הודעה על הביטול לפחות 3 ימים מראש, גם הם לא יהיו זכאים לפיצוי כספי.
בנוגע לטיסות שתוכננו להתקיים בעתיד, הצעת החוק נותנת לשרת התחבורה סמכות, בהתייעצות עם שר הכלכלה ובאישור ועדת הכלכלה, להשהות חלק מהזכויות הצרכניות, למשל להוריד את חובת הלינה במקרה של ביטול טיסה לעד שני לילות, או להקטין את תקופת ההודעה מראש במקרה של ביטול טיסה (מ-14 ימים לשלושה ימים בלבד).

מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, אמר כי חוק טיבי עשה טוב לישראייר כי הוא גרם לה לייצב את לוח הטיסות, אבל אם החברה רוצה לטוס לארה"ב הסיכון בתשלום הפיצויים במקרה של ביטול טיסה הוא גדול מידי. "אנחנו מרוויחים 18-20 דולר לנוסע ולא יכולים להיות חשופים ל-12 מיליון דולר פיצויים כי הצוות לא בא בגלל שהייתה אזעקה בנתב"ג. בגלל החוק הציבור משלם מחירים יותר גבוהים", אמר.
נציג ריינאייר, עו"ד אייל דורון, אמר במהלך הדיון כי ישנם שלושה מרכיבים שדרושים כדי שהחברה תחזור לפעול בישראל: שקט ביטחוני, תיקון בחוק וודאות משפטית, וכן הפעלת טרמינל 1 בנתב"ג עם אגרות בתעריף נמוך. "אם טרמינל 1 יהיה פתוח, נוכל להחזיר 10,000 מושבים בשבוע לעשרה יעדים מרכזיים", אמר דורון.
במהלך הדיון ציין היו"ר ביטן כי החוק המוצע, מצד אחד, טוב לצרכנים במובנים רבים, אך מצד שני, יש לו גם חסרונות - למשל העלאת מחירי הטיסות ותקיעת נוסעים בחו"ל. הוא הוסיף כי הוא לא מוכן לקחת אחריות על עליית המחירים ועל כך שנוסעים נותרו בלי טיסות בעקבות ביטולן.
ח"כ אחמד טיבי, יוזם הצעת החוק המקורית, טען כי חלק מהחברות ניצלו את המצב הביטחוני כדי לסחוט את הממשלה ושהוא לא מבין מדוע יש בעיה במתן פיצויים לצרכנים אם הבעיה היא בחוק עצמו. יו"ר הוועדה השיב כי הבעיה היא שכיום לא כל החברות טסות לישראל, ובמיוחד לחו"ל כמו ארה"ב.
בסופו של הדיון, ביטן דרש מנציגי חברות התעופה להבהיר בתוך ימים ספורים אם הן מוכנות לחזור לפעול מישראל בתמורה להקלות בחוק. הוא הוסיף כי רק חברות שיביעו את נכונותן לחזור לפעולה ייהנו מהתיקון לחוק. "אם זה יביא 20-30 אלף מושבים חזרה, אני מוכן לוותר על ביטוח בתמורה להפחתת אגרות", סיכם ביטן.
הדיון הסתיים ללא הצבעה, אך היו"ר ביטן הבהיר כי הצבעה על הצעת החוק תתקיים בשבוע הבא, לאחר שיתקבלו הבהרות נוספות מחברות התעופה הזרות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה