כסף וצרכנות
פוקס מגדילה את כוחה בצעדים קטנים – כיצד תגיב רשות התחרות?
האם ברכישות האחרונות שלה נוקטת פוקס באסטרטגיה של צמיחה באמצעות רכישות קטנות, נושא הנבדק בזמן האחרון על ידי רגולטורים ברחבי העולם? וכיצד תושפע התחרות בתחום האופנה והקניונים מהרכישות החדשות לכשיאושרו ע"י הרשות?
אסטרטגיה של צמיחה באמצעות רכישות קטנות היא החדש בקרב חברות גדולות המעוניינות להגדיל את כוחן בלי לעורר תשומת לב רגולטורית; האסטרטגיה מאפשרת לחברות להתחמק מחוקי ההגבלים העסקיים שלרוב מתמקדים בעסקאות גדולות שנחשבות מהותיות לשוק. כאשר חברה קונה מספר חברות קטנות, היא יכולה לצבור שליטה בשוק מסוים או להרחיב את תחומי פעילותה מבלי לעורר את תשומת הלב של הרגולטור. במקרים רבים, הרשויות עשויות לאשר עסקאות אלו כי לכל עסקה כזו בפני עצמה אין השפעה מהותית על התחרות. אבל ככל שהמגמה נמשכת, השפעתה המצטברת יכולה להפוך את החברה לגורם דומיננטי בענף, שכן הרכישות מצטברות למבנה עסקי רחב בעל השפעה כוללת משמעותית על מתחרים, ספקים ולקוחות.
קבוצת פוקס, לדוגמה, הודיעה בחודשים האחרונים על כמה רכישות קטנות בישראל, ובשלושת החודשים האחרונים חתמה על מזכרי הבנות לרכישת שלוש חברות וכן הגדילה את הנתח שלה בחברה מקומית נוספת. מדובר ברכישות של המותג איתי ברנדס, המפעיל גם חנויות בקניונים, שנרכש בידי פוקס עצמה; ואילו טרמינל איקס חתמה על הסכמים לרכישת 51% ממותג האיפור עדה לזורגן ושיעור זהה מאתר בגדי הספורט לנשים סטרונגפול ובנוסף הגדילה את חלקה באתר סיסטרז לאופנת נשים.
כל עסקה בנפרד נתפסת כקטנה יחסית עבור ענקית הקמעונאות, אבל השאלה מה תהיה המשמעות של הצטברות אותן עסקאות נשארת פתוחה וכך גם השאלה אם הצטברות זו תחזק את אחיזתה של פוקס בשוק המקומי ותגדיל את תלות הקניונים בה כשוכרת.
הדברים מגיעים על רקע מה שנראה כהעמקת האחיזה של בישראל של טרמינל איקס ופוקס. טרמינל איקס הודיעה בחודש אוגוסט על סגירת פעילותה ביוון כחלק מאסטרטגיה לשיפור הרווחיות תוך התמקדות בשוק המקומי. פוקס השיקה באחרונה אתר אינטרנט למכירת מוצרי המותג בישראל, שינוי גישה משמעותי לעומת המצב הקודם, בו מוצרי המותג נמכרו בחנויות הפיזיות של הרשת ובאתר טרמינל איקס בלבד.
כפי שדווח ב"דה מרקר", החשש המרכזי בקרב גורמים בענף הוא שמהלכי ההתרחבות של פוקס מציבים אותה בעמדת שליטה מוגברת, תוך תלות הולכת וגוברת של הקניונים בה. חוק הריכוזיות, שנועד לצמצם את שליטתן של קבוצות כלכליות חזקות, לא חל במישרין על חברות כמו פוקס, הפועלות בנישות רבות ואינן דורשות משאבים ישירים מהמדינה. הפיזור על פני התחומים מקשה על הרגולטור לזהות את עוצמתה של הקבוצה בכללותה.
שאלת הפיקוח על עסקאות כאלו מתחדדת גם בזירה הבינלאומית. בישראל הסוגיה אמנם רלוונטית במיוחד לענפים עם חסמי כניסה גבוהים כמו ביטוח, אך ייתכן שגם בשוק האופנה נדרש שינוי שיאפשר לרגולטור לבחון את ההשפעה המצטברת של רכישות לאורך זמן ולא להסתפק בבחינת עסקאות בודדות.
עוד ב-
מרשות התחרות נמסר לדה מרקר כי כל בקשה למיזוג נבדקת לגופה, תוך הערכת השפעתה על השוק ועל התחרות. ברקע, נבחנת האפשרות לתקן את הנחיות המיזוגים כך שיתייחסו לרצף רכישות ולא רק לעסקאות בודדות, כפי שנעשה לאחרונה בארצות הברית.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה