כסף וצרכנות

עופר עטר, מבעלי שוקיט: "אנחנו מייבאים 0.01% של פירות וירקות"

בימים שבהם מציאות יוקר המחיה פוגעת בכל כיס, עופר עטר מבעלי רשת "שוקיט", מתעקש להנגיש פירות וירקות במחירים סבירים מבלי להתפשר על איכותם או על החיבור לאדמה. בריאיון איתנו הוא מספר על שורשי המשפחה בעמק יזרעאל, ההתמודדות עם האתגרים העכשוויים, וחזונו לעתיד החקלאות הישראלית
ענת סימן טוב | 
עופר עטר (צילום צחי קיבנשטיין)
מול האתגרים הרבים שאיתם מתמודדים חקלאי ישראל, משפחת עטר לא רק שמצליחה לשמור על רשת מצליחה למכירת פירות וירקות מקומיים, אלא גם תורמת לתחושת החוסן והעצמאות של החקלאות המקומית. בריאיון עם עופר עטר, המנכ"ל, הוא מספר על הדרך שהובילה אותם להקים את רשת "שוקיט", כיצד מתמודדים עם מציאות מורכבת של מחסור בידיים עובדות ובמים, ועל התפיסה שלפיה הצרכן הישראלי יעדיף תוצרת מקומית גם אם זה אומר לשלם קצת יותר.
ספר לנו קצת על החברה שלכם?
"החברה שלנו, שוקיט, נוסדה מתוך מסורת משפחתית רבת שנים בעמק יזרעאל. אנחנו בני ונכדי חקלאים שהחלו לעסוק בתחום בשנות ה-50. בשנות ה-90 פתחנו חנות קמעונאית לפירות וירקות, ומהחנות הקטנה הזו התפתחנו לרשת הקמעונאית שלנו כיום, הכוללת חנויות פיזיות וגם אתר אונליין. עבורנו החקלאות היא ערך משפחתי ומסורת של חיבור לקרקע".
איך מתמודדים עם כל האתגרים שהמלחמה האחרונה הציבה בפני החקלאים?
"המצב מאתגר מאוד, אך אבל בסופו של דבר, הניסיון שצברנו לאורך השנים בחקלאות הוא יתרון. זה מטורף, אנחנו נמצאים פה בכלל במציאות מטורפת. הקשר האישי והארוך עם החקלאים עוזר לנו להבטיח שיתוף פעולה בצורה הכי טובה. לדוגמה, אחרי ה-7 באוקטובר הצלחנו לתמוך ברשתות אחרות שנתקלו בקשיים באספקת התוצרת, וזה מעיד על החוסן של החברה שלנו. אנחנו רואים את זה כשליחות - לתמוך בחקלאים ולאפשר להם להמשיך למרות כל הקשיים.
איך מצליחים לקיים את החקלאות באזורים שנמצאים תחת איומים, כמו בצפון ובדרום הארץ?
"החקלאים כאן הם לוחמים והם תמיד בחוד החנית. גם כשהמצב הביטחוני מחמיר והאזורים מאוימים, הם ממשיכים להגיע לשדות ולא מוותרים על התוצרת. מדובר באנשים שמבינים את החשיבות של אספקת המזון למדינה וממשיכים בעבודה מתוך תחושת שליחות. ישנם אזורים שהמדינה המליצה לפנות, אבל רבים מהחקלאים בוחרים להישאר ולעבוד, למרות הסיכון. אנחנו מחזיקים מעל 600 מקטי של פירות וירקות, סוגים, זנים, גדלים, רמת ניקיון, טבע וטעם ובסוף לכל אחד. פרמטרים האלו יש מחיר, ובקצה יש חקלאי שגידל את אותו אפרסק במשך שנה שלמה במטולה תחת אש שנה שלמה."
עופר מספר בגאווה על הקשר רב-השנים עם החקלאים בארץ ועל ההבנה ההדדית של הצרכים בשוק החקלאות. לטענתו, המפתח לשמירה על אספקה יציבה ואיכותית הוא לא רק הניסיון והקשרים שנרקמו, אלא גם היוזמות והחשיבה היצירתית המאפשרת לשמור על מחירים הוגנים לצרכן וגם לתמוך כלכלית בחקלאים.
מה דעתך על התכנית של השר דיכטר להבטחת ביטחון המזון והחקלאות בישראל לעשרות השנים הבאות?
 "לא שמעתי את כל הפרטים על התוכנית, אבל אני יכול להגיד שכל עיסוק בנושא כוח האדם, המים והתמיכה הכלכלית בחקלאות הוא קריטי. חייבים להשקיע בחקלאות המקומית כדי להבטיח את העתיד של כולנו. כשאני מסתכל על החקלאים שלנו ועל המאמצים שהם עושים, ברור לי שזו אחריות של המדינה לתמוך בהם."
איך מתמודדים עם מחסורים?
"הודות לקשרים ארוכים עם החקלאים והיחסים ההוגנים שאנחנו מקיימים איתם, הצלחנו לעבור את התקופה הקשה הזאת בצורה יחסית חלקה ללא כמעט מחסורים במוצרים. הסוד טמון בקשרי האמון ובגמישות שאנחנו מפגינים כשנדרשת התמודדות מהירה עם שינויים."
 
חנות פיזית של שוקיט. צילום: יח"צ
שוק הפירות והירקות בישראל עובר שינויים תכופים ודרישות המחירים משתנות בהתאם למצב הביטחוני והכלכלי במדינה. משפחת עטר מתמודדת עם השינויים דרך פיתוח ערוצי שיווק נוספים וגישות חדשות במחירים. הם גם מבינים את האתגר העומד בפני הצרכנים ומנסים להציע פתרונות יצירתיים.
 
יש היום ביקורת כלפי המחירים הגבוהים של הפירות והירקות, חלק מהצרכנים מרגישים שאלה הפכו למותרות. איך אתם מגיבים לזה?
 "הכלכלה היא עולמית, זה כל דבר משפיע היום אנחנו רואים את זה. חשוב קודם לציין כי, המחירים עלו כיון שההיצע הוא קטן. עם זאת,  הצרכן הישראלי הוא צרכן חכם, והוא יודע לבחור לפי התקציב שלו. אנחנו הראשונים שלמדנו לספק חלופה בצורת מיני. אנו למעשה מספקים לו חלופות במחירים נמוכים יותר, כמו מוצרים בגודל קטן יותר או במארזי חיסכון. לדוגמה, יש לנו תפוחים ומלפפונים קטנים יותר במחיר נמוך יותר, מה שמאפשר לצרכן לקנות מוצר איכותי ועדיין לחסוך. זה חלק מהמענה שאנחנו נותנים כדי להנגיש את המוצרים גם כשהשוק מציב מחירים גבוהים ברגע שלקוח קונה מארז שמוכן מראש ואני לא לצריך להתחיל ללקט את מספר המלפפונים למשל שבחר, זה מוזיל לי זמן ועלויות בליקוטים שאותם אני מגלגל ללקוח בהוזלת המחירים."
האם הצרכנים אכן בוחרים במוצרים האלה?
 "בהחלט. המוצרים הקטנים, כמו תפוחים ונקטרינות מיני, זוכים לפופולריות רבה. זה מוכיח לנו שהצעת מוצרים חלופיים במחיר נגיש יותר פוגעת בול בצרכי הצרכן הישראלי. היינו מחדשים את המלאי בתדירות גבוהה בעקבות הביקוש".

משפחה של חקלאים, שוקיט. צילום: יח"צ
כיצד אתם מבדלים את עצמכם בשוק? איך אתם מצליחים להיות תחרותיים?
 "ראשית, אתה צריך להחליט כמה אתה רוצה להרוויח ולהיות עם רגליים על הקרקע. אנחנו קובעים מחירים בהוגנות ובשקיפות מול החקלאים והלקוחות, אנחנו צריכים לשרת את שני הצדדים חקלאים הם הבסיס כאן. והנה, דווקא הימים האלו מוכיחים לנו כמה אנחנו צריכים לשמר זאת. אני עושה ביקורים אצל חקלאיים כל הזמן, במיוחד בשנה האחרונה, זאת על מנת לחזק אותם, כדי להגיד להם שהם חייבים להמשיך גם אם הם לא תמיד מקבלים את התמיכה הרצויה. מדובר בלוחמים, שחלקם גם איבדו משפחות שקמים כל בוקר לאש להביא את התוצר. בנוסף, יש לנו מרכז לוגיסטי וטכנולוגיה מתקדמת. יש לנו מרכז לוגיסטי מאוד גדול עם יכולות תפעוליות יעילות, ואנחנו מכילים פה טכנולוגיה מאוד גבוהה. יש לנו פעילות תפעולית. אנחנו חברה שכל עוד שמה את הטכנולוגיה במקום מאוד גבוה, זה גם מה שעשינו כשרכשנו את שוקיט, כי מעבר לפלטפורמה שמוכרת באונליין. היא הביאה איתה המון טכנולוגיה ויכולות של יעילות. כל אלה מאפשרים לנו להוזיל עלויות ולשמור על מחירים טובים ואיכות גבוהה".
האם ייחסתם את הגידול בביקוש למוצרים מקומיים לתחושת הסולידריות בתקופת המלחמה?
"בהחלט, ישנה עלייה בביקוש לתוצרת מקומית, ואנחנו מקבלים פידבקים מצרכנים שאומרים לנו שהם מעדיפים לשלם יותר אם זה מגיע מחקלאים ישראליים. יש לזה קשר לביטחון המזון, ותחושת האחדות שבתקופות כמו אלו מתחזקת. בנוסף, טרם החוק שיצא הדורש סימון פירות מיובאים אנחנו תמיד סימנו מה מיובא ומה ישראלי, למען ההגינות והשקיפות ושהצרכן ירצה לרכוש תוצרת כחול לבן. אנחנו מייבאים 0.01% וזה בעיקר מדבר על סוג פרי שאינו קיים בארץ וגם הוא מסומן באתר שהוא ביבוא כמו סוגי קוקוס טרופיים".
ישנו רעיון להתרחב בסניפים?
"בהחלט. הביקוש אצלנו עלה ואנחנו בימים אלו מספקים את השירות שלנו דווקא בימים אלו בכל הדרום עד וכולל עוטף עזה. ובכלל השירות שלנו ממשיך כרגיל גם בעמקים ובחיפה בפרט זאת לאור הביקוש שגדל, גורם להתרחבות גם בחנויות הפיזיות שלנו שיוקמו בהמשך"
מה התוכניות שלכם 2025 ואיך תמשיכו להתחרות בשוק הישראלי התחרותי כל כך?
"אנחנו שואפים להמשיך להוביל את השוק גם בתחום החדשנות והטכנולוגיה. הרצון להמשיך ולהתרחב לטכנולוגיות חדישות בבית האריזה של החברה הסיטונאית (עטרה) שמספק מגוון עצום של פתרונות אירוז, ליקוט וחיתוך למוצרי פירות וירקות. בית האריזה שלנו מספק תוצרת חקלאית ארוזה להמון שחקני מפתח באונליין וגם לחנויות פיזיות.
 בנוסף, עם הזמן, אנחנו מביאים עוד ועוד פתרונות יצירתיים ומתקדמים מבחינת לוגיסטיקה, הפקת תוצרת ומכירתה – וזה מאפשר לנו לשמור על מחירים תחרותיים לצד איכות גבוהה. מעבר לכך, נמשיך להדק את הקשרים שלנו עם החקלאים ולעזור להם ככל האפשר, גם במצבי משבר ומובן התרחבות פיזית של עוד סניפים ברחבי הארץ."
משפחת עטר מציגה גישה שלמה ומקצועית לניהול רשת פירות וירקות שמבוססת על מורשת חקלאית ומשפחתית ארוכת שנים. הם רואים בחקלאות לא רק מקור פרנסה, אלא גם שליחות, ומבינים את החשיבות של תמיכה והמשכיות החקלאות המקומית.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה