כסף וצרכנות

הבנקים בישראל בדרך לשינוי קיצוני: בנק ישראל בשורת דרישות

הפיקוח על הבנקים מגביר את הלחץ: דרישה לשיפור תנאי הלקוחות, בנק ישראל מבקש מהבנקים לשפר את הוגנות התמחור ולצמצם פערים בריביות בין לקוחות. נתונים מצביעים על פערים משמעותיים בין ריביות ממוצעות לחציוניות בפיקדונות
מערכת ice |  4
בנקים (צילום אביב גוטליב, shutterstock, Magma Images)
בעקבות העלאת ריבית האוברדרפט וביטול תשלומי ריבית על חשבונות עו"ש בחלק מהבנקים, הפיקוח על הבנקים בראשות דני חחיאושילי נקט בצעד חריג. במכתב ששלח לבנקים, דורש הפיקוח להכין תוכנית מקיפה שתכלול צעדים להסטת כספי לקוחות מהעו"ש לפיקדונות, שיפור תמחור הריביות, וצמצום פערים בריביות בין מגזרי לקוחות שונים.
על פי הפרסום בכלכליסט, הדרישה מגיעה על רקע רווחיות גבוהה של המערכת הבנקאית בשנתיים האחרונות, הנובעת בעיקר מהיקף גדול של כספים בחשבונות עו"ש ומתמסורת לא מספקת של ריבית בנק ישראל לריבית הפיקדונות במשקי הבית. נכון לאפריל 2024, ישנם 386 מיליארד שקל בחשבונות העו"ש של הציבור, סכום המהווה 6.4% מכלל נכסי הציבור - שיעור גבוה משמעותית בהשוואה היסטורית.

לפי כלכליסט,, הפיקוח דורש מכל בנק להציג תוכנית הכוללת צעדים אקטיביים להסטת כספים מהעו"ש לאפיקים אחרים, כגון פיקדונות, תוך ביצוע שיחות טלפון ללקוחות. התוכנית צריכה לכלול גם פירוט של קביעת תמחור הריבית בפיקדונות לסוגי לקוחות שונים, במטרה לצמצם פערים בין מגזרים ובין ערוצי הפעילות השונים.
בנוסף, בנק ישראל מבקש מהבנקים לשפר את הוגנות התמחור ולצמצם פערים בריביות בין לקוחות. נתונים מצביעים על פערים משמעותיים בין ריביות ממוצעות לחציוניות בפיקדונות, כאשר לקוחות אמידים נהנים מריביות גבוהות יותר, וישנם הבדלים בין ערוצי הפעילות השונים.
מהלך זה של הפיקוח על הבנקים נתפס גם כניסיון למנוע התערבות של גורמים חיצוניים, כמו רשות התחרות, בסוגיית הריביות בבנקים. זאת, על רקע כוונת רשות התחרות להכריז על הבנקים כקבוצת ריכוז ולהתערב בנושא הפיקדונות.
בעוד הבנקים צפויים להציג רווחיות גבוהה בדו"חות הרבעון השני, עם אפשרות לרווח שנתי של כ-30 מיליארד שקל ב-2024, הפיקוח על הבנקים מנסה להקדים תרופה למכה ולמנוע יוזמות חקיקה להתערבות בתמחור הריביות בבנקים במושב החורף של הכנסת.
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    רבית לפקדון שנתי
    אפי 08/2024/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איזה ריבית ובאיזה בנק אקבל רבית טובה?
    סגור
  • 2.
    פקדונות
    אזרח 08/2024/08
    הגב לתגובה זו
    2 0
    איזה ריבית כדאית מקבלים על מנת שיהיה נשתלם לסגור כספים בפקדונות?
    סגור
  • בנקים
    גון 08/2024/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כול בנק נותן רבית אחרת אחד 3.7% אחד 4% למי שיש מיליון פלוס יכול לקבל מהבנק הטבות טובות
    סגור
  • 1.
    בנקים שקרנים
    אין שם באה לבד 08/2024/08
    הגב לתגובה זו
    4 0
    קודם תורידו את הריביות המוגזמות על המשכנתא
    סגור