כסף וצרכנות

העלאת הארנונה ב-2025 תבוטל? זה הצעד שנשקל

במסגרת דיון מהיר בנושא, קראה הוועדה לממשלה להקפיא לשנה את העברת הכספים של הרשויות לקרן הניקיון, כך שיזכו לשיפוי בגין המהלך. כן קראה הוועדה לשר האוצר לבחון לפטור את תושבי ועסקי הישובים המפונים ואלה שהתפנו מרצון נוכח המלחמה מתשלום הארנונה  
מערכת ice |  2
חשבון ארנונה-אילוסטרציה (צילום פלאש 90/ נתי שוחט)
ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני, קיימה דיון מהיר בנושא: "העלאת תעריף הארנונה ב-5.29% - ההשלכות על משקי הבית, עסקים קטנים ויוקר המחיה" של חברי הכנסת ולדימיר בליאק, ינון אזולאי, אורית פרקש הכהן, אחמד טיבי, ואליד אלהואשלה ויצחק קרויזר - בהשתתפות שר הפנים, משה ארבל. 
במהלך הדיון ציינו חברי הכנסת כי העלאת הארנונה הצפויה בשנת 2025 הינה הגבוה מזה שנים, וכי ב-3 שנים תשלים הארנונה עלייה של כ-10%, וכי הדבר יפגע במשקי הבית, בדגש על משקי בית מוחלשים, וכן יביא לפגיעה בתעשייה ובעסקים קטנים. בנוסף העלו חברי הכנסת את סוגיית גביית הארנונה ב ישובים מפונים בצפון ובדרום, וכן של ישובים שתושביהם התפנו נוכח המצב למרות שלא חלה עליהם הוראת פינוי, וביקשו כי לא יחוייבו בתשלום ארנונה נוכח המצב.

כן עלתה סוגיית עדכון מנגנון הגבייה המורכב לפי חוק מ-2 מרכיבים, מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי, ובחינה של שינוי המנגנון, והפסקת ההצמדה למדד השכר. כך עלתה קריאה רחבה מצד חברי הכנסת להקפיא את העלייה הצפויה או למתנה לפחות, במיוחד על רקע המצב המורכב במשק והמלחמה. לקריאה הצטרפו ארגוני התעשייה, ההסתדרות והעסקים במשק.
מנגד הציגו גורמי השלטון המקומי כי נוכח העלייה ביוקר המחייה הרשויות לא מסוגלות לתת שירות לתושבים ללא תוספת הכנסה, וכי הן ספגו את עליות השכר של עובדיהן בשנים 23 -24, ללא שיפוי מצד המדינה. כן ציינו כי אי העלאת הארנונה ללא שיפוי זה, תביא לקריסת רשויות רבות ולפגיעה אנושה בשירות לתושבים. 
יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "העלאה כזו בלתי מתקבלת על הדעת, העיתוי בלתי מתקבל, אני פונה אלייך השר, יש הצעת חוק שאני חתום עליה לשנות את העדכון, לשנות את ההישענות על מדד השכר הציבורי, להוציא אותו, אשים את החוק בוועדת השרים השבוע אם תתמוך בכך".
שר הפנים, משה ארבל: "אני רוצה לומר דברים שאולי לא כ"כ פופולאריים, במרץ 23 כולנו שמחנו, נחתם הסכם מסגרת חדש למגזר הציבורי, זה מבורך וזה נכון וטוב שזה קרה, יחד עם זאת, בשונה מהמגזר הציבורי, השלטון המקומי לא זכה לשיפוי על זה, זאת אומרת הכניסו אותו להתחייבות אקטוארית אדירה עם הרבה מאוד כסף, ולכן הגענו עד הלום. יש קפיצה משמעותית שנובעת גם מהדבר הזה, שמחייבת אותו לעמוד באותה התחייבות שמשרד הפנים לא היה צד לה. שאנחנו חותמים על הסכם כזה, צריך לדעת שיגיע יום תשלום".
המחויבות שלי כשר פנים, בין היתר, זה ליציבותן הכלכליות של הרשויות המקומיות, לא להביא אותן לקריסה כלכלית, הפגיעה בתושב שהרשות המקומית שלו מגיעה לקריסה כלכלית, היא פגיעה לא פחותה מהעלייה של 5% בטייס האוטומטי, השירותים של תושב כזה יהיה גרועים יותר, לכן לצד הסוגיות שעלו פה, יש לראות תמונה מורכבת. היה קל לומר אני מתנגד, זה לא הזמן להעלאה, שר האוצר וראש הממשלה הבטיחו הקפאה, אני לא מבטיח הקפאה של ארנונה, מבחינתי הסעיפים האלה מחיובים ליציבות הרשויות, יחד עם זאת, כל פגיעה לרבות הצעת החוק שהציע היו"ר, שהמשמעות שלה היא פגיעה באיזון של הרשויות המקומיות, חייבת לבוא בד בבד עם שיפוי אוצרי. שאנחנו אומרים בוא נשנה את כללי המשחק, אין בעיה, תביאו שיפוי". 
הפגיעה ברשויות המקומיות היא פגיעה בשירותים לתושב, אנחנו מחויבים בשירות רציף, אני קורא מכאן לרשויות לבצע את הסמכות שלהן כדי לסיים את השנה באיזון תקציבי, שלא יעמדו בקריסה. באותה נשימה אני אומר, והיה שכולנו מסכימים למהלך שמשנה את ההצמדה, כולנו מחויבים לאותו שר שהבטיח הקפה לשנה, אנחנו צריכים לבקש את התייחסות אג"ת, היה והאוצר ידע לשפות את הרשויות המקומיות, ולהבטיח את האיזון התקציבי שלהן, נוכל לאפשר לזה לקרות, בלי זה אעמוד כחומה בצורה, ולא אאפשר פגיעה בשירותים להם מחיוב השלטון המקומי במדינת ישראל".
לעניין הבקשה לאי גביית הארנונה ביישובי הצפון והדרום המפונים וכאלה שהתפנו עצמאית, ציין השר: "פניתי בתחילת המלחמה לשר האוצר, וביקשתי ממנו לאפשר לרשויות המקומיות לפעול לפי שיקול דעתם, אבל דרשתי שיפוי. המסלול שהתעקש עליו שר האוצר היה לתת פיצויים במסגרת מס רכוש לעסקים שנפגעו, ולהמשיך לחייב ארנונה. רשויות מקומיות גם בצפון וגם בדרום, נמצאות באתגר אדיר, אם הייתי רוצה להיות פופוליסט הייתי נותן לרשויות שיקול דעת.  התנאי שלי היה או שיפוי אוצרי, יש מקור של קרן הניקיון, יכול להיות מקור מעולה, שוכבים שם מיליארדים. אני צריך אתכם ואת שר האוצר, אני בטוח שאם נשלב יחד כוחות, ועמדתי הברורה שצריך להפחית, אנחנו במצב מלחמה ויש לסייע הן לעסקים והן לאזרחים". 
ידידה גרינוולד, נציג אג"ת במשרד האוצר השיב לדברים כי מדובר בהעלאה אוטומטית לפי חוק, וכי ישנן שנים שמדד השכר הינו המדד הנמוך יותר, וכי יש לקיים בחינה רחבה יותר. לצד כך הדגיש כי "לא קיים מקור תקציבי לשיפוי הארנונה, אנחנו מדברים על עלות של למעלה ומיליארד וחצי ₪, ואם שנה הבאה תהייה עלייה נוספת אז מה נעשה?" 
יו"ר הוועדה סיכם את הדיון: "בדיון מהיר אנחנו צריכים להגיש מסקנות, רוח הדברים של החברים וגם של השר, העלאה של הארנונה עכשיו היא לא בעיתוי נכון, מצד שני יש את הבעיה של הרשויות שנמצאות גם בגלל המציאות בה אנחנו חיים, במצב שהן יכולות להיכנס לגרעון ולאי עמידה. מצד שלישי יש את קרן הניקיון ובה כסף רב, שיכולה למתן את העלאה. לכן אני מציע שההחלטה שלנו תהייה שאנחנו דורשים שלא להעלות ב-1 לינואר או למתן את ההעלאה על הארנונה לפחות, והשלטון המקומי שנה אחת יקפיא שנה את העברה לקרן הניקיון, כדי שישפה אותו על כך. אנחנו מבקשים גם את בחינת השר לגבי הרשויות בצפון שההכנסות שלהן היא אפס".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    מס על שכירת נערת ליווי.
    יוספה 06/2024/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בני כלבים. הדבר דומה לכך שאתם גובים מהציבור כספים בגין בילויים עם נערות ליווי. התרשלתם בשמירה על חיינו וחיי ילדינו ? תשלמו אתם . הרצחתם וגם ירשתם ?
    סגור
  • 1.
    ארנונה אין דבר כזה
    צופית 06/2024/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אנשים לא גומרים תחודש מצב קשה מאד ואתם מעלים מה שבא לכם התביישו לכם!!!
    סגור