כסף וצרכנות

סופר פארם בטענות חמורות: "שופרסל מנסה לחרב אותנו"

ניצן לביא, מנכ"ל סופר פארם באמירות קשות: "רשת שופרסל הגדולה, תחת המותג שלה שופרסל נדל"ן, חתמה עם סופר פארם על חוזה בב"ש בחודש פברואר האחרון. שופרסל מנסה לחרב אותנו בשם התחרות"
מערכת ice |  2
סופר פארם BE פארם (צילום ויקיפדיה, יחצ סופרפארם ארכיון)
ועדת הכלכלה בראשות ח"כ דוד ביטן (הליכוד) התכנסה היום (שני) לדיון בהכנה לקריאה שנייה ושלישית של הצעת חוק קידום התחרות בענף המזון (החלה על ענף התמרוקים ומוצרי הניקיון), של ח"כ ינון אזולאי וקבוצת חברי כנסת נוספים.
במסגרת ההכנות לקריאה שנייה ושלישית ועדת הכלכלה קבעה כי החוק לא יחול בצורה רטרואקטיבית לגבי סניפים שכבר חתמו חוזה לפני תאריך 18.03.24. לפי בדיקה של משרד המשפטים, בין תחילת חודש פברואר 2024 ל- 18.03.24, חתמה רשת סופר פארם חוזים לפתיחה של 20 חנויות ברחבי המדינה עוד בטרם ייכנס החוק לתוקפו. מבין החוזים שנחתמו, ישנם עשרה סניפים שהיו צריכים להגיש בקשות לפתיחת חנות אם החוק היה חל עליהן.

ח"כ דוד ביטן, יו"ר ועדת הכלכלה: "חתימת חוזים ונקיטת פעולות בטרם החלת החוק, זה צעד מקובל בשוק העסקי החופשי. מנגד, החלת חוק בצורה רטרואקטיבית היא צעד משפטי משמעותי ואנחנו החלטנו לאמץ את המלצת משרד המשפטים ורשות התחרות שלא להחיל את החוק בצורה רטרואקטיבית. לרשת שופרסל ו- BE הייתה גם אפשרות לחתום חוזים עוד בטרם תחילת החוק והיא לא עשתה זאת בהיקפים דומים ביחס למתחרה הראשית שלה סופר פארם. אנחנו מנסים לעשות איזונים בין שני גופים כלכליים גדולים במשק וקובעים הגבלות כדי לעודד  את התחרות שתוביל להוזלת מחירים לצרכן הישראלי. חלק מהבקשות של סופר פארם נדחו וחלק מהבקשות של BE נדחו, אני מבסוט מהמצב הזה כי זה אומר שהצלחנו להביא חוק מאוזן. הצעת החוק הזאת הוגשה כהצעת חוק פרטית של ח"כ אזולאי והרחבנו אותו לעוד תחומים נוספים. אני מקווה שהחוק הזה יביא להורדת מחירים לצרכן".
לפי הוראת השעה בחוק, בתקופה של חמש שנים מיום תחילתו של החוק, קמעונאי פארם גדול המבקש לפתוח חנות פארם במרכז מסחרי ברשות מקומית יגיש לממונה בקשה לפתיחת חנות פארם אם ברצונו לפתוח חנות חדשה ברשות מקומית גדולה וקיימת כבר חנות פארם נוספת במרחק של קילומטר אחד, או שני קילומטרים במקרה של רשות מקומית קטנה. תכלית הוראת השעה היא לגרום לחברות הפארם לבצע הערכה עצמית אם קיים חשש סביר כי פתיחת החנות החדשה תגרום לפגיעה בתחרות.
עינת פלד שפירא, מנכ"לית BE: "אין דוגמא בעולם שיש רשת פארם ששולטת על 80% מהשוק המקומי. אם רוצים לעודד תחרות אמיתית בשוק הפארם צריך להחיל את החוק בצורה רטרואקטיבית. למעשה, חוסר החלה רטרואקטיבית מרוקנת את החוק מתוכן ופוגעת בתחרות. גם אם כל הסניפים של סופר פארם שכבר נפתחו יהיו מחויבים בהגשת בקשה לרשות התחרות, זאת הייתה מכה קלה בכנף לרשת סופר פארם. בחמש השנים הקרובות לא יגישו בקשה לרשות התחרות לפתיחת סניפים מכיוון שכל הסכמי השכירות כבר סגורים. לא יהיו הגשות בשנים הקרובות ולכן לא צריך זמן בחינה בהוראת שעה. התהליך של החוק הזה היה ארוך אבל משמעותי. אנחנו לא מרוצים מהתוצאה וחושבים שהתחרות האמיתית תתחיל רק בעוד 5 שנים".
ניצן לביא, מנכ"ל סופר פארם טען: "רשת שופרסל הגדולה, תחת המותג שלה שופרסל נדל"ן, חתמה עם סופר פארם על חוזה בב"ש בחודש פברואר האחרון. שופרסל מנסה לחרב אותנו בשם התחרות. רשת שופרסל מעדיפה את סופרפארם כסוחר כמי שיביא טראפיק למרכזים המסחריים. איפה נשמע כדבר הזה שמנסים לחוקק חוק כנגד רשת אחת לטובת רשת אחרת? אני מבקש שהוראת השעה לגבי המרחקים הגיאוגרפים תיבחן מחדש בתום התקופה. החוק מגביל אותנו לחתום על חוזים לפתיחת סניפים. יש פה ניסיון לקדם חוק ולהגביל את הרשת שלנו שמספקת שירות לאזרחים בכל ימות השבוע".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    חוק פשוט!!!!
    אנצי!!!! 06/2024/12
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כשבונים מרכז מסחרי לעשות חוק שיהיה בו כמה חנויות מכל תחום.זה יגרום לתחרות ביניהם וגם היצע המוצרים לצרכנים יגדל משמעותית!!!!
    סגור
  • 1.
    אנשים צריכים להבין שסופרפארם יקרה מאוד ויש אלטרנטיבות! (ל"ת)
    לולי 06/2024/04
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור