כסף וצרכנות

פנסיה מוקדמת מצה"ל? "דלת מסתובבת, הם חוזרים בשכר כפול"

ועדת העבודה והרווחה אישרה לקריאה ראשונה הצעת חוק המבטלת את מס קופה ציבורית המוטל על מי ששוחרר מקבע ונקלט לעבוד כאזרח עובד צה"ל. משרד האוצר הביע התנגדות נחרצת: "אנומליה בסיסית, אנשים עוזבים יחידה וחוזרים ממש לאותו מקום". יו"ר ארגון העובדים: "אלופי משנה רוצים להישאר ולתרום את הידע והניסיון"
מערכת ice |  1
מענקים (צילום shutterstock, דובר צהל)
ועדת העבודה והרווחה בראשות ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) אישרה לקריאה ראשונה הצעת חוק של ח"כ שלום דנינו וח"כים נוספים, המבטלת את מס קופה ציבורית המוטל כיום על מי ששוחרר משירות קבע ונקלט לעבוד כאזרח עובד צה"ל. מהדיון עולה כי כ-8,000 אזרחים עובדי צה"ל מועסקים כיום בכ-300 תחומים שונים, בהם תחומי אחזקה ולוגיסטיקה, מקצועות סייבר, מדריכי טיסה ועוד.
עינת לוי, ראש מרכז תעסוקת עובדי צה"ל הסבירה את הצעת החוק: "מודל הקבע מחייב אותנו לשחרר אנשים בגיל מסויים אבל בחלק מהמקרים אנחנו צריכים את הידע והניסיון שלהם ולכן אנחנו משלבים אותם במערכת כאזרחים עובדי צה"ל. גובה התשלום הממוצע לקופה הציבורית עומד על כ-1,500 שקל בחודש ומשלמים אותו עד גיל 57. זה סכום שמצטבר ויש לנו הרבה מאוד אנשים שזה משפיע על השיקולים שלהם אם להגיע ולהישאר. במיוחד לאור המלחמה וגם לפניה קיימת תחרות גדולה מול התעשיות הביטחוניות והשוק הפרטי ואנחנו רוצים לעודד אנשים להיות חלק מהמערכת. צה"ל לא מכוון לשכר גבוה, אנחנו בשליחות, אבל יש כאן אנומליה חריגה".
 

ח"כ שלום דנינו (הליכוד): "החוק הזה מתחבר ללקחים שלמדנו לפיהם צריך לחזק את מערכת הביטחון וזו אחת הדרכים לעשות זאת ויש בזה גם יעילות כלכלית, כי לא יעשו יותר טריקים כדי לעקוף את זה דרך תשלום לאותם אנשים דרך הסכמים מיוחדים או כיועצים מיוחדים".
יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר קרא לבחון מחדש את מודל שירות הקבע, הקובע פרישה בגיל 42: "מקום להוציא לפנסיה בגיל 42 אדם שרוצה להמשיך לעבוד ולקחת אותו שוב- פשוט תנו לו להמשיך. אפשר לעשות הבחנה בין אדם שעובד בשטח לבין אדם שעובד במשרד ויכול להמשיך לעבוד עד גיל יותר מאוחר". 
 

נציגי משרד האוצר הביעו התנגדות להצעת החוק: "הפנסיה המוקדמת מגופי הביטחון יצרה מצב שבו אנשים פורשים ובמעין דלת מסתובבת הם חוזרים, ממשיכים לעשות את אותה עבודה ומקבלים כפול- גם פנסיה וגם שכר. בהתחלה זה חל על כל השירות הציבורי ובהמשך זה צומצם ונשאר רק לגבי אנומליה בסיסית של אנשים שעוזבים יחידה מסוימת וחוזרים ממש לאותו מקום והניכוי עומד על מקסימום שליש מהקצבה". עוד ציינו נציגי משרד האוצר כי על פי נתונים שקיבלו מצה"ל הערכת העלות של ההצעה היא כ-7 מיליון שקל לשנה, אולם ציינו כי במידה ויאושר, ישנה סבירות גבוהה שגופי ביטחון אחרים עליהם חלה חובת תשלום המס ידרשו גם הם תיקון דומה ולכן העלות יכולה להיות גבוהה יותר. 
מאיר בן הרוש, יו"ר ארגון עובדי צה"ל אמר: "הגענו למצב בעייתי מאוד בו מהנדסים רבים עוזבים. סגני אלופים, אלופי משנה שרוצים להישאר ולתרום את הידע והניסיון שלהם הולכים לחברות אחרות. השכר של אזרח עובד צה"ל בכיר מגיע לכ-25,000 שקל בחודש ובסופו של דבר אם לוקחים אותו כיועץ חיצוני- משלמים לו הרבה יותר ומקבלים פחות".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    לגימלאים שרוצים להמשיך בעשיה בבקשה
    אבי 06/2024/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אבל תבחרו איזו משכורת אתם מעדיפים או משכורת צבאית או המשכורת במקום העבודה החדש אין להנות משניי העולמות ולרושש את קופת המדינה חד משמעי רק משכורת אחת בלבד
    סגור