קריירה ולימודים

מהפכה בחברות בישראל? כך ייראו הדירקטוריונים בעתיד הקרוב

רשות ניירות ערך מקדמת חובת גילוי בנושא גיוון מגדרי בדירקטוריון, תיקון התקנות נועד לתמוך בהגדלת שיעור הנשים בדירקטוריונים ולשקף את המידע אודות הגיוון בדירקטוריונים לציבור המשקיעים

כפיר אדר | 
נשים למען נשים (צילום יחצ)
רשות ניירות ערך בראשות היו"ר, ענת גואטה, מפרסמת הצעה להערות ציבור בנושא תיקון תקנות העוסקות בגילוי בעניין גיוון בדירקטוריונים של תאגידים מדווחים, קרנות נאמנות וחברות ניהול תיקים גדולות. תיקון התקנות נועד לתמוך בהגדלת שיעור הנשים בדירקטוריונים ולשקף את המידע אודות הגיוון בדירקטוריונים לציבור המשקיעים.
בשנים האחרונות ניתן לראות עניין גובר בקרב תאגידים ומשקיעים בתחום ההשקעות האחראיות ושיקולי ESG (חברה, סביבה וממשל Environmental, Social, Governance). בתוך כך, גובר העיסוק בנושאים שוויון מגדרי וגיוון ככלל. לפי דוח ה - OECD משנת 2021, ב -60% מתוך 50 המדינות החברות בארגון, יש התייחסות לגיוון מגדרי באחד משני האופנים הבאים: קביעת מכסה של נשים בדירקטוריון או המלצה לגילוי על הגיוון המגדרי בדירקטוריון של חברות ציבוריות.
 
דוגמאות לכך ניתן לראות בין היתר בפעילותם של רגולטורים מקבילים בעולם. באפריל 2022 נכנסה לתוקף מדיניות אמץ או הסבר שקבע ה- FCA (הרגולטור הבריטי). לפי המדיניות המומלצת דירקטוריון של תאגיד מדווח יכלול ייצוג של 40% נשים עד שנת 2025, ובנוסף לפחות באחד מתפקידי ההנהלה הבכירים תכהן אישה וכן ייצוג של דירקטור אחד לפחות ממיעוט אתני. חברה שאינה מאמצת את ההמלצה נדרשת להסביר את הסיבה לכך.
כמו כן, בשנת 2009 ה-SEC (הרגולטור האמריקאי) קבע חובה בחוק כי על חברות לגלות האם הדירקטוריון מתחשב בשיקולי גיוון בבחינת מועמדים לדירקטוריון, ואם כן, כיצד. רשות ניירות ערך רואה חשיבות בנושא זה ועל כן, בחודש אוקטובר 2021, יו"ר הרשות הקימה את פורום 35+ להגדלת הגיוון המגדרי בקרב תאגידים מדווחים, מנהלי קרנות נאמנות ומנהלי תיקים גדולים.
הפורום פועל להעלאת מודעות הציבור, החברות הציבוריות והגופים המוסדיים לנושא, באמצעות טיוב הגילוי והדיווח של החברות, הקמת אתר ייעודי ובו פרסום מידע ונתונים עדכניים אודות הגיוון המגדרי בתאגידים נסחרים, מאגר מועמדות ובימים הקרובים צפוי להתווסף מידע לגבי מועדי זימון אסיפות למינוי דירקטורים. מאז החלה פעילות הפורום, ניתן לראות עלייה בשיעור הנשים בדירקטוריונים של תאגידים מדווחים משיעור של 16% תאגידים בשנת 2020 בהם יש למעלה מ 35% נשים המכהנות בדירקטוריונים לשיעור של כ - 22% תאגידים בשנת 2022. מידע נוסף ניתן למצוא באתר פורום 35+ בלחיצה כאן.
בישראל,  חוק החברות עוסק כבר היום בגיוון מגדרי וקובע שבחברות שבהן במועד מינוי דירקטור חיצוני, כל חברי הדירקטוריון (שאינם בעלי השליטה או קרוביהם) הם בני מין אחד, יש למנות דירקטור חיצוני בן המין השני. מעבר לכך, בתוספת הראשונה נקבעו הוראות ממשל תאגידי, הכוללות  המלצה על גיוון הרכב הדירקטוריון, בעת מינוי דירקטור. יצוין כי משרד המשפטים בוחן תיקון לתוספת הראשונה לחוק החברות בנוגע לגיוון הרכב הדירקטוריון.  המשך קידום התיקון המוצע יתואם עם משרד המשפטים על מנת ששני התיקונים יתכתבו זה עם זה. 
בהתאם למגמה המתפתחת בעולם, בהמשך להוראות חוק החברות העוסקות בגיוון מגדרי כנוסחן היום, ובשים לב להצעה שנבחנת במשרד המשפטים לתקן את ההוראה בדבר גיוון מגדרי בתוספת לחוק החברות, רשות ניירות ערך מבקשת להטיל חובת גילוי על תאגידים מדווחים ומנהלי קרנות נאמנות בנוגע לגיוון מגדרי בדירקטוריון וכן לגבי מדיניות בעניין גיוון הון אנושי בשלושה היבטים: גילוי סטטיסטי תוך פירוט מספר הדירקטורים מכל מגדר ושיעורם מסך חברי הדירקטוריון; גילוי במינוי: גילוי מינו של הדירקטור ככל שמסר אותו בדיווח על המינוי; גילוי על מדיניות הון אנושי: האם קיימת מדיניות וככל שקיימת, נדרש יהיה לפרט את עיקריה והאופן בו הדירקטוריון פועל כדי ליישמה. בנוסף, גם מנהלי קרנות וחברות ניהול תיקים גדולות ידרשו לגילוי הסטטיסטי במסגרת הדוח השנתי המוגש לרשות ניירות ערך.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה