קריירה ולימודים

הממונה על השכר: למורים הצעירים אין סיבה להישאר במקצוע

דו"ח הממונה על השכר חושף תמונה עגומה. למורים הצעירים אין סיבה להישאר, והוותיקים שמתמעטים, ימשיכו ליהנות מהתוספות עד הפרישה. מי ילמד את ילדינו בעתיד?
מערכת ice |  1
מחאת המורים (צילום פלאש 90/ תומר נויברג)
דו"ח הממונה על השכר באוצר מגלה את עומק השבר בתעסוקת המורים: ב-3 שנים, בין 2018 ל-2021, זינק ב-60% מספר המורים החדשים העוזבים את המקצוע; השכר הממוצע לעובד הוראה בשנה הראשונה: 5,500 שקל בלבד.
על פי הדו"ח, משרד החינוך הוא המעסיק הגדול ביותר במגזר הציבורי, עם 137 אלף עובדי הוראה, המהווים 18% מהעובדים במגזר הציבורי. עלות השכר שלהם מהווה 6.3% מתקציב המדינה. למרות זאת, שכרם נמוך מאוד ביחס לשאר המשק, אבל מסיבות שונות: סיבה אחת היא שבשנתם הראשונה מורים עובדים בדרך כלל בחלקי משרה.

הסיבה השנייה נתונה במחלוקת, והיא שכר המורים הוותיקים, שעל פי הדו"ח – שמו לב – שכר המורים החדשים עומד על 29% בלבד משכר המורים הוותיקים. המורים הוותיקים הולכים ופורשים, והחדשים לא רוצים להגיע, ומי שמגיע עוזב מהר.
לאור זאת, לא ברור למען מי נלחמת מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד. השכר ההתחלתי הממוצע למשרה מלאה עומד על 8,500 שקל בחודש בלבד, ולמורים החדשים מדור ה-Y אין שום חשש להחליף עבודה אחרי שנה, ואין שום מוטיבציה לחכות 15 שנה לשכר נורמלי.
 
סיבה נוספת לפערים היא שתוספות השכר על תפקידים כמו מחנך כיתה, רכז שכבה או מקצוע, מגיעים באחוזים ולא בסכומים, ובהתאם לכך הגמולים של מורים ותיקים גבוהים בממוצע עד פי 2.7 משל מורים צעירים. מורה מתחיל יקבל עבור חינוך תוספת של 610 שקל ומורה ותיק 1,540 שהם פי 2.5.
נזכיר כי על פי המתווה אותו הציע משרד החינוך, שכר מורה/גננת מתחילים יעמוד על 9,500 שקל, גמול חינוך 1,500 ש"ח או תוספת של 10% - הגבוה מבין שניהם על מנת לעודד מורים לקחת תפקיד חינוך כיתה (השכר מגיע ל- 11 אלף ש"ח). מענק התמדה של 18 אלף ש"ח לאחר 3 שנים במערכת. קליטת מורים חדשים במערכת: אחוז המשרה המינימלית יעמוד על 70% (במקום 50% כיום). תוספות השכר לכלל המורים ינועו בין 2,600 ש״ח למורה המתחיל ועד 1,200 שקל למורה הוותיק ביותר.
 
הממונה על השכר קובי בר נתן אומר: "דו"ח זה מפורסם ערב הסכם חדש עם המורים, שנועד לבנות את הבסיס לילדינו, דור העתיד. הנתונים העולים מהדו"ח, בייחוד לגבי פערי השכר בין המורים הצעירים לוותיקים, והעזיבה הרבה בשנים הראשונות – מדגישים את הצורך בתגמול משמעותי של המורים הצעירים, במתן אפשרות לחוזים אישיים במקצועות מבוקשים ובהסכם שיצעיד קדימה את מערכת החינוך. אחריות גדולה מוטלת על כתפינו כאחראים על הקופה הציבורית ואנו חייבים לוודא שהשימוש בכספי ציבור יהפוך את מערכת החינוך לטובה ביותר".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    לא רק במערכת החינוך
    אזרח 08/2022/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סו הבעיה של כל הדור הקודם שפינק את עצמו בהסכמים קיבוציים נדיבים על חשבון הדורות הבאים שיגיעו, בכל עסק זה המצב. ומה שקרה שכל הצעירים ברחו מהר והמבוגרים המשיכו 30-40 שנה עד הפנסיה
    סגור