קריירה ולימודים

האם אפשר לפדות ימי חופש וכיצד לעשות זאת? מדריך

פדיון ימי חופשה הוא תשלום הניתן לעובד בסיום יחסי העבודה עבור ימי חופשה שלא ניצל.
העובד זכאי לפדות ימי חופשה שנצברו לזכותו בשנה הקלנדרית שבה סיים את עבודתו ושלא נוצלו, בצירוף הימים שלא נוצלו ב-3 השנים הקלנדריות הקודמות. כך תפדו את ימי החופשה שלא ניצלתם:
מערכת ice | 
אבטלה (צילום פלאש 90/ יוסי זמיר, Pixabay)
עובד שלא ניצל את כל ימי החופשה המגיעים לו זכאי במועד סיום יחסי העבודה לסכום כסף השווה לדמי החופשה שהיה מקבל אילו היה מנצל בפועל את ימי החופשה.
לצורך חישוב מספר ימי הפדיון, יש לחשב את סך כל ימי החופשה שעמדו לזכות העובד ב-3 השנים הקלנדריות (מינואר עד דצמבר) האחרונות שקדמו לשנת סיום עבודתו, בצירוף הימים שנצברו לזכות העובד בשנת העבודה השוטפת (עד למועד סיום ההעסקה), ולהפחית מהם את מספר הימים שנוצלו על-ידי העובד כחופשה בתקופה זו. 
יחד עם זאת, כשתלושי השכר משקפים נכונה את ניצול ימי החופשה ויתרת ימי החופשה, העובד זכאי בסיום עבודתו לפדות ימי חופשה בהתאם לאמור בתלוש השכר, גם אם ימי החופשה שנצברו הם מעבר לתקופת ההתיישנות. פדיון חופשה שנתית לפני תום תקופת העסקה פסול ומנוגד לחוק חופשה שנתית ותכליתו. חובתו של המעסיק היא לאפשר לעובד לצאת לחופשה בפועל בהתאם לימי החופשה שצבר.

מי זכאי לפדיון?
כלל ציבור העובדים, בעת סיום יחסי העבודה (פיטורים, התפטרות או פרישה).
תהליך מימוש הזכות
הזכות צריכה להינתן באופן אוטומטי על-ידי המעסיק. מועד התשלום של פדיון החופשה נקבע בהתאם לכללים שעל פיהם נקבע מועד תשלום השכר. במקרה שהמעסיק לא משלם לעובד את פדיון החופשה השנתית בסיום יחסי העבודה, ניתן להגיש תלונה ליחידת האכיפה של חוקי העבודה. כמו כן, ניתן להגיש תביעה לקבלת התשלום בבית הדין האזורי לעבודה.
הגבלת מספר ימי החופשה שעובד רשאי לצבור או לפדות
החוק מגביל את מספר ימי החופשה שמותר לעובד לצבור, ואת משך התקופה שבמהלכה הוא יכול לנצל את הימים שצבר לצורך חופשה).
בסיום העסקתו רשאי עובד לפדות את כל ימי החופשה שצבר ולא ניצל בשנת עבודתו האחרונה ובשלוש השנים שקדמו לה, עד למכסה של מספר ימי החופשה שמותר לו לצבור. המעסיק אינו רשאי למנוע מהעובד לפדות את ימי החופשה שצבר ולא ניצל (עד למכסה של מספר הימים שרשאי העובד לצבור לפי החוק), או להגביל את מספר הימים לפדיון.
יחד עם זאת, כשתלושי השכר משקפים נכונה את ניצול ימי החופשה ויתרת ימי החופשה, העובד זכאי בסיום עבודתו לפדות ימי חופשה בהתאם לאמור בתלוש השכר, גם אם ימי החופשה שנצברו הם מעבר לתקופת ההתיישנות. מעסיק רשאי לחייב את העובד לצאת לחופשה במהלך תקופת עבודתו ולנצל את ימי החופשה העומדים לרשותו, ובאופן זה להפחית את מספר ימי החופשה שהעובד צובר במהלך עבודתו. 
המידע באדיבות עמותת "כל זכות"
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה