קריירה ולימודים

פרוייקט בהשקעת עשרות מיליוני דולרים, יפחית את הסוכרת בישראל?

מיזם חדש שיצא לפועל במהלך השבוע הקרוב לציון יום הסוכרת הבינלאומי ינסה לצמצם ב-50% את מספר הטרום סוכרתיים שהופכים לסוכרתיים, הפרוייקט מגיע בהמשך לתחזיות לפיהן מיליון ישראלים יחלו בסוכרת עד לשנת 2040 
מערכת ice | 
הדמיה ניידת בדיקות לאיתור מוקדם של סיבוכי הסכרת שתסתובב בין ערי הגליל ותנגיש רפואה מתקדמת (צילום יח"צ)
לכבוד יום הסוכרת הבינלאומי שחל היום (ראשון) והתחזיות המדאיגות לפיהן מיליון ישראלים יחלו בסוכרת עד לשנת 2040, בעוד יומיים יצא לפועל מיזם חדש שינסה לצמצם ב-50% את מספר הטרום סוכרתיים שהופכים לסוכרתיים. לפי המחקרים תושבי הגליל בסיכון גבוה יותר לחלות בסוכרת ולסבול מסיבוכים.
הפרויקט שמטפל במחלת הסוכרת על כל השלכותיה יוצא לדרך ביום שלישי הקרוב, 16 לנובמבר, בהשקעה של 75 מיליון דולר לעשר שנים ויתערב בשלב הראשון ב-5 ישובים בגליל: נוף הגליל, נצרת, שפרעם, סכנין וצפת.
"ספרת הגליל לחקר הסוכרת ע"ש ראסל ברי" בהובלת הפקולטה לרפואה ע"ש עזריאלי של אוניברסיטת בר-אילן בצפת, מחבר בין מחקר וטיפול, ומשלב בין אקדמיה לקהילה, במטרה לשפר את אורח החיים, למנוע ולצמצם את התחלואה והסיבוכים הנגרמים ממחלת הסוכרת.
המיזם יוצא לדרך לאחר תרומה נדיבה של 20 מיליון דולר שהועברה על ידי קרן ראסל ברי. הוא יעסוק בכל ההיבטים הקשורים למניעה ואיזון של מחלת הסכרת ויכלול בין היתר עבודה עם רשויות מקומיות על יצירת תשתיות מקדמות אורח חיים בריא כמו שבילי הליכה, ניידות בדיקות ONE STOP SHOP ומחקר המחבר את השטח ומאפשר ליישם במהירות טכנולוגיות רפואיות חדשניות.
ספרת הסכרת של אוניברסיטת בר-אילן תפעל באמצעות מחקר, מניעה, חינוך לאורח חיים בריא והנגשת שירותי בריאות, כדי להגשים את היעדים שלה. בפרויקט שותפים הרשויות המקומיות וקופות החולים מכבי, מאוחדת, כללית ולאומית.
"אנו נשתמש בכל הכלים העומדים לרשותנו כדי לצמצם בחמישים אחוזים את מספר הטרום סוכרתיים שהופכים לסוכרתיים. כמו כן בכוונתנו להקטין משמעותית את מספר החולים הלא מאוזנים על ידי מתן טיפול נאות והדרכה לאמץ אורח חיים בריא. השגת מטרה זו תפחית משמעותית את הסיכון לפתח את הסיבוכים המסוכנים של מחלת הסוכרת". מכריז פרופ' נעים שחאדה מהמומחים לסוכרת בישראל ונשיא האגודה הישראלית לסוכרת (איל) שנקרא לעמוד בראש המועצה המדעית של המיזם. לצידו ינהלו את ספרת הסכרת פרופ' קרל סקורצקי דיקן הפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר-אילן ודר' סיון שפיצר מומחית לבריאות האוכלוסייה וצמצום פערי בריאות.
פרופ' אריה צבן נשיא אוניברסיטת בר-אילן אמר טרום ההשקה:  "הפקולטה לרפואה ע"ש עזריאלי הוקמה כדי לשנות את פני הפריפריה הצפונית של ישראל – לקדם את בריאות הציבור ואת שירותי הרפואה, להנגיש את לימודי המדעים לתלמידים ולתלמידות ולהעצים את הקהילה. ספרת הסוכרת תהיה למודל ראשון מסוגו בעולם לחקר מחלות כרוניות בפריפריות גאוגרפיות וחברתיות, ליצירת שותפויות רב־תחומיות ורב־מגזריות ולמקור שיניב אפיקים חדשניים של החזר ההשקעה החברתית.  אנו צופים שמודל ספרת הסוכרת ישוכפל גם בתחומים אחרים וישמש כלי יעיל להשגת יעדים לאומיים נוספים".
היזם של ספירת הסוכרת בגליל הוא דיקן הפקולטה לרפואה ע"ש עזריאלי, פרופ' קרל סקורצקי מתוך הבנה שאי השיוויון הוא גורם שמשפיע לרעה על היכולת שלנו לטפל ולהתמודד עם מחלות כרונית : "למדנו במהלך תקופת הקורונה שיש השפעה לטובה של מודלים וחדשנות רפואית כדי להתמודד עם הפערים והשפעתם על התפשטות המחלה" אמר פרופ' סקורצקי. "לאחר שבדקנו לעומק את מצב הסכרת בגליל, אנו מאמינים כי מאמץ מתואם זה יוביל להשפעה מהותית ולשיפור עקבי ובר קיימא באזור".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה