קריירה ולימודים

מעל ל-20 עובדים בנמל אילת יוצאים לחל"ת – מה עומד מאחורי ההחלטה?

אחרי שפעילות הנמל ירדה לאפס בגלל התקיפות מתימן, ביקשו בנמל אילת לצמצם את מצבת כוח האדם אך ההסתדרות התנגדה. העימות בין הצדדים הגיע לבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע, שאישר לנמל להוציא לחל"ת 26 עובדים. השופט: "הפתרון של ההסתדרות פוגם באפשרות לשמר את יחסי העבודה לאורך זמן"
מערכת ice | 
נמל אילת (צילום פלאש 90/ יהודה בן יתח)
נמל אילת, אשר הושבת לחלוטין מאז מתקפות החותים בים האדום, קיבל את אישור בית הדין האזורי לעבודה להוציא 26 מעובדיו לחופשה ללא תשלום (חל"ת). ההחלטה התקבלה לאחר שבמשך חודשים לא נראתה אפשרות לחידוש הפעילות בנמל, והמצב הכלכלי בנמל הוחמר בעקבות ירידה דרמטית בפריקת אוניות.
מתקפות החותים במצרי באב אל-מנדב גרמו לשינויי נתיבי השיט העולמיים, ובעקבות כך הופנתה רוב תנועת האוניות לנמלים אחרים  כמו חיפה ואשדוד, בעוד אילת, שתפקדה כנקודת פריקה מרכזית לרכבים מיובאים מהמזרח, מצאה את עצמה ללא עבודה.
נמל אילת הוא נמל פרטי בבעלות האחים נקש. לפני המלחמה הועסקו בנמל כ-110-120 עובדים בהסכמים קיבוציים וכ-40-100 עובדי אבטחה בהעסקה ישירה. נוכח היעדר הפעילות, נאלצה הנהלת הנמל לשקול צעדים כלכליים להפחתת הוצאות, כולל צמצום מצבת כוח האדם למעט העסקה מינימלית למטרות אבטחה ותפעול בסיסי על פי כתב ההסמכה שלו. מדובר בכ-35-40 עובדים. שכר העובדים בנמל עומד על כ-3.5 שקל בחודש. לדברי מנכ"ל הנמל, בחודשי ההשבתה הנמל מפסיד 6-10 מיליון שקלים בחודש.
הואיל וההסכם הקיבוצי עם העובדים מנע את האפשרות להוציאם לחל"ת, האפשרות היחידה שעמדה בפני הנמל היתה פיטורים. ההסתדרות התנגדה לשתי האפשרויות, אולם עם כישלון המגעים בין הצדדים - הנמל הודיע ביולי על תכנית לפיטורי מחצית ממצבת כוח האדם שלו. 
פסיקת בית הדין מאפשרת לנמל להתמודד עם המשבר הכלכלי תוך שמירה על ביטחונם התעסוקתי של העובדים, שיזכו במקביל לדמי אבטלה. "הפתרון שההסתדרות מבקשת להחיל בנסיבות המקרה דנא פוגם באפשרות שימור יחסי העבודה לאורך זמן, ובה בעת, פוגע בגמישות המתחייבת מהתמודדות נאותה עם ההשלכות של המצב הנוכחי מבחינת הנמל", נכתב בפסק הדין.
נמל אילת הופרט ב-2013; האחים נקש חתמו על הסכם חכירה ב-122 מיליון שקל באמצעות חברת פפו ספנות. בדיון בוועדת הכלכלה שנערך בחודש אפריל בנושא הפיטורים בנמל, המליצה הוועדה שלא לחדש את הסכם החכירה, שיפוג ב-2028.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה