קריירה ולימודים

מהפכה במס הכנסה? השינוי בקרן ההשתלמות עשוי לעזור לכם

ועדת הכספים החלה לדון בהצעת החוק לתיקון פקודת מס הכנסה לקריאה שנייה ושלישית, יו"ר הוועדה, ח"כ גפני וחברי הוועדה טענו כי אין לגבות מס בכלל כפי שהיה נהוג בתקופת הקורונה: אם רוצים לעזור מדוע לוקחים מס?", ראש המועצה הלאומית לכלכלה: המטרה היא לא להגדיל את הכנסות המדינה, אלא לסייע לאנשים בתקופה כזאת"
מערכת ice |  4
בקשות להחזרי מס (צילום freepik)
ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני דנה הבוקר (שני) בהצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה. כיום סכומים שמושך שכיר או עצמאי מחשבונו בקרן השתלמות, פטורים ממס רק אם חלפו 6 שנים ממועד התשלום הראשון לאותו חשבון ולגבי עובד או יחיד שהגיע לגיל הפרישה - רק אם חלפו 3 שנים ממועד התשלום הראשון, ומשיכה מוקדמת מתקופות אלה, מחייבת תשלום מס בשיעור המס השולי על הכספים שנמשכו. 
על רקע מלחמת חרבות ברזל, ו"במסגרת מאמצי הממשלה לסייע למשקי בית בתקופה מאתגרת זו", לשון דברי ההסבר להצעה, מוצע לאפשר למשוך כספים מקרן השתלמות לפני תום 6 שנים ממועד התשלום הראשון לחשבון הקרן, וזאת בלי שיחולו שיעורי המס השולי כפי שקבוע בחוק, אלא שיעור מס של 15% ובמקרה של יחיד שהגיע לגיל פרישה - 7.5% לכל היותר, על סכומים שנמשכו, וככל שמועד המשיכה קרוב לתקופה הקבועה בדין למשיכה פטורה ממס, שיעור המס שיחול בשל המשיכה יהיה נמוך יותר. ההטבה המוצעת תחול בהוראת שעה עד תום שנת 2024.
 
רודין נפסון, נציג מחלקת חקיקה ברשות המיסים: "ככל שמועד המשיכה קרוב יותר לשש שנים, כך המס שיוטל ירד. ההצעה היא בהוראת שעה שתחול עד סוף השנה. ויחול על הפקדות שהופקדו עד מאי השנה". ענתה על כך ח"כ אתי עטיה: "למה יש צורך לשבור חסכון ולא כמו בתקופת הקורונה אז איפשרו משיכת כספים בתקרה פטורה ממס".
ח"כ אורית פרקש הכהן הסבירה: "אני לא אוהבת את הצעת החוק הזאת.  איך זה מסייע למשקי הבית להפטר ממסלול החיסכון שלהם? אולי במסגרת מאמצי הממשלה לסייע למשקי הבית בתקופה זאת, הממשלה תעשה צעדים שאינם קלים. הרי האמידים לא יגעו בקרנות שלהם, אלא רק שכבות נמוכות יותר. אתם בסך הכל שמים פלסטר ומעודדים עוני. כמה כסף אתה מעריכים שזה יכניס למדינה?".
ח"כ ולדמיר בליאק הסביר: "זאת הצעה לא טובה לדעתי. אם אנחנו באמת רוצים להטיב עם אנשים עם קשיים, יש לתת להם תקרה פטורה ממש. מי שישתמש באופציה הזאת הם אנשים שלא מכירים את הנושא הזה, ובמקום לשלם 0 אחוז, הם ישלמו לפחות 2.5% ואף יותר. לדעת כל חברי הוועדה יש לקבוע סכום תקרה שעליו לא יגבו מס שולי, וזה יעזור הרבה יותר".
פרופ' אבי שמחון, ראש המועצה הלאומית לכלכלה טען: "לעיני רוחי עמד בנאדם שיש לו כסף בקרן ההשתלמות והוא זקוק לכסף עכשיו. יש אנשים שלא מקבלים אשראי מהבנק, הריבית גבוהה ועומדת על ממוצע של 14% ומנגד, התשואה בקרנות ההשלמות כרגע עומדת על 5%, וזה אבסורד. אנחנו מציעים אופציה למשוך בשיעור מס מאוד נמוך, 2.5% על כל שנה שהכסף נמשך לפני הזמן. המטרה היא לא להגדיל את ההכנסות, הכלכלן הראשי מעריך את ההכנסות ממיסים ב- 300 מיליון שקלים בסך הכל. המטרה לסייע לאנשים במתן אופציה שלא קיימת כיום, זה מוסיף אופציה ולא גורע כלום".
פרופ' שמחון השיב גם לשאלה על ההבדלים בין תקופת הקורונה להיום: "בקורונה, יום אחד באו להרבה אזרחים ואמרו להם שמחר עליהם לסגור את העסק, ופתאום הרבה מאוד אנשים מצאו את עצמם בלי כלום ובלי הכנסה. כיום שיעור האבטלה הוא הנמוך שהיה בישראל. אנחנו חשבנו על אנשים עם מדרגת מס של 14% מס שולי, והוא זקוק לכסף עכשיו. יש טענה שאנחנו גורמים לאנשים לפתוח את החיסכון שלהם. אנחנו לא גורמים, להפך- אנחנו סומכים על  שיקול הדעת של אנשים שידעו מה טוב עבורם".
ח"כ עאידה תומא סלימאן: "לא מסכימה שיש הבדל בין תקופת הקורונה להיום, העסקים של אנשים קורסים במכה אחת בגלל המדיניות. אי אפשר לתת אקמול במקום לחשוב על פתרונות באמת. הוראת שעה לכמה חודשים לא תספיק. למה לא לקבוע שהוראת השעה תמשך עד 2026? כולנו יודעים שהתקציב של השנה הבאה יביא הרבה גזרות".
ח"כ נאור שירי: "אם הצעת החוק מטרתה להטיב עם הציבור, למה אתם לוקחים על זה מס? במיוחד שלפי החישוב שלכם לא בונים על ההכנסות האלה". עו"ד בעז סטמבלר, יועץ משפטי באיגוד חברות הביטוח: "הצעת החוק פוגעת באיתנות הפיננסית של אזרחי ישראל לטווח הבינוני והארוך והם לא מודעים לזה. אנשים שיפדו את הקרנות יאבדו את האפשרות לצבור רווחים". 
עו"ד נמרוד ספיר מנכ"ל איגוד בתי השקעות: אנחנו נמצאים בתקופת אי ודאות ביטחונית וכלכלית. מי מבטיח לנו שהתקופה הזאת תסיים בקרוב? ההצעה נותנת תמריצים למשוך כספים. מי יודע אם אותם אנשים לא יזדקקו לכספים האלה בעוד זמן מסוים. שאלה נוספת האם ההצעה הזאת לא תעודד עוד עליית אינפלציה.
פרופ' אבי שמחון הגיב: אנחנו צופים ששיעור המס הממוצע יעמוד על 5-6%. בתקופת הקורונה, קיבלו פטור רק מי שהוכיח ירידה בהכנסות ולא כולם. כאן אנחנו  מאפשרים לכולם. נתנו זמן להערות הציבור, ובאופן גורף היתה תמיכה מקיר לקיר. נציגי חברות הביטוח באים מפוזיציה כי הם יפסידו כספים. הצעד הזה לא בא במקום צעדים אחרים של הממשלה. מבקש מחברי הכנסת להתייחס להצעה הזאת בלבד. 
יו"ר הוועדה, ח"כ גפני: "כוונת המציעים טובה, אך אתם מפספסים. בתקופת הקורונה נתנה הממשלה פטור ממס עד תקרה מסוימת, למה זה לא המצב כעת? אם רוצים לעזור מבלי להכניס עוד כסף לרשות המיסים, למה לקחת מס? תקבעו הוראת שעה לתקופה מסוימת שלא לוקחים מס".
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    תשחררו לאזרחים קשיי יום את הכסף ללא מס. מצבם לא קל !!! (ל"ת)
    ארז 09/2024/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    להגדיל את אחוז ההלוואה
    יועצת פנסיונית 09/2024/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אפשר לתת אחוז גבוה יותר כהלוואה זה עדיף ממשיכה ) הריביות נמוכות בקופות( ככה הקופה תמשיך לצבור תשואה ואת ההפקדות הנוספות במידה ויש ניתן גם על חשבון פנסיה להגדיל את האחוז )מי שמספיק לעבוד הרבה פעמים מושך גם את זה( וגם למי שיש בי די איי בעייתי הרי אם לא יחזיר יש את הקרן לגיבוי במיוחד אם לא יהיה מס שבירה גבוה ואז רק במידה ולא יעמוד בתשלומים לתת למשוך בתנאים כפי שמציעים השאלה מה האינטרנס של הממשלה כי לעזור זה לא
    סגור
  • 2.
    אתם מסרבלים את המערכת עושים שטויות!
    מסים 09/2024/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    במקום לשנות כל שני וחמישי חוקי משחק ולדפוק תעשו מוצר חדש השתלמות ב' אלטרנטיבה נוספת לפטור ממס מהשקעות חדשות
    סגור
  • 1.
    דווקא שאין צורך לשנות משהו, משנים.
    יהודה גלר 09/2024/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הצעת החוק הזאת לא בטוח עוזרת כל-כך לאזרחים, אבל זה נתון לוויכוח. אם חוק זה נועד לעזור לאזרחים אז למה לא לבטל את המס בכלל אחרי שלוש שנים, למה הוא צריך להיות על 15 אחוז, בנוסף לא סתם נקבע 6 שנים שאסור להוציא את הכסף מקרן ההשתלמות מכיוון שההסטוריה מלמדת שאם יש נפילה בשוק ההון אז לוקח לשוק לחזור לעצמו רק אחריי חמש שנים ועוד שנה של תשואות, בסך הכל 6 שנים, אז אם אנשים יוציאו את הכסף יותר מוקדם לא בטוח שזה יהיה המעשה החכם. אני אישית חושב שאין צורך לשנות משהו בדרך שהדברים עובדים בקרן השתלמות.
    סגור