קריירה ולימודים

לקויות למידה והפרעות קשב: טור מיוחד לקראת ה-1 בספטמבר

תלמידים עם לקויות למידה והפרעות קשב עלולים להיתקל בקשיים נוספים שמעמיקים את המתח והחרדה הכרוכים בהשתלבות מחדש בבית הספר. תפקידנו, אנשי חינוך והורים, הוא לגלות רגישות, לעזור לכל הילדים, ולילדים אלו בפרט, למצוא את מקומם ולתמוך בהם כדי להבטיח שיצליחו  חברתית ולימודית. הנה כמה טיפים חשובים
לימודים (צילום פלאש 90/ אורן נחשון)
בצל המצב הביטחוני, המתוח וההשלכות של תקופות מלחמה, מערכת החינוך ניצבת בפני אתגרים חדשים בעת החזרה ללימודים. אחד מהם הוא תחושת שייכות, אשר נמצאת בזיקה ישירה עם הביטחון הפיזי והנפשי – שהתערער אצל כולנו מאז ה-7 באוקטובר.
תלמידים עם לקויות למידה והפרעות קשב עלולים להיתקל בקשיים נוספים שמעמיקים את המתח והחרדה הכרוכים בהשתלבות מחדש בבית הספר. תפקידנו, אנשי חינוך והורים, הוא לגלות רגישות, לעזור לכל הילדים, ולילדים אלו בפרט, למצוא את מקומם ולתמוך בהם כדי להבטיח שיצליחו  חברתית ולימודית.
ראשית, חשוב להבין מהם חלק מהקשיים הצפויים לילדים בתחילת השנה.
חרדה ומתח: תלמידים עלולים להרגיש חרדה מוגברת מהמחשבה על חזרה למסגרת הלימודים, במיוחד לאחר תקופה ארוכה שבה התמודדו עם מצב ביטחוני מתוח. החרדה עלולה להשפיע על יכולתם להתרכז ולהתמודד עם מטלות לימודיות.
פגיעה בתחושת השייכות: תלמידים עלולים להרגיש מבודדים או לא שייכים, כאשר הם חווים קשיים בהשתלבות עם יתר התלמידים, במיוחד אם הם חווים התמודדות רגשית נוספת לאחר תקופה קשה.
שליטה נמוכה במיומנויות רגשיות-חברתיות, המהוות גורם חוסן משמעותי בקרב ילדים ומתבגרים. מיומנויות אלה כוללות מיומנויות של מודעות עצמית (למשל זהות עצמית) וניהול עצמי/ויסות רגשי-התנהגותי, מודעות חברתית (למשל אמפתיה) והתנהלות חברתית (למשל עבודת צוות).
  
להלן כמה טיפים שיעזרו לנו, אנשי החינוך וההורים, להתחיל את שנת הלימודים ברגל ימין:
יצירת סביבה תומכת: הקפידו על יצירת סביבה לימודית תומכת ומזמינה. לתלמידים בכלל ועם לקויות למידה והפרעות קשב בפרט יש צורך בתחושת ביטחון וסביבה רגועה כדי למנוע הסחות דעת נוספות.
התאמות לימודיות: ספקו התאמות אישיות המותאמות לצרכים של כל תלמיד, כמו חומרי לימוד מותאמים, שיעורים פרטניים במידת הצורך, או פרקי זמן נוספים לביצוע מטלות. התאמות אלו יכולות לעזור להקל על התלמידים ולהקטין את הלחץ הנלווה.
טיפוח מיומנויות רגשיות-חברתיות: שקפו לילדים את הכוחות והחוזקות שלהם, אפילו הקטנים שלא תמיד נראים משמעותיים, עודדו אותם לזהות ולהביע רגשות (כמו כעס, אכזבה), תרגלו (כשאתם במצבים רגועים) התמודדויות עם מצבי שינוי ולחץ (שיח על מה מלחיץ אותי, איך זה בא לידי ביטוי, מה יכול לעזור לי להתמודד). על מנת לחזק מיומנויות חברתיות, עודדו עבודה בקבוצות קטנות או פעילויות קבוצתיות, תוך הגדרת קריטריונים התנהגותיים ספציפיים לפני, במהלך ואחרי המשימה.

חיזוק תחושת השייכות: תכננו פעילויות שמקשרות את התלמידים עם הקהילה הבית ספרית, תנו להם הזדמנויות להשפיע על קבלת החלטות בתוך הקבוצה, ותחושה שיש להם השפעה ומשמעות עבור הקבוצה.
מודלינג: זיכרו כי ילדים מושפעים ומחקים את ההתנהגויות של המבוגרים סביבם. לא ניתן לצפות, למשל מילדים להיות מווסתים ורגועים כאשר ההורה/מורה מביע חששות, מתח ותסכול בצורה לא מווסתת. לכן, שתפו גם אתם ברגשות שאתם חווים, שקפו להם את החולשות והחוזקות שלכם, שתפו והדגימו מה עוזר לכם להתמודד עם המצב (למשל פניה לעזרה של קרובים), הביעו אמפתיה כלפי הרגשות שהילדים מציפים אל תבטלו אותם, שתפו אותם במטרה שהצבתם לעצמך השנה וכיצד תכננתם להשיג אותה וכדומה.    
החזרה ללימודים לאחר תקופה מורכבת היא אתגר לא פשוט, במיוחד עבור תלמידים עם לקויות למידה והפרעות קשב. אנשי חינוך והורים יכולים להפחית את הקשיים ולסייע לתלמידים להסתגל מחדש על ידי יצירת סביבה תומכת, התאמת הלמידה לצרכים האישיים, חיזוק מיומנויות רגשיות- חברתיות ותמיכה רגשית. עם שיתוף פעולה ותשומת לב, אפשר לעזור לתלמידים לחזור למסלול הלמידה ולהרגיש שייכים ובטוחים במסגרת החינוכית שלהם.
 
נכתב ע"י ד"ר עינת קליידר-טסלר, מומחית בלקויות למידה ומנהלת פרויקטים לקידום SEL, מכללת בית-ברל ואוניברסיטת רייכמן
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה