רכב

ההצעה של אילון מאסק לטויוטה: עסקה שתשנה את עולם הרכב

אילון מאסק בהצעה לטויוטה להצטרף לתקן הטעינה של טסלה בארה"ב, מה שיקדם את יצרנית הרכב החשמלי לשליטה כמעט מוחלטת בשוק. איזה חברה סירבה לשמוע על הרעיון?
מערכת ice |  8
טסלה ממשיכה לקרוס (צילום shutterstock, יוטיוב/ World Government Summit)
בעלי ומנכ"ל טסלה קיבל לאחרונה את ההכרה לה הוא חיכה שנים. יצרניות הרכב האמריקאיות הגדולות מכירות כעת בכך שטסלה היא מובילת תעשיית הרכב החשמלי, ועל פי הולכים הדברים.
פורד וג'נרל מוטורס, שני ענקיות הרכב מתוך השלוש של העיר דטריוט, חשבו שהם יכולות לשמור על ההובלה שלהן, למרות שווי השוק יוצא הדופן של טסלה. אולם, 20 שנה לאחר הקמת יצרנית הרכב החשמלי, שתי יצרניות הרכב הוותיקות נאלצו להודות שתו התקן של טסלה הוא אמת המידה בתעשיית הרכב, או לפחות ברכב החשמלי.
ההכרה הזו באה בצורה של שני הסכמים חסרי תקדים. החל משנת 2024, בעלי רכבים חשמליים של פורד ומותגי GM, יוכלו להטעין את הסוללות של הרכב שלהם באמצעות 12,000 עמדות הטענה של טסלה, שמרשתת את ארה"ב בכ-17,000 עמדות (כמובן הרשת הגדולה במדינה). לאור זאת, פורד ו-GM הסכימו לאמץ את חיבור הטעינה של טסלה, ויצטרכו לרכוש מתאמים לרכבים החדשים.
 זהו ניצחון גדול למאסק, מכיוון שלא רק שהוא מצא מקור הכנסה חדש לטסלה, אלא גם תקע הטעינה שלה (EV) אולי יהפוך לסטנדרט לרכבים חשמליים. נכון לעכשיו, ישנם שני תקני טעינה בארה"ב: תקן הטעינה של טסלה (NASC), ומערכת הטעינה המשולבת (CCS) שמשמש את כל יצרניות הרכב האחרות.
ה-CCS הוא גם החיבור המשמש את רשת הטעינה הציבורית, שמונה כיום 54,000 עמדות. הבעיה ברשת הטעינה הציבורית היא שיש מעט מאוד מטענים מהירים שמאפשרים טעינה מהירה מאוד של הסוללה. יש בסך הכל 7,400 מטעני-על של תחנות ציבוריות המשתמשות ב-CCS.
 
ועל זה בונה מאסק. לאחר הקמת הקואליציה עם פורד ו-GM, כעת הוא מציע לענקית הרכב היפנית טויטה להצטרף לתקן הטעינה של טסלה באה"ב. ההזמנה הגיעה בטוויטר, לאחר שמשתמש העלה כתבה חדשותית המראה שלנסיעה ברכב השטח החשמלי החדש של טויוטה, "סיוט להטעין את הסוללה."
 
האם טויוטה תענה בחיוב?
ההצעה של מאסק מגיעה כאשר יצרנית הרכב היפנית הודיעה זה עתה על האצה בפיתוח רכבים חשמליים עם סוללה שטווח הנסיעה שלה יהיה 600 מייל (1,000 ק"מ). זה הרבה יותר ממה שטסלה מציעה כרגע.
אם טויוטה תחליט להיענות בחיוב להצעתו של מאסק, הדבר אמור לעודד יצרניות רכב אחרות כמו קיה, יונדאי וסטלנטיס, כדי לא למצוא את עצמן בתחרות על עמדות טעינה עם מי שכבר כבשה את ארה"ב. 
המתנגדות
פולקסווגן היא, לעת עתה, אחת מיצרניות הרכב הבודדות שציינו שהיא נשארת נאמנה למטען CCS. ואכן, הענקית הגרמנית בונה רשת משלה, הכוללת כיום 840 עמדות טעינה. נתון זה צפוי להכפיל את עצמו עד 2026.
רשת הטעינה היא אחד הדברים החשובים ביותר בפיתוח כלי רכב חשמליים. ליצרנית הרכב שמציעה סוללות שיכולות להחזיק זמן רב, כלומר מאפשרת לנהגים לנסוע מרחקים בטעינה בודדת, ושיש לה רשת גדולה של עמדות טעינה, וגם מאפשרת טעינה מהירה של הסוללה, יש את היתרון בשוק. זוהי אחת מנקודות החוזק של טסלה, השולטת כיום בשוק הרכב החשמלי.
על ידי פתיחת הרשת בפני מתחרותיה, טסלה מסכימה לדלל את היתרון שלה, אך במקביל היא מוצאת מקור הכנסה חשוב וממצבת את עצמה כמובילה, שכן חיבור המטען שלה הופך לסטנדרט.
"בנינו את רשת Supercharger מתוך ייאוש, מכיוון שאף אחד אחר לא עשה זאת", אמר מאסק ב-14 ביוני.
 
תגובות לכתבה(8):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    תלמדו לכתוב בעברית!
    לומשנה 06/2023/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא רציני לכתוב מאמר מטעם המערכת עם טעויות כתיב מביכות כל כך! לא רציני אייס!
    סגור
  • 5.
    לא יודע כמה זמן להטעין סוללה אצלי 2 דקות למיכל מלא (ל"ת)
    וואי וואי 06/2023/17
    הגב לתגובה זו
    3 5
    סגור
  • כן אבל אני מלכתחילה לא צריך לנסוע במיוחד בשביל הטענה
    שכל 06/2023/18
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סוף יום חונה בבית מן הסתם, בבוקר למחרת הרכב טעון. רק כשיוצאים לטיול רחוק במיוחד, למשל נסיעה של כמה שעות, רק אז אני צריך להיכנס לתחנת הטענה אבל כך גם אתה. מי נוסע שעות בלי לעצור לנוח?
    סגור
  • 4.
    כמה טעויות עברית בכתבה אחת, ילד בן שלוש כתב? (ל"ת)
    אבשלום קור 06/2023/17
    הגב לתגובה זו
    2 2
    סגור
  • 3.
    יעשו מתאם ב200$
    סתם אחד 06/2023/17
    הגב לתגובה זו
    0 2
    לא כזה סיפור
    סגור
  • 2.
    רכבים חשמליים
    כפיר 06/2023/17
    הגב לתגובה זו
    3 2
    אני עדיין לא הבנתי מה עושים עים טסלה שהלכה הסוללה כמה שווה טסלה ללא סוללה יד 4
    סגור
  • 1.
    צריך לחייב את כל הרכבים החשמליים
    כפיר 06/2023/17
    הגב לתגובה זו
    2 1
    צריך לחייב את כל החברות של הרכבים החשמליים שיעשו אותו חיבור הטענה לכל העמדות בעולם והמדינות חייבות להעמיד בכל עיר מספיק עמדות על המיסים שהם מרויחים מהקונים
    סגור
  • וצריך לחייב את כולם לשלום עולמי ופירוק הנשק הגרעיני
    מיכה 06/2023/18
    הגב לתגובה זו
    2 0
    גאון של אמא. אפילו את השקע שבקיר מאה שנה אין הסכמה בין המדינות. מסים אעלק.
    סגור