רכב
האם הרכבת הקלה בתל אביב תפתור את בעיית הפקקים?
האם הרכבת הקלה המתוכננת בתל אביב תפתור את בעיית הפקקים הבלתי נסבלת? המומחים פסימיים, אך חושבים שדווקא תכנית אחרת שקודמה תהיה זו שאולי תקל עלינו את העומס בכבישים
כבר יותר מעשור שתושבי מרכז הארץ מחכים ביזע ודמעות לתחילת הפעילות של הרכבת הקלה. הקו האדום של הרכבת, שמקשר בין בת-ים, תל-אביב, רמת-גן, בני-ברק ופתח-תקווה, תוכנן במקור לצאת לדרך בשנת 2012. נכון להיום, אומרים בנת"ע שהוא יבצע את הנסיעה הראשונה שלו בשנת 2023. בזמן שתושבי המרכז עומדים בפקקים, שנוצרו גם עקב הבניה המאסיבית של נתיבי הרכבת, הם שואלים את עצמם האם יש תמורה לאגרה, והרכבת אכן תשים קץ לעומס התחבורה הכבד בגוש דן.
מיטל להבי, מחזיקת תיק התחבורה בעיריית תל אביב וסגנית ראש העיר, אמרה בריאיון למאקו בשנת 2015 כי לדעתה הרכבת תפתור את הבעיה. ״כשנותנים לאנשים אלטרנטיבה הם משתמשים בה, אנחנו רואים את זה בהצלחה של התל אופן וגם של הנתיב המהיר ובחניוני חנה וסע. הרכבת גם היא תבוא על חשבון כלי הרכב הפרטיים. הנסיעות לטווחים הארוכים יתבצעו באמצעות מערכת הסעת ההמונים ואת הנסיעות הקצרות יעשו עם כלי הרכב האלטרנטיביים".
הבעיה העיקרית בדבריה הוא העיכוב הרב של פתיחת הרכבת. כאמור, בשנה הבאה ייפתח רק הקו הראשון מתוך שלושה, ורכבת המטרו מתוכננת להיפתח רק בשנת 2031. עד אז, אוכלוסיית המדינה תגדיל את עצמה וההערכות הם שלגוש דן יתווספו מיליון תושבים. כנגדה, האדריכל מאיר יגוד טען במאמר בדה מרקר כי תחבורה ציבורית לא יכולה, וכלל לא נועדה, לפתור בעיות פקקים.
"אין זה מתפקידה של התחבורה הציבורית לפתור את הפקקים." כתב יגוד, "אם נקצה הרבה מתשתיות התחבורה לרכבים פרטיים, נקבל הרבה משתמשי רכב פרטי ומעט משתמשי תחבורה ציבורית שתפעל בתדירות נמוכה. אם נקצה מעט מתשתיות התחבורה לרכב פרטי ויותר לתחבורה הציבורית, נקבל מעט משתמשי רכב פרטי והרבה משתמשי תחבורה ציבורית שתפעל בתדירות גבוהה. בכל מקרה, התשתית שתוקצה לרכב הפרטי תהיה גדושה."
מה לדעתו הפיתרון האמיתי נגד הפקקים? "באמסטרדם יש רכבת קלה, רכבת תחתית, כ–400 אלף רוכבי אופניים ביום — ועדיין יש פקקים. הפתרון לגודש ידוע זמן רב וגם נוסה ומיושם בהצלחה במספר מקומות בעולם: אגרות גודש ומחירי חניה מתאימים." כזכור, הממשלה אישה בשנה שעברה תוכנית של אגרת גודש בכניסה לגוש דן שתתבסס על שלוש טבעות. התוכנית אמורה להתחיל בשנת 2025, בתקווה להוריד את העמוס בכבישי המרכז.
עוד מישהו שחשב שהרכבת הקלה לא תפתור את הפקקים הוא יהודה בר און, מנכ"ל נת"ע הקודם, שאמר בעבר בריאיון לאתר xnet כי הרכבת הקלה לא תפתור את הפקקים, והם יהיו גם אחרי. המטרה, לדבריו, היא להציע חלופה של תחבורה ציבורית איכותית. לפי כל החישובים, הוא אומר, הקו האדום יוביל להורדת 50 אלף מכוניות מהכביש. וזאת מתוך כחצי מיליון כלי רכב פרטיים שנכנסו מדי יום למטרופולין ב-2015.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(1):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
1.קשקשן. באמסטרדם אין פקקים ורבע עומס מאשר בתל אביבחוח 04/2022/20הגב לתגובה זו1 0יש טראם, יש מטרו, רכבות מעולות ובעיקר אופניים אופניים אופנייםסגור