רכב

התשלום שמפחיד את הנהגים יבוטל? בלגן סביב אגרת הגודש

השרה מירי רגב, במכתב חריף לסמוטריץ', מדגישה את הרגישות של העיתוי להכניס את התשלום הכבד: "בימים אלה של מלחמה, משפחות רבות מצויות באי-ודאות כלכלית... לא יעלה על הדעת להוסיף מס נוסף על הציבור"
מערכת ice |  4
נתיבי איילון (צילום פלאש 90/ אבשלום ששוני)
בעיצומה של תקופה רגישה בישראל, מתחדד המתח בין שיקולים כלכליים לבין רגישות חברתית. משרד האוצר, בהובלת השר בצלאל סמוטריץ', מקדם תוכנית שאפתנית להטלת אגרת גודש בגוש דן החל משנת 2026. מנגד, שרת התחבורה מירי רגב מובילה קו נחרץ של התנגדות, בטענה כי המהלך עלול להעמיק פערים חברתיים בעת משבר לאומי.
הויכוח סביב אגרת הגודש חושף דילמה מורכבת: כיצד לאזן בין צרכים תחבורתיים וסביבתיים דחופים לבין הגנה על אוכלוסיות פגיעות? התוכנית, שמטרתה להפחית עומסי תנועה ולממן חלקית את פרויקט המטרו בגוש דן, מעוררת שאלות נוקבות על עיתוי יישומה ועל השלכותיה החברתיות.

רגב, במכתב חריף לסמוטריץ', מדגישה את הרגישות של העיתוי: "בימים אלה של מלחמה, משפחות רבות מצויות באי-ודאות כלכלית... לא יעלה על הדעת להוסיף מס נוסף על הציבור". טיעוניה משקפים חשש עמוק מפני העמקת אי-השוויון בחברה הישראלית, במיוחד לנוכח המצב הביטחוני והכלכלי המורכב.
מנגד, תומכי התוכנית מצביעים על הצלחתן של אגרות גודש במטרופולינים ברחבי העולם. הם טוענים כי מעבר להיבט הכלכלי, האגרה תתרום לשיפור איכות החיים בגוש דן על ידי הפחתת זיהום אוויר ועומסי תנועה.
התוכנית המוצעת מציגה מודל מדורג, עם שלוש טבעות תעריפים ושעות פעילות מוגדרות. התשלום המקסימלי ליום לרכב פרטי נקבע על 37.5 שקלים, עם תעריפים משתנים בהתאם לכיוון הנסיעה ושעת היום. מודל זה מנסה לאזן בין יעילות כלכלית לבין מניעת עומס יתר על נהגים.
בעוד משרד האוצר כבר מקדם מכרז לבניית והפעלת מערכת גביית האגרה, דרישתה של רגב להעלות את הנושא לדיון בממשלה מבטיחה כי הויכוח טרם הסתיים. ההחלטה הסופית עשויה להוות אבן בוחן ליכולתה של הממשלה לאזן בין שיקולים כלכליים, חברתיים וסביבתיים בתקופה מאתגרת.
הדיון על אגרת הגודש חורג מעבר לשאלה תחבורתית גרידא. הוא משקף מתח עמוק יותר בחברה הישראלית בין קידום חדשנות וייעול כלכלי לבין שמירה על לכידות חברתית בעתות משבר. ככל שהדיון יתקדם, הוא עשוי לשמש כמקרה מבחן לאופן שבו ישראל מתמודדת עם אתגרי המאה ה-21 תוך שמירה על ערכיה החברתיים.
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    מעלה אדומים
    יצחק 07/2024/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מעבורת שמעבירה נוסעים מינתניה ליפו וגם הפשר גם משאיות דרך הים במעבורת
    סגור
  • 3.
    בולשיט של מס
    שחף 07/2024/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בוא נראה אותם עושים את זה דריפנציאלי על בסיס רמת ההכנסה של אנשים להייטקיסט 37 שקל לא מדגדג לו את התן ביס בוא נעשה ככה שכר מינימום 37.5 ליום כפול 22 ימי עבודה יוצא 825 שזה שביעית ממשכורת מינימום אז אם אתה מרוויח 25 אלף שזה בסביבות 1136 ליום אז אתה תצטרך לשלם אגרת גודש יומית של 162 ליום כפול 22 ימי עבודה יוצא 3564 מקובל? יאללה בואו נעשה גודש
    סגור
  • 2.
    מירי רגב צודקת, בסה״כ מדובר במס על הפריפריה בהסוואה.
    יוגב 07/2024/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מס גודש זה שם מיופה למס על הפריפריה. כאלה שחייבים להיכנס לתל אביב בשביל להביא את פת הלחם. אם אתם רוצים שפחות יכנסו לתל אביב, תטילו מס ״גודש״ על עסקים שנמצאים בתל אביב למרות שהיו יכולים להיות גם במעגל חיצוני יותר. במקום שהאנשים ״יקנסו״, שהעסקים יצאו החוצה.
    סגור
  • 1.
    למה גוש דן כן ירושלים לא? (ל"ת)
    Mtlk 07/2024/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור