רכב
התשלום שמפחיד את הנהגים יבוטל? בלגן סביב אגרת הגודש
השרה מירי רגב, במכתב חריף לסמוטריץ', מדגישה את הרגישות של העיתוי להכניס את התשלום הכבד: "בימים אלה של מלחמה, משפחות רבות מצויות באי-ודאות כלכלית... לא יעלה על הדעת להוסיף מס נוסף על הציבור"
בעיצומה של תקופה רגישה בישראל, מתחדד המתח בין שיקולים כלכליים לבין רגישות חברתית. משרד האוצר, בהובלת השר בצלאל סמוטריץ', מקדם תוכנית שאפתנית להטלת אגרת גודש בגוש דן החל משנת 2026. מנגד, שרת התחבורה מירי רגב מובילה קו נחרץ של התנגדות, בטענה כי המהלך עלול להעמיק פערים חברתיים בעת משבר לאומי.
הויכוח סביב אגרת הגודש חושף דילמה מורכבת: כיצד לאזן בין צרכים תחבורתיים וסביבתיים דחופים לבין הגנה על אוכלוסיות פגיעות? התוכנית, שמטרתה להפחית עומסי תנועה ולממן חלקית את פרויקט המטרו בגוש דן, מעוררת שאלות נוקבות על עיתוי יישומה ועל השלכותיה החברתיות.
רגב, במכתב חריף לסמוטריץ', מדגישה את הרגישות של העיתוי: "בימים אלה של מלחמה, משפחות רבות מצויות באי-ודאות כלכלית... לא יעלה על הדעת להוסיף מס נוסף על הציבור". טיעוניה משקפים חשש עמוק מפני העמקת אי-השוויון בחברה הישראלית, במיוחד לנוכח המצב הביטחוני והכלכלי המורכב.
מנגד, תומכי התוכנית מצביעים על הצלחתן של אגרות גודש במטרופולינים ברחבי העולם. הם טוענים כי מעבר להיבט הכלכלי, האגרה תתרום לשיפור איכות החיים בגוש דן על ידי הפחתת זיהום אוויר ועומסי תנועה.
התוכנית המוצעת מציגה מודל מדורג, עם שלוש טבעות תעריפים ושעות פעילות מוגדרות. התשלום המקסימלי ליום לרכב פרטי נקבע על 37.5 שקלים, עם תעריפים משתנים בהתאם לכיוון הנסיעה ושעת היום. מודל זה מנסה לאזן בין יעילות כלכלית לבין מניעת עומס יתר על נהגים.
בעוד משרד האוצר כבר מקדם מכרז לבניית והפעלת מערכת גביית האגרה, דרישתה של רגב להעלות את הנושא לדיון בממשלה מבטיחה כי הויכוח טרם הסתיים. ההחלטה הסופית עשויה להוות אבן בוחן ליכולתה של הממשלה לאזן בין שיקולים כלכליים, חברתיים וסביבתיים בתקופה מאתגרת.
עוד ב-
הדיון על אגרת הגודש חורג מעבר לשאלה תחבורתית גרידא. הוא משקף מתח עמוק יותר בחברה הישראלית בין קידום חדשנות וייעול כלכלי לבין שמירה על לכידות חברתית בעתות משבר. ככל שהדיון יתקדם, הוא עשוי לשמש כמקרה מבחן לאופן שבו ישראל מתמודדת עם אתגרי המאה ה-21 תוך שמירה על ערכיה החברתיים.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(4):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
4.מעלה אדומיםיצחק 07/2024/23הגב לתגובה זו0 0מעבורת שמעבירה נוסעים מינתניה ליפו וגם הפשר גם משאיות דרך הים במעבורתסגור
-
3.בולשיט של מסשחף 07/2024/23הגב לתגובה זו0 0בוא נראה אותם עושים את זה דריפנציאלי על בסיס רמת ההכנסה של אנשים להייטקיסט 37 שקל לא מדגדג לו את התן ביס בוא נעשה ככה שכר מינימום 37.5 ליום כפול 22 ימי עבודה יוצא 825 שזה שביעית ממשכורת מינימום אז אם אתה מרוויח 25 אלף שזה בסביבות 1136 ליום אז אתה תצטרך לשלם אגרת גודש יומית של 162 ליום כפול 22 ימי עבודה יוצא 3564 מקובל? יאללה בואו נעשה גודשסגור
-
2.מירי רגב צודקת, בסה״כ מדובר במס על הפריפריה בהסוואה.יוגב 07/2024/23הגב לתגובה זו0 0מס גודש זה שם מיופה למס על הפריפריה. כאלה שחייבים להיכנס לתל אביב בשביל להביא את פת הלחם. אם אתם רוצים שפחות יכנסו לתל אביב, תטילו מס ״גודש״ על עסקים שנמצאים בתל אביב למרות שהיו יכולים להיות גם במעגל חיצוני יותר. במקום שהאנשים ״יקנסו״, שהעסקים יצאו החוצה.סגור
-
1.למה גוש דן כן ירושלים לא? (ל"ת)Mtlk 07/2024/22הגב לתגובה זו0 0סגור