רכב

סוף לפקקים בכבישי ישראל? בקרוב תחבורה ציבורית דרך הים

באוויר, בים וביבשה - בקרוב: פתרונות תחבורה חדשניים למאבק בעומסי התנועה. משרד התחבורה פירסם היום "קול קורא" להפעלת שני פיילוטים: שאטל ימי ורכבת על גלגלים, השרה מירי רגב: "מדובר בשני פתרונות חדשניים במכלול הפתרונות להתמודדות עם עומסי התנועה, פתרונות שמיושמים בהצלחה במקומות רבים בעולם"
מערכת ice |  11
שאטל ימי (צילום NYC FERRY)
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים פרסם קריאה ליזמים בארץ ובעולם לקבלת הצעות לפתרונות חדשניים להסעת המונים, ובהם רכבת על גלגלים ושאטל ימי. זאת, במסגרת מחויבותה של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב למציאת פתרונות מתקדמים שיקלו על עומסי התנועה ברחבי הארץ.
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים פרסמה היום "קול קורא" לחברות התחבורה הציבורית להפעלת פיילוט לרכבת על גלגלים. במקביל, פרסמה חברת נתיבי איילון, בשיתוף חברת נמלי ישראל (חנ"י) פנייה לגורמים בינלאומיים לקבלת מידע על שאטלים ימיים להסעת המונים.

שני המסמכים נוסחו על פי מודלים הפועלים בהצלחה בעולם והם מיועדים לתגבור התחבורה הציבורית, ולהילחם בעומסי התנועה שעלותם השנתית למשק מגיעה לכ-40 מיליארד שקלים. המודלים נועדו לשפר את רמת הניידות במדינת ישראל, להביא לשינוי מהותי בהרגלי הנסיעה בתחבורה הציבורית ולנגישות, חדשנות ויעילות תחבורתית שתתמוך בצמיחה כלכלית וחברתית ובקיצור זמני הנסיעה בין הפריפריה ומרכז הארץ.
 שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "רכבת על גלגלים והשאטל הימי הם שני נושאים חדשניים אותם התחלתי לקדם עוד בכהונתי הקודמת במשרד התחבורה, ואשר נעצרו לצערי עם תום כהונתי הראשונה. כעת אני מחזירה אותם לשולחן, על מנת לבחון לעומק את היתכנותם ואת תרומתם הפוטנציאלית למערכת התחבורה בישראל. זהו צעד משמעותי שעושה המשרד להורדת יוקר המחיה ולחיזוק הנגישות של כל תושבי ישראל. מדובר בפתרונות חדשניים המיושמים בהצלחה במקומות רבים בעולם, ובכוונתי לשלב אותם במאבק בעומסי התנועה."
ה"קול הקורא" להפעלת שאטלים ימיים שפורסם על ידי משרד התחבורה, באמצעות חברת נתיבי איילון וחברת נמלי ישראל, הכולל בקשה לקבלת מידע (RFI), מופנה לחברות ספנות ישראליות ובינלאומיות, לבדיקת היתכנות להפעלת מערך שאטלים ימיים בסמוך לחופי ישראל. 
הפרמטרים שייבחנו כוללים בין השאר את מהירות הכלים, קיבולת נוסעים, וסוג כלי השיט. הכלים שייבחנו, ובהם סנפירית, רחפת ועוד, יידרשו לשוט במהירות של לפחות 30 קשר, בתפוסה של לפחות 100 נוסעים ותוך שמירה על חווית נסיעה נוחה ומהנה. המידע שיתקבל ייבחן לצורך אפיון ובניית פיילוט בחופי ישראל.
פרויקט השאטל הימי הוצע על ידי השרה רגב מתוך הבנה שלחופי ישראל מתקיימים תנאים נוחים להפעלת השאטל במשך כ-300 ימים בשנה. יצוין, כי פרויקטים דומים פועלים בהצלחה במדינות רבות, ובהן ארה"ב, יוון וקפריסין. בנוסף, פרסם המשרד "קול קורא" להפעלת רכבת על גלגלים, המכונה גם "אוטובוס רב קיבולת" (BRT). מדובר במערכת להסעת המונים אשר נעה על כביש רגיל ללא צורך בתשתית מיוחדת כגון מסילה או מנהרה.
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית פנתה אל כל מפעילי התחבורה הציבורית בישראל בבקשה לקבלת הצעות למערכות מתאימות. ההצעות שיעברו את שלב הסינון הראשוני ייצאו לפיילוט במימון משרד התחבורה. את ההצעות יש להגיש עד 7 ביולי השנה.
בפיילוט רשאים להשתתף כלי רכב בעלי תקינה אירופית או אמריקנית, והוא מיועד לפעול באשכולות בהם פועלים מפעילי לתחבורה הציבורית, בקווי שירות עירוניים קיימים למשך שנתיים לפחות. כמו כן, נקבע כי על הקו לפעול בנתיב תחבורה ציבורית לפחות ב-30% מאורכו.
הפנייה כוללת כלי רכב חשמליים בלבד, בדגש על חדשנות טכנולוגית הכוללת ניהול מידע בזמן אמת, פיקוח, שליטה ובקרה ממוחשבת, ונגישות מלאה לאנשים עם מוגבלויות. במסגרת הפיילוט, הזוכים יערכו סקרי שביעות רצון תקופתיים באופן שוטף והמפעילים יעבירו דיווחים רציפים של תפקוד הרכב למעקב וניטור שוטף.
מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "השאטל הימי והרכבת על גלגלים נועדו להעלות את רמת הניידות של תושבי ישראל, באמצעות שיפור היעילות, המהירות והשירות בתחבורה הציבורית. הפחתת העומסים בדרכים ושדרוג התחבורה הציבורית יתרמו לצמיחה כלכלית וחברתית. מדובר בחשיבה חדשנית ופורצת דרך שמקדמת השרה רגב כדי להקל על בעיית העומסים בישראל. לאזרחי ישראל מגיע ליהנות מחיסכון בזמן, נסיעה ללא זיהום אוויר, והגעה רגועה ונעימה לעבודה, גם במסלולי התחבורה הציבורית הקיימים וגם דרך חופי הים שלנו".
תגובות לכתבה(11):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 11.
    הגיע הזמן
    יוסף 07/2024/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בוא נראה אם זה באמת יקרה
    סגור
  • 10.
    צריך עוד קצת חיסונים ואז יהיה בסדר...
    נירו 07/2024/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ונהיה מעט אנשים
    סגור
  • 9.
    גרב את גזורה מי יסע מחיפה שעתיים לתל אביב...
    שמעיה 07/2024/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כחבר מרכז אני נדהם מהח"כים שבחרנו הם ביזיון
    סגור
  • 8.
    שאטלים בים
    עופר 07/2024/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה לא יעבוד משך הנפלגה ארוך מאוד והים לא הכי נוח אף פעם
    סגור
  • 7.
    צרת תחבורה עם לשון חומה וארוכה מרוב ליקוק
    צרה כושלת 07/2024/02
    הגב לתגובה זו
    2 1
    הרקטומים של אנטואנט המופרעת ושל לואי נתניהו
    סגור
  • טען עוד
  • 6.
    שטאלים הים (ל"ת)
    עופר 07/2024/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    מאוסה
    עד 07/2024/02
    הגב לתגובה זו
    2 1
    בשימחה הייתי שולח את המושחתת לנסיעת מבחן בים , ללא חגורת הצלה וללא מצופים באיחולי טביעה מהירה , ובא לציון גואל מהגועלית
    סגור
  • 4.
    ררחפת לקקפריסין (ל"ת)
    רווחי 07/2024/02
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 3.
    השחת דעת
    רונן 07/2024/02
    הגב לתגובה זו
    3 1
    התוכנית אינה מהווה פתרון כל שהוא , אלה רק השחת דעת מבעיותיה שלהשרה רגב, התוכנית מתאימה לאנשים בודדים אשר אמורים להגיע לאזור הקרוב לתחנות בים , לאחרים זה יאריך את זמן הנסיע , באותה מידה אפשר גם לחשוב אל אוירונים ימיים מנהריה עד לאשקלון
    סגור
  • 2.
    חלק מתוכנית אג'נדה 2030
    שניר גגו 07/2024/02
    הגב לתגובה זו
    4 0
    מעןניינים להוריד מהכביש את כלי הרכב הפרטיים לכן מוצאים דרכים להנגיש לצי בור תחבורה ציבורית. הכל קורה כל כך מהר ואנשים רדומים
    סגור
  • 1.
    אז עכשיו יעשו לנהגי האוטובוסים בחברות הציבוריות
    אריק 07/2024/01
    הגב לתגובה זו
    2 0
    תעודת משיט 60.יפה.
    סגור