פרויקטים

כ-1,200 יח"ד וקאנטרי: ע.ט החברה להתחדשות עירונית תוביל את הפינוי בינוי הגדול בישראל

את התחדשותה של בית שמש הוותיקה, עתיד לסמל NEO הבית בקאנטרי – מגה פרויקט בעלות של מיליארדים, עליו אמונה ע.ט החברה להתחדשות עירונית. בתוכנית: 10 מבנים של 27-9 קומות עם נוף להרי ירושלים, מוסדות חינוך, מסחר ומשרדים, פארק וקאנטרי. גם יהודי ארה"ב כבר מגלים עניין

פרויקט NEO הבית בקאנטרי בבית שמש הדמיה:Evolve Media
שיכוני הרכבת שהוקמו בשנות ה-60 וה-70 בשכונת רמת לח"י (קריית משה) בצפון בית שמש, מספקים עדות מוחשית לצורך הבוער בהתחדשות עירונית מקיפה בעיר הוותיקה. התשתיות שהתיישנו והקירות שנסדקו, הם רק חלק ממציאות החיים העגומה של הדיירים, שכבר שנים ארוכות משוועים לשינוי – וזה עוד לפי שבכלל הזכרנו את רעדת האדמה הקלה שהתרחשה ב-2004 באזור, וגרמה לקריסת בניין בשכונה ולנזקים לבניינים אחרים.
"אני מתגורר ברמת לח"י כבר 30 שנה", מספר ניסים אדרי, תושב השכונה בשנות ה-70 לחייו. "מה שהיה נכון למאה שעברה, כבר לא מתאים היום. נכון, במהלך השנים שיפצו לנו קצת את השכונה, אבל זה רחוק מלהספיק. הדירות כבר לא במצב טוב, והבניין עצמו בלי מעלית וממ"ד. יש פה דיירים מבוגרים, שמפחדים לצאת מהבית. כולם מבינים שצריך לחדש את השכונה מהיסוד".

עמי כחלון (משמאל) וטל גולדשטיין, מייסדים ומנכ"לים משותפים של ע.ט החברה להתחדשות עירונית (צילום SIRI צילומי אויר מתקדמים, באדיבות  ע.ט החברה להתחדשות עירונית)
ציונות – הגרסה המודרנית
את מתיחת פנים לרמת לח"י מובילה ע.ט החברה להתחדשות עירונית. החברה החליטה עוד בראשית העשור שעבר להרים את הכפפה ולקדם פינוי-בינוי אינטנסיבי, במתחם שבין הרחובות שועלי שמשון-יהודה המכבי-השבעה. "כשהתחלנו לגבש תוכניות, אמרו לנו שהשתגענו, לא הבינו מה יש לנו לחפש בבית שמש. אף אחד לא ממש האמין בפרויקט הזה", משחזרים עמי כחלון וטל גולדשטיין, המייסדים והמנכ"לים המשותפים של ע.ט החברה להתחדשות עירונית. "הסקפטיות הזו, שלוותה גם בלא מעט זלזול, רק העצימה את המוטיבציה שלנו להגיע לכאן. מבחינתנו, התחדשות עירונית זו הציונית המודרנית, זו לא פריבילגיה ששמורה רק לערים עשירות".
תרגום החזון לפרקטיקה, התברר כתהליך מורכב במיוחד, שלווה בלא מעט מהמורות. "נדרשנו להתניע פרויקט מאפס, לייצר שיתוף פעולה ולתווך בין שורה של גורמים, שלא פעם משכו לכיוונים מנוגדים", מתארים כחלון וגולדשטיין. "לבנות דיאלוג עם בעלי הדירות, שחלקם כבר איבד אמון בממסד, היה אתגר בפני עצמו. בשקיפות וברגישות, רתמנו אותם לתהליך. יש לנו קבוצת ווטסאפ ייעודית, כך שלבעלי הדירות יש ערוץ קשר ישיר אלינו. השיח הוא תמיד מהלב ובגובה העיניים, כולנו באותה הסירה".
"כשנפגשנו לראשונה עם עמי וטל, לא ידענו מה זה אומר פינוי-בינוי", מרחיב אדרי על החיבור מהזווית של בעלי הדירות. "הם הסבירו לנו בצורה פרטנית על המשמעויות והיתרונות. הרגשנו שיש על מי לסמוך, שמילה שלהם זו מילה. אנחנו איתם כבר 13 שנה כשהפרויקט הזה עבר לא מעט טלטלות. כואב לי מאוד על בעלי הדירות שהיו איתנו בתחילת התהליך ונפטרו".
מיתוג מחדש
הייאוש שאפיין את דיירי המתחם בשכונת רמת לח"י, מתחלף לאט לאט בתקווה. בקיץ האחרון, בטקס חגיגי בהשתתפות בעלי הדירות, ראש העירייה המקומית ד"ר עליזה בלוך בלוך, מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית אלעזר במברגר וראשי ע.ט החברה להתחדשות עירונית – נרשמה יריית הפתיחה לפרויקט הפינוי-בינוי החלוצי בשכונה ובאזור: NEO  הבית בקאנטרי.
במסגרת המיזם יהרסו 8 מבני הרכת הכוללים 176 דירות, לטובת בניית כ-1,200 דירות בעשרה מבנים: ארבעה מגדלים בני 27 קומות, שלושה מגדלים בני 23 קומות ושלושה מבנים בני 9 קומות כל אחד. לצד מבנים חדשים ומודרניים ונוף להרי ירושלים, יכלול המתחם בין היתר גם מסחר, משרדים, מוסדות חינוך, פארק – והדובדבן שבקפצת: קאנטרי.
"מה יש לומר, ההתרגשות גדולה", מפרט כחלון. "כל פרויקט הוא כמו תינוק שיוצא לאוויר העולם. לאורך הדרך עברנו לא מעט עליות וירידות. יכולנו בקלות להרים ידיים, אבל לא ויתרנו. בשיתוף פעולה הדוק – עם עיריית בית שמש והעומדת בראשה ד"ר עליזה בלוך, חברת עמידר, שמחזיקה בבעלות על חלק נכבד מהדירות בפרויקט, והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית – אנו עומדים בשעה טובה לקראת מימוש הפינוי-בינוי הגדול בישראל – סמל להתחדשות העיר".
"המטרה היא לספק באמצעות הפרויקט איכות חיים מיטבית לדיריי המתחם והשכונה", מוסיף גולדשטיין. "לצד דירות חדשות וממוגנות – לא לשכוח, בית שמש כבר חוותה רעידת אדמה ולצערנו נמצאת גם בטווח הטילים –  מגיע לדיירים גם לקבל תשתיות חדשות ואת השירותים הנדרשים בקרבת הבית. אם נבנה רק דירות בלי לתת את המעטפת הסובבת, פספסנו".
NEO הבית בקאנטרי הוא פרויקט עוצמתי ומוערך במיליארדים. כך למשל, את עבודות הביצוע תוביל אלקטרה בנייה, בתמורה ליותר ממיליארד שקלים. הבנייה עצמה תתנהל בשלושה שלבים, כשהצפי לתחילת שלב א', הוא ברבעון השלישי של 2024. העבודות עצמן יכללו הריסת מבנים, ביטול תשתיות והנחת תשתיות חדשות, עבודות חפירה ובניית שלושה מגדלים וכ-400 דירות.
סיום הפרויקט אמנם ייקח עוד כמה שנים, אבל האפקט מורגש כבר כעת. לדברי כחלון: " NEOהבית בקאנטרי מבטא את חזון ההתחדשות עירונית שלנו: שילוב בין האוכלוסייה הוותיקה, לאוכלוסייה חדשה שתגיע לשכונה בעקבות הפרויקט, ובין חילונים ושמרי שבת – אינטגרציה אמיתית. לצד משפחות צעירות ומשפרי דיור מבית שמש, אנו מקבלים פניות גם ממשפחות מיישובים נוספים, ואפילו מיהודים בארה"ב –שעל רקע העלייה במפלס האנטישמיות, בודקים אפשרות לרכוש אצלנו דירה".
"בית שמש שלאורך תקופות ארוכות הייתה מתחת לרדאר, בטח בכל הנוגע להשקעה מצד המדינה – נמצאת היום במגמת צמיחה והתרחבות, ונהנית מהגירה חיובית וממגוון פרויקטים משמעותיים", מנתח שמאי המקרקעין ראובן שם טוב. "אוכלוסייתה, שכבר חצתה את רף 160 אלף התושבים, עתידה בעשורים הבאים לגדול יותר מפי 2, כשהתחדשות עירונית היא כלי מרכזי בהתפתחות העיר. התוכניות מדברות על תוספות של אלפי דירות לעיר הוותיקה – בעוצמות בינוי שונות, כדי להטמיע עירוב שימושים מושכל. בית שמש היא כבר אזור ביקוש, וככל שההתחדשות העירונית תתעצם, העיר הזו תמתג עצמה מחדש".

מימין (עם כיוון השעון): פרויקט לה גווארדיה, פרויקט NEO יד לבנים ופרויקט NEO בגבעה (הדמיות 3DIVISION ,Evolve Media) 
חוסן ועוצמה
ע.ט החברה להתחדשות עירונית, היא מהגופים הבכירים בנוף ההתחדשות העירונית בישראל. החברה הוקמה ב-2009 בידי כחלון וגולדשטיין, ובהמשך הצטרפו כשותפים גם משפחות וסרמן ושפר, בעלי קבוצת מגדלי ישראל. הרזומה המקצועי כולל למעלה מ-50 פרויקטים בשלבים שונים של תכנון ורישוי, בנייה ואכלוס – ובדגש על פרויקטים במשקל כבד, מנהריה בצפון ועד באר שבע בדרום. בין המיזמים הבולטים של החברה: NEO יד לבנים בתל באביב, שנמצא עמוק בביצוע; פרויקט לה גווארדיה בתל אביב; ופרויקט NEO בגבעה בגבעת שמואל, שם ימסרו המפתחות לבעלי הדירות בשלב א' בתוך שבועות ספורים.
הפעילות של ע.ט החברה להתחדשות עירונית נשענת על שלושה עקרונות מרכזיים: ראשית, להביא התחדשות עירונית לכל אזורי המדינה, כשבעלי הדירות הם בראש סדר העדיפויות. שנית, לבצע התחדשות עירונית מאוזנת, הכוללת תיאום ציפיות ואינטראקציה רציפה עם כל השחקנים הרלוונטיים: בעלי הדירות, הרשויות המקומיות והמדינה. ושלישית, להציג חוסן ועוצמה, המשלבים בין האיתנות הפיננסית של החברה, למיומנות ולניסיון שצברה בהובלת פרויקטים לקו הסיום.
"התחדשות עירונית זה תחום מופלא", קובעים כחלון וגולדשטיין. "אין עוד תחום שמאפשר את שיקום שכונות ישנות, יחד עם הגדלת היצע הדיור בישראל ויצירת אופק חדש לדיירים. יש היום קונצנזוס רחב באשר לחשיבות ההתחדשות העירונית. עם הרוח הגבית של העיריות והמדינה, אנחנו רוצים לראות עוד פרויקטים יוצאים לפועל".   
ובינתיים, בשכונת רמת לח"י בבית שמש, ממתין ניסים אדרי בקוצר רוח לתחילת העבודות בשטח, ויש לו חלום צנוע: "כשהנכדים שלי יגיעו לביקור מלוס אנג'לס, אני רוצה לארח אותם בדירה חדשה ומרווחת, ובשכונה לתפארת, עם קאנטרי וכל מה שצריך. אז באמת אני אוכל להרגיש שסגרתי מעגל".
(בשיתוף מערכת זירת הנדל"ן)