שיווק ופרסום

חל"ת בקורונה, בידוד או קיצוצים: מדריך לעובד הישראלי

האם למעביד מותר לשלוח אותי לעבוד מהבית? מהן זכויות השכיר שנמצא בבידוד? ומה  מגיע לעובד במקרה של חל"ת? עורכי הדין לדיני עבודה ממשרד עו"ד מיתר מספקים תשובות לשאלות המעסיקות את הציבור
עבודה מהבית (צילום Dimitri Karastelev from Unsplash)
בימים טרופים אלה, אין ספק כי מקומות העבודה והעובדים עצמם הם בין הנפגעים הראשיים מנגיף הקורונה. כעת, עם החלטת הממשלה האחרונה כי כל אזרח החוזר מחו"ל נדרש לשהות בבידוד במשך 14 ימים, אין כמעט ענף בתעשייה שלא ייפגע ונאלץ להיערך בהתאם להנחיות משרד הבריאות. לאור הוראות הבידוד המחמירות, מעסיקים רבים מוצאים עצמם כמעט מדי יום עם פחות ופחות עובדים המגיעים לעבודה ומנגד עם עוד ועוד הנחיות חדשות לעמוד בהם. בטרם נכנס לעומקם של הדברים, נענה על מספר שאלות שהכי מעניינות את העובדים והמעסיקים:

מה עושה עובד שחזר מחופשה פרטית  או מנסיעת עבודה בחו"ל?
לאור ההנחיות החדשות של משרד הבריאות, כל אזרח החוזר מחו"ל נדרש לשהות בבידוד במשך 14 יום מיום חזרתו.

מה הזכויות של עובד שנכנס לבידוד?
עובד שנכנס לבידוד נמצא בחופשת מחלה וזכאי לנצל את ימי המחלה הצבורים לו, ככל שאלו קיימים. הוא אינו נדרש להביא אישור מחלה מרופא המשפחה שלו. הוא נדרש להודיע למעסיק שלו שהוא מחויב בבידוד. עובד אשר יכול לבצע את עבודתו ממקום הבידוד, רשאי, בהסכמת המעסיק, לעבוד ולא לנצל את ימי המחלה הצבורים. ככל שלעובד אין ימי מחלה צבורים – הוא אינו זכאי לכל תשלום מהמעסיק. יתכן ובעתיד המדינה תוציא הנחיות נוספות באשר לעובדים שאין להם ימי מחלה ובנוגע לפיצוי המעסיקים בגין תשלום ימי המחלה.

מה הזכויות של עצמאי שנכנס לבידוד?
מאחר ועצמאיים אינם זכאים לדמי מחלה, הרי שאין להם מקור להיפרע ממנו בשלב זה בגין אובדן הכנסתם. עצמאי שיכול לעבוד ממקום הבידוד, רשאי לעשות כן. גם במקרה זה יתכן ובעתיד המדינה תפצה את העצמאיים בשל אובדן כושר השתכרותם.

איך מקבל פיצוי בעל עסק שפרנסתו נפגעה בגלל הווירוס?
נכון למועד זה' טרם נקבעו כללים באשר לפיצוי בעל עסק שנפגע. המדינה הודיעה על הקמת קרן חירום לסיוע, אך הקרן מיועדת לסיוע תזרימי עבור עסקים המוגדרים כחיוניים למשק ולא עבור כל בעלי העסקים במדינה שנפגעו מהמגפה. יו"ר ההסתדרות, ארנון בר־דוד, קרא להכריז על חבילת סיוע מקיפה מטעם המדינה לעסקים שנקלעו למצוקה, ולמציאת פתרון גורף לתשלומים אותם נדרשים המעסיקים לשלם לעובדים הנמצאים בבידוד, אך המדינה טרם ביצעה זאת.

האם למעסיק מותר להוציא לחופשה עובד שנמצא בבידוד?
מעסיק לא יכול לכפות על עובד הנמצא בבידוד יציאה לחופשה. עובד הנמצא בבידוד שוהה בחופשת מחלה. ככל והעובד אינו בבידוד, המעסיק יכול להוציא עובד לחופשה העולה על 7 ימים ביוזמת המעסיק, ובתנאי שהודיע על כך לעובד לפחות 14 ימים טרם החופשה וכי לעובד יתרת ימי חופשה מספקת. בהתאם לדרישות הממשלה לנקוט אמצעים למניעת משבר כלכלי חמור כתוצאה מהנגיף, מעסיקים רבים החליטו לאפשר עבודה מהבית.
מה קורה לעובדים הנאלצים לצאת לחל"ת? מה הזכויות מבחינת ביטוח לאומי או מלשכת התעסוקה?
יש נוהל חדש לגבי ביטוח לאומי ודמי אבטלה. עובד שמוצא לחופשה ללא תשלום על ידי המעסיק זכאי לדמי אבטלה בתנאים מסוימים, בעוד שעצמאי לא זכאי לכלום. על פי שירות התעסוקה, דורשי עבודה שיודעים כי הם צפויים לחזור להיות מועסקים בתום תקופת המשבר יוכלו לבצע רישום בלשכה ולקבל דמי אבטלה, אך יש לזכור כי במקביל לרישום בלשכה יש להגיש תביעת אבטלה במוסד לביטוח לאומי. ניתן להגיש תביעה גם באתר האינטרנט של המוסד לביטוח לאומי. ובמידה וחוזרים לעבוד - יש לעדכן את מוקד שירות הלקוחות.

מה היתרונות והחסרונות של עבודה מרחוק?
בעידן הטכנולוגי בו אנו חיים היום, אפשרות העבודה מרחוק אמנם מאפשרת לעובדים רבים להמשיך בשגרת העבודה גם בעת שהם נמצאים בבידוד, אך יש לקחת בחשבון את העובדה שעבודה מרחוק חושפת את המעסיק לבעיות של בטחון המידע המועבר באמצעים הטכנולוגיים (cyber security). מעסיקים רבים נאלצים עתה להתמודד עם הטמעת תוכנות אבטחה חדשות וזאת בנוסף להתמודדות היומיומית עם פחות עובדים במשרדי החברה. 


וירוס הקורונה. למעסיקים אין ברירה אלא לגלות גמישות בכל הנוגע לעובדים
סוגיה נוספת העומדת בפני המעסיקים המאפשרים לעובדים לבצע את העבודה מרחוק, הינה סוגיית שעות העבודה. כיצד המעסיק, הנדרש על-פי החוק, יכול לפקח על שעות העבודה של העובדים? האם העובדים זכאים לשעות נוספות בימים אלו? נראה כי לאור המצב הרגיש, ככל שנושא שכזה יגיע לפתחו של בית הדין או רשויות האכיפה של משרדי הממשלה, תתגלה גמישות מסוימת לטובת המעסיק (מה גם, שרוב העובדים שיכולים לעבוד מרחוק מקבלים גמול גלובלי בגין שעות נוספות אשר אמור לכסות מקרים כאלו).
כמו כן, אפשרות זו של עבודה מרחוק אינה תמיד הדרך הטובה או היעילה ביותר עבור הארגון, היות שיש תפקידים וארגונים בהם לא ניתן לעבוד מרחוק (עובדי פס ייצור למשל). נכון להיום, לחברות בהן דרושה נוכחות פיזית של עובדים אין פתרונות שימנעו מהן להיקלע למשבר כלכלי עקב הפסקת הפעילות וצמצום כוח העבודה, ולא ברור כרגע כיצד ישופו בגין ימי המחלה הרבים שנאלצים עובדיהן לנצל (המוערכים כיום בשווי של כרבע מיליארד שקל). 
 
ומה לגבי העובדים? אין ספק כי האפשרות לעבוד מהבית היא מעין הטבה לעובד המאפשרת לו גמישות מסוימת בשעות העבודה ואיזון בית-עבודה (work-life balance) טוב יותר. ייתכן מאוד כי כעת, כאשר מעסיקים רבים נאלצים לאפשר לעובדיהם לעבוד מהבית נוכח המצב, תנוח דעתם כי עבודה מהבית עשויה להיות אפקטיבית ומועילה במתכונת הנכונה. כך למשל חברת אמדוקס, שקצת לפני התפרצות נגיף הקורונה הכריזה כי תאפשר לעובדיה יום עבודה אחד בשבוע מהבית וזאת לאחר מחקר מעמיק שביצעה. 
 
אולם, עבודה מהבית טומנת בחובה לא מעט חסרונות, כמו למשל חוסר דיכוטומיה בין העבודה לבית (שממילא לוקה בחסר בעידן הטכנולוגיה), יכולת מצומצמת יותר לעבודת צוות או קבלת משוב מקצועי, חוסר אינטראקציה עם אנשים, קשיים במשמעת עצמית ונטרול גירויים ומסיחים בבית. לכן, כלל לא בטוח כי עבודה מהבית מתאימה לכל ארגון או לכל עובד, מה שבטוח הוא שהמשבר הנוכחי יהווה מקרה בחן ליעילותה. 
 
אם נשלחתי לבידוד, כיצד אוכל לקבל אישור מחלה?
באשר לזכויות העובדים, נציין, כי המדינה הוציאה תעודת מחלה גורפת לכל מי שנדרש להיות בבידוד. בכך למעשה סייעה המדינה הן במובן הביורוקרטי לעובדים, שאינם צריכים לסור אל רופא המשפחה שלהם, והן במובן הפרקטי של מניעת המחלה, בכך שעובדים אלו לא יפגשו עם אנשים נוספים.
 
עובד אשר נמצא בבידוד והוסכם בינו לבין המעסיק שהוא יבצע את עבודתו מרחוק (מביתו או מקום הבידוד שלו) אינו נדרש לנצל את ימי המחלה שלו, יחסי העבודה נמשכים ללא הפרעה והוא ממשיך לקבל את שכרו הרגיל.
 
גם העצמאיים נפגעים מהמצב. שככל שעצמאי יכול לבצע את עבודתו ממקום הבידוד, ללא יציאה ממנו, אין מניעה מלהמשיך ולעבוד, אך עצמאי אשר נדרש לבצע את עבודתו ממקום אחר, ואינו יכול לעשות כן לאור הנחיות משרד הבריאות, אינו זכאי לתשלום דמי מחלה ועל כן נפגע באופן משמעותי.
 
הן מעסיקים והן עצמאים מוצאים עצמם בימים אלו ללא תשובות וללא יכולת להבטיח את עתידם. הממשלה אמנם הקימה קרן חירום, אך לא ידוע עדיין האם ומי יהיה זכאי ליהנות מסכומים אלו.
 
לסיכום, לאור העדר הוודאות השורר במדינה בכל הנוגע אפילו ליום המחר, אין למעסיקים ברירה אלא לגלות גמישות בכל הנוגע לעובדים ולקוות כי המדינה תפצה אותם עם בוא המשבר לקיצו.
 
הכותבים הינם עורכי דין במחלקת דיני עבודה, משרד מיתר עורכי דין
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    חלת-דמי אבטלה
    ברוך אפל 03/2020/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אין כיסוי מידע לגבי מי זכאי לדמי אבטלה באספקטים הבאים . עובד זמני עובד קבוע גיל העובד ועוד
    סגור
  • 1.
    כרגיל העצמאים והמעסיקים נדפקים
    ערן 03/2020/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מדינה מטומטמת. אלפי מעסיקים יקרסו במהלך במהלך השבועות הקרובים. כל מעסיק כזה משלם 4-5 משכורות לעובדים שכירים. 10,000 מעסיקים שיפשטו את הרגל = 50,000 אלף שכירים שימצאו את עצמם בלי עבודה. רק שכשאשר השכיר יהיה בלי עבודה הוא יילך לחתום אבטלה. כאשר העצמאי יהיה בעלי עבודה הוא יכול לעבור לגור ברחוב
    סגור