טלוויזיה

תאגיד השידור הישראלי בסכנה? "קרעי מפורר את השידור הציבורי"

בתאגיד השידור הישראלי מתייחסים לדרישת השר קרעי לפתוח את השימוש בתוכן שמייצר התאגיד לשימוש חינמי על ידי גופי התקשורת, "פגיעה כלכלית בתאגיד וביצירה הישראלית"
שירה יום טוב | 
כאן תאגיד השידור הציבורי (צילום מרים אלסטר, פלאש 90)
תאגיד השידור הישראלי מפרסם הבוקר את עמדתו מול תזכיר חוק התקשורת שפרסם השר המכהן שלמה קרעי. בעמדת התאגיד התייחסו לסעיף שנוגע למדידת הנתונים לפיו על הממשלה להקים גוף שיפעל מטעמה ויחליף את הגוף המודד הקיים שפועל באופן חיצוני ומנותק מהממשלה. לצד זאת התייחסו בתאגיד לסעיפים שנוגעים לפעילות תאגיד השידור ועלולים לפגוע בפעילותו באמצעות פריצת תוכן ומשאבי תוכן לשימוש חינמי על ידי הציבור וגופי שידור נוספים.
הרעיון שעומד מאחורי פתיחת תוכן התאגיד לשידור חינמי הוא העובדה שפעילות התאגיד ממומנת מכספי ציבור ועל כן תכניו אמורים להיות חינמיים לכל.
בתאגיד מזהירים מקריסה של השידור הציבורי במקרה שהכנסותיו ייפגעו קשות, ומוסרים בהקשר, "כיום, הבעלות בהפקות מקומיות קנויות שהופקו עבור התאגיד, משותפת לתאגיד ולמפיקים. מתן זכויות שידור לכל ספק תוכן ללא כל מגבלה – יפגע באפשרות להשיא הכנסות מתכני התאגיד, הכנסות אשר בחלקן חוזרות לציבור (באמצעות התאגיד) ובחלקן מגיעות למפיקים. אי גביית דמי רישיון במקרים אלו, תביא לפגיעה כלכלית לא רק בתאגיד (ולמעשה בציבור בכללו), אלא גם ביוצרים באופן ישיר. באמצעות סעיף זה, התזכיר מפורר את תכני התאגיד המקוריים.
"כל גורם יוכל לקחת כל חלק שירצה בשידורי התאגיד ולשבץ אותו אצלו ולפרסם על גביו. גם בהיבט התחרותי העניין בעייתי מאוד שהרי התאגיד מתחרה של מי שיוכלו לעשות בתכניו כבשלו. למעשה, על פי הצעת החוק, משאב ציבורי אשר הציבור משלם עליו יימסר ללא כל תמורה לשורה של גופים פרטיים מסחריים ולבעלי ההון המחזיקים בהם, אשר יפיקו עליהם רווח נוסף, ללא כל פיקוח ורגולציה והכל מבלי שהציבור – אשר מכספו הופקו תכני התאגיד – יוכל לראות החזר להשקעתו בדמות החזר השקעה לשוק היצירה והפקת תכנים נוספים".
בעניין ההצעה לשימוש חינם בחומרי הארכיון מבהיר התאגיד כי הוא מתנגד בתוקף לביטול האפשרות לגביית דמי שימוש בגין שימושים מסחריים בארכיון התאגיד: "כמקובל בארץ ובעולם, ארכיונים (לרבות ארכיונים של גופי שידור ציבוריים) גובים דמי שימוש בגין שימוש מסחרי בחומרי ארכיון. מניעת אפשרות זו מהתאגיד, תעמיד את התאגיד במצב נחות מול גופי שידור, הפקה וארכיונים אחרים, כאשר התאגיד יידרש לשלם עבור חומרי ארכיון הנרכשים על ידו מארכיונים אחרים, אך לא יוכל לגבות תמורה בגין שימושים של צדדים שלישיים בחומרי הארכיון שלו.
 
"המודל יוצר פגיעה תחרותית. ולמעשה הופך את התאגיד לזרוע הארוכה של מתחריו. התאגיד יפיק, יעמול, ישמר ארכיון וכו', והמתחרים יקבלו את חומריו הארכיוניים חינם. יתרה מכך, ההסדר המוצע מעביר נכסים מהציבור אל בעלי הון ותאגידים למטרות רווח. הדבר יפגע גם במפיקים, אשר כיום זכאים לחלק מההכנסות בגין מכירת זכויות שימוש בחומרי ארכיון. ביטול האפשרות לגביית דמי שימוש בגין שימושים מסחריים בארכיון התאגיד יפגע בהכנסות התאגיד, יגרום נזק כספי לציבור בכלל ולשוק היצירה בפרט".
"בתאגיד מתנגדים בחריפות לכל דרישה להעברת נתונים או מידע לגורמים ממשלתיים או אסדרתיים שעלולה לפגוע בעצמאות השידור הציבורי".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה