מדדים ומחקרים

בזבוז המזון בפסח נחשף: כך כ-2 מיליארד שקל נזרקים לפח

נתונים בלתי נתפסים: לקראת חג הפסח ועל אף עליית האינפלציה והתייקרות המחירים, הציבור הישראלי צפוי להוציא 7.8 מיליארד שקל על מזון, מתוכו צפוי אובדן של כ-250 אלפי טונות בשווי של כ-1.9 מיליארד שקל לאורך שרשרת הייצור. כל הנתונים לפניכם
מערכת ice | 
מיון מזון בלקט ישראל (צילום עדי הוברמן)
נתונים בלתי נתפסים: לקראת חג הפסח תשפ"ג ועל אף עליית האינפלציה והתייקרות המחירים, הציבור הישראלי צפוי להוציא 7.8 מיליארד שקל על מזון, מתוכו צפוי אובדן של כ-250 אלפי טונות בשווי של כ-1.9 מיליארד שקל לאורך שרשרת הייצור. מתוך כ-3,000 שקל שמשקי בית יוציאו על מזון בתקופת החג, כ-400 שקל יאבדו. כך עולה ממחקר מיוחד שערך ארגון הצלת המזון הלאומי 'לקט ישראל' בשיתוף BDO. 
ע"פ הנתונים, במהלך תקופת חג הפסח האובדן בענף הקמעונאות הינו כ-42 אלפי טונות בשווי של כ-440 מיליון שקל ובקרב משקי הבית האובדן הינו בשווי של כ-1.2 מיליארד. בישראל שבה ההוצאה על מזון גבוהה יחסית בהשוואה בינלאומית, אובדן מזון מהווה אחד מהמרכיבים המשפיעים על יוקר המחייה: הן ההוצאה העודפת על מזון והן השפעת האובדן על התייקרות המזון. על פי הנתונים, ההשפעה הכוללת על יוקר המחייה הינה תוספת עלות של 6,900 שקל למשק בית בשנה.
מעבר להוצאה העודפת הישירה של משקי הבית עבור מזון שנרכש ולא נצרך, קיימת השפעת נוספת הנובעת מאובדן המזון בכל שלבי שרשרת הערך הקודמים לצריכה. מבחינה כלכלית, עלות המזון משקפת את כלל עלויות היצור והמכירה בכל שלבי שרשרת הערך - גידול, יצור, אריזה, שינוע ושיווק. 
גידי כרוך, מנכ"ל לקט ישראל, מסר: "גם בחג הקרוב לצערי הנתונים מדברים בעד עצמם. יותר ויותר משפחות לא מצליחות לסגור את החודש וניכר שבחגים הפערים גדלים אף יותר. חרף ההצעות שאנו מניחים על שולחנם של מקבלי ההחלטות המעניקות פתרונות ישימים, מידיים ויעילים לא נראה כי יש עניין אמיתי לפתרון בעיית אי-הביטחון התזונתי באמצעות הצלת מזון. הצלת מזון תורמת לטיפול באובדן וצמצום בזבוז מזון ומאפשרת את הביטחון התזונתי, ובכך, הקטנת הפערים בחברה הישראלית ברבע מהמחיר של עלות קניית המזון".
עוד הוסיף כי "הממשלה איננה מקיימת את חובותיה הבסיסיות לאזרחיה לדאוג לשלומם ולביטחונם של התושבים מכל ההיבטים.  בשעה שחלקנו נשב לחגוג את החג בשמחה יהיו מאות אלפי ישראלים שיסבו לשולחן דל ולא יוכלו לחגוג את חג הפסח בצורה המאפשרת את תחושת הכבוד הראויה לכל אזרח ואזרחית בישראל. עד שהממשלה תיקח אחריות, אנחנו בלקט ישראל, נמשיך לעבוד לילות כימים על מנת לאפשר לעשרות אלפי משפחות ובודדים מכל רחבי הארץ לחגוג בצורה מכובדת את חג הפסח. הכל  באמצעות תרומתם הנדיבה של מאות חקלאים, תורמי מזון מבושל ומתנדבים".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה