מדדים ומחקרים

מצוקות הנוער בישראל נחשפות: בדידות, התמכרויות ומצב נפשי קשה

למרות שמגפת הקורונה כבר הסתיימה, עולים נתונים מדאיגים במיוחד לפיהם שיעור התלמידים שדיווחו על מצוקות נפשיות זינק מכ־25% לפני פרוץ המגיפה ל־32%. בנוסף, גם בגזרת ההתמכרויות לאלכוהול, סמים ומסכים נרשמה עליה. למרות זאת, יש גם נתונים מעודדים
מערכת ice | 
מצוקה נפשית (צילום freepik)
מגפת הקורונה שהכתה בעולם גרמה לסגרים, בדידות, ומצבים נפשיים קשים לחלק גדול מהאנשים במדינה בכלל, אבל בעיקר לבני הנוער והילדים, שהיו סגורים בבתיהם ללא חיי חברה.
כעת, נודע כי המגמה הולכת ומחמירה על אף שהסגרים כבר מזמן הופסקו וחיי השגרה שלנו חזרו כמעט לקדמותם. מנתונים שמתבססים על מחקר שבו לקחו חלק כ־2,700 תלמידים מכיתות ו', ח' ו־י', שהוא חלק ממחקר בינלאומי של ארגון הבריאות העולמי, הנתמך בידי משרד החינוך ופורסם היום (רביעי) ב"ישראל היום" עולה נתונים מדאיגים במיוחד לפיהם שיעור התלמידים שדיווחו על מצוקות נפשיות זינק מכ־25% לפני פרוץ המגיפה ל־32%.
עוד עולה מהבדיקה כי שיעור הבנות שמדווחות על מצוקה נפשית, בעיקר במגזר היהודי, הוא גבוה מאוד. בכל מדדי הרווחה הנפשית והגופנית, ניכר כי תלמידי המגזר היהודי דיווחו על תחושות קשות יותר ביחס למגזר הערבי.
בנוסף לכך, הקורונה גרמה לבני הנוער והילדים להיות מרותקים יותר למסכים, בין היתר בגלל שיעורי הזום, ויש עליה משמעותיים בילדים המסווגים כמשתמשים בעייתיים ברשתות החברתיות. עוד עולה כי בעקבות היעדר מסגרות והמתיחות שנגרמה בחלק מהבתים בתקופת הקורונה, נרשמה עלייה בשימוש בחומרים ממכרים, ביניהם צריכת האלכוהול, שעלתה  מכ־7% לפני פרוץ המגיפה ל־14% אחרי החזרה למסגרות ב־2022.
בנוסף, נרשמה עלייה גם בצריכת האלכוהול ובעישון הסיגריות, אך נרשמה ירידה בצריכת הקנאביס. אבל יש גם נתונים מעודדים. ישנה ירידה באלימות בקרב בני הנוער והילדים, כאשר נרשמה ירידה בבריונות ברשת מ16.8% בשנת 2021, ל־9.9% בשנת 2022.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה