מדדים ומחקרים
מחקר בדק: איפה תפגשו בגיוון רחב יותר על המסך – בטלוויזיה המסחרית או בשירותי הסטרימינג?
מחקר שערכה חברת נילסן מצאה פערים משמעותיים בייצוג של גברים לעומת נשים על המסכים, כמו גם בין גברים לבנים שאינם היספנים ל"צבעוניים". וגם: ככל שנשים מזדקנות, כך תראו אותן פחות על המסכים
מלבן ועד שחור: שירותי הטלוויזיה כיום מלאים אפשרויות בלתי מוגבלות. צרכנים ברחבי העולם יכולים לבחור אם לצפות בטלוויזיה מסחרית בשידור חי או בהקלטה, או בכלל לצרוך תוכן באופן עצמאי דרך אחת מפלטפורמות הסטרימינג הקיימות בשוק כמו נטפליקס, דיסני, הולו ועוד.
לאורך השנים עברו שידורי הטלוויזיה שינויים משמעותיים. אם בעבר אופי הייצוג בתפקידים בכירים היו בולטים בעיקר אוכלוסייה לבנה, הרי שבמהלך השנים עם התחזקות חשיבותו של גיוון, גם דמויות מרקע אתני שונה הופיעו על המסך, והפכו לחלק בלתי נפרד ממנו. אלא שמסתבר שבטלוויזיה מסחרית, הגבר הלבן עדיין שולט בנוכחותו.
דו"ח שהוציאה חברת נילסן בדקה את הגיוון בשירותי סטרימינג לעומת בפלטפורמות טלוויזיה אחרות, ומצאו כי הראשונים מגוונים במידה ניכרת לעומת הטלוויזיה המסחרית. המחקר עקב אחר מאה התוכניות המובילות ביותר בשנת 2019 בפלטפורמות שידור, כבלים וסטרימינג וניתח את "נתח המסך" ו"מדד ההזדמנויות להכללה" עבור קבוצות זהות מרובות. נילסן הגדיר את "נתח המסך" כייצוג של קבוצת זהות בקרב עשרת חברי הצוות החוזרים הראשונים ומדד ההזדמנויות להכללה כאחוז הנראות של קבוצת זהות בהשוואה לאומדן האוכלוסייה שלה.
גברים לבנים שולטים במסך; ייצוג הנשים צונח ככל שהן מזדקנות
ממצאי המחקר העלו כי לאנשים ולגברים לבנים שאינם היספנים יש את החלק הגדול ביותר בתפקידים על המסך, בעוד שאנשים "צבעוניים" אינם מיוצגים בכל נוף הטלוויזיה. עוד עלה מהדו"ח כי ישנו ייצוג חסר של נשים, שלמרות שהן מהוות 52% בארה"ב, שיעורן על המסך עומד על כ-38%.
ממצאי המחקר העלו כי לאנשים ולגברים לבנים שאינם היספנים יש את החלק הגדול ביותר בתפקידים על המסך, בעוד שאנשים "צבעוניים" אינם מיוצגים בכל נוף הטלוויזיה. עוד עלה מהדו"ח כי ישנו ייצוג חסר של נשים, שלמרות שהן מהוות 52% בארה"ב, שיעורן על המסך עומד על כ-38%.
הנראות של נשים צונחת עוד יותר ככל שהם מזדקנים. נשים מעל גיל 50 מייצגות נתח של 8% מהמסך למרות שהם מהוות 20% מהאוכלוסייה ו-20% מכלל הצופות בטלוויזיה. לעומת זאת, גברים מעל גיל 50, המהווים 17% מאוכלוסיית ארה"ב, מתהדרים כמעט בכפול מזמן המסך של עמיתיהם הנשים.
הייצוג הכללי ביותר עבור נשים ואנשים צבעוניים בולט יותר בתכניות לפי דרישה (SVOD), לנשים יש נתח של 48.9% מהמסך בפלטפורמות סטרימינג, לעומת 33.1% בשידור ו-37.8% בכבלים.
קהילות צבעוניות מופיעות גם על המסך בקצב שונה. אנשי היספנים והלטינקס - קבוצת המיעוטים הגדולה ביותר בארה"ב - מיוצגים באופן נמוך משמעותית בכל הפלטפורמות והז'אנרים, המייצגים רק שליש מנוכחות האוכלוסייה שלהם בטלוויזיה. עם זאת, אינדיאנים נאבקים ביותר לראות את עצמם מיוצגים ובעלי החלק הנמוך ביותר של זמן המסך.
הקהילה השחורה בארה"ב: מפתח לכלכלה שמקבל ייצוג גבוה משיעורם
אמריקאים שחורים הם צרכני תקשורת אדוקים ש-88% מתוכם צופים בטלוויזיה באופן קבוע. ההבנה כי הקהילה השחורה היא צרכנית כה גדולה באה לידי ביטוי בייצוג. הייצוג של אמריקאים שחורים על המסך מהווה כ-18% למרות ששיעור אוכלוסייתם עומד על כ-14% בלבד.
אמריקאים שחורים הם צרכני תקשורת אדוקים ש-88% מתוכם צופים בטלוויזיה באופן קבוע. ההבנה כי הקהילה השחורה היא צרכנית כה גדולה באה לידי ביטוי בייצוג. הייצוג של אמריקאים שחורים על המסך מהווה כ-18% למרות ששיעור אוכלוסייתם עומד על כ-14% בלבד.
אולם אם מסתכלים על הייצוג הנשי, נשים שחורות מקבלות פחות מאחוז בודד של זמן המסך בתוכן חדשותי. עוד יש לציין כי במקרים רבים הקהילה השחורה מקבלת ייצוג בחדשות, אך בפעמים רבות בהקשרים שליליים. לאור התלות של תעשיית התקשורת בפרסום, מותגים מחפשים פלטפורמות העוסקות באופן אותנטי בבסיס לקוחות מגוון ונמנעות מתוכן שאינו מתקבל היטב על ידי הקהלים המגוונים המיוצגים.
מנכ"ל נילסן, דייוויד קני: "בין 300 התוכניות המובילות ביותר ב-2019, 92% מהתכניות הן בעלי נוכחות מסוימת של גיוון, וזה הישג ראוי לשבח, אך הנוכחות אינה זהה להכללה וישנן אפשרויות רבות לשיפור" ציין.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה


