נדל"ן ותשתיות

המחלוקת סביב תמ"א 38: אלו התוכניות החלופיות על השולחן

תוכנית תמ"א 38 עומדת לפוג בעוד כחצי שנה וזאת אם השר גולדקנופף לא יצליח להאריכה עד מאי 2024. עם זאת, על השולחן כבר נמצאות שתי חלופות - ההצעה של רשת הפנים הקודמת איילת שקד וזו של גולדקנופף, אז למה הן מתעכבות?
מערכת ice | 
תמא בתל אביב (צילום ינאי אלפסי)
למרות הרצון של שר השיכון והבינוי גולדקנופף להאריך את מועד פקיעת תוכנית תמ"א 38, הדבר טרם אושר וכעת מתברר כי הזמן הולך ודוחק גם על התוכנית החלופית שכבר אושרה וטרם נחתמה - התוכנית של שרת הפנים לשעבר איילת שקד
לפי גלובס, נכון לעת זו תאריך התפוגה של תוכנית תמ"א 38 היא חצי שנה מעכשיו. החלופה של שקד מטרה לאפשר פרויקט מהיר, במסגרתו היזם יכול לקבל היתר בנייה מהר יותר וגם לקדם את הבנייה כבר במקביל להליך קבלת ההיתר. מקורה של התוכנית היא כבר בימי דרעי לפני שלוש שנים, היא אושרה בכנסת הקודמת לפני שהתפזרה, אחר ממלא מקום שר הפנים בכנסת הנוכחית, מיכאל מלכיאלי, טרם הפך אותה לרשמית.
אחת הסיבות האפשריות לעיכוב היא העובדה כי תוכניתה של שקד מספקת קווי פעולה כלליים והיא מותירה לוועדות המקומיות את ההחלטה באשר ליישום שלה בפועל ובשטח. משמע, פרויקטים רבים שכבר הוגשו במסגרת תמ"א 38 עם סעיף של שינוי בהתאם לאישורה של תוכנית חלופית, נמצאות בשלב עיכוב ההיתר כי הוועדות לא יודעות כיצד להמשיך, וזאת למעט כמה עיריות שכבר התוו חלופות משלהן.
כמו כן, לצד הארכת תמ"א 38 לגולדקנופף חלופה משלו, שגם אינה לגמרי שלו והיא מתן היתר בנייה, ללא גיבוש מוקדם של תוכנית בנייה וכך הדבר חוסך שנים של בירוקרטיה ומאפשר חידושים של בניינים בהתאם לתוכנית של כל עירייה בנפרד.
אם כן, הבעיה המהותית כרגע היא לא רק הבעיות הכלליות בתוכנית של שקד, אלא גם חתימה על תוכנית שנושא את שמה של שרה בממשלה הקודמת ועל כן באופן לא מפתיע מדובר במהלך פוליטי. לצד זאת, המומחים סוברים כי אין טעם בהארכה נוספת של תוכנית תמ"א 38 הכושלת, ובמקום יש לאשר בהקדם את אחת החלופות שעל השולחן.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה