דעות

המצב הזה לא יכול להמשך עוד: חרדים חייבים להתגייס

חוסר נשיאה מוחלט בנטל הביטחוני ואפס תרומה לא יכול להמשך: עלינו לחוקק חוק גיוס חובה לצה״ל שבו כל אזרח ישראלי בן 18 נושא תעודת זהות שנהנה מזכויות במדינה, מחופש הביטוי, חופש התנועה וחופש הבחירה מחויב לתרום את חלקו ולהתגייס לצה״ל
חברת הכנסת שרון ניר (צילום נועם מושקוביץ דוברות הכנסת)
המציאות הביטחונית בחצי השנה האחרונה מלמדת שנחוצים לצה״ל רבבות נוספים של חיילים לוחמים. בעת הנוכחית ברור מעל לכל ספק שאנחנו חייבים צבא חזק, גדול וחכם על מנת לעמוד באתגרים הביטחוניים שמדינת ישראל ניצבת מולם. 
כאמא לקצין לוחם, וכאחת ששרתה בצבא מעל 30 שנים, מאוד מעציב אותי לראות שבזמן שחיילנו הגיבורים נלחמים את מלחמת העצמאות השנייה שלנו, עדיין מתקיימות הפגנות של חרדים שקוראים ״נמות ולא נתגייס״. למרבה הצער, לאורך שנים ההנהגה החרדית מבדלת ומבודדת את הציבור החרדי מהחברה הישראלית והיא המתנגדת העיקרית לגיוס לצה״ל. ההנהגה החרדית זורעת תבהלה וחשש בציבור החרדי שגיוס לצה״ל פירושו חזרה בשאלה. כתוצאה מכך, הציבור החרדי מתייג ומוקיע מתוכו את מי שבוחר לשרת בצבא. 
כיום ישנם 66,000 צעירים בני 18-26 תלמידי ישיבות חרדיות שנמצאים בדחיית שירות. בגיל 26 דחיית השירות שלהם הופכת לפטור מגיוס לצמיתות. פוטנציאל הגיוס השנתי של חרדים הוא כ12,000 אלף, מתוכם מתגייסים כ1,200 בלבד, המשמעות היא שבסה״כ 10% מפוטנציאל הגיוס מתגייסים בפועל. 
בעת הנוכחית, עלינו לחוקק חוק גיוס חובה לצה״ל שבו כל אזרח ישראלי בן 18 נושא תעודת זהות שנהנה מזכויות במדינה, מחופש הביטוי, חופש התנועה וחופש הבחירה מחויב לתרום את חלקו ולהתגייס לצה״ל. 

מהיכרותי העמוקה עם המערכת, אני יודעת שהצבא ערוך לגייס חרדים ובני ישיבות גבוהות, במסגרת מסלולים המותאמים לצרכיהם בדיוק באותו האופן שבו משולבות בצה״ל אוכלוסיות מגוונות נוספות. הצבא יודע לאפשר להם לשמור על אורחות חייהם. כבר היום ישנם חרדים המגויסים למסלולי לוחמה כמו בגדוד נצח יהודה, בפלוגת תומר בגבעתי ובפלוגת ח״ץ חרדים צנחנים. יתרה מכך, גיוס לצה״ל מאפשר לחיילים החרדים לרכוש מקצוע ולהשתלב במעלה הדרך בשוק התעסוקה. אגב, חלקם חוזרים לאחר השירות - לישיבות. 
אני מברכת כל חרדי שבוחר להתגייס לשירות משמעותי ולהיות לוחם בצה״ל, אך לצערי הפער עדיין קיים והיקפם הוא זעום. צה״ל כאמור זקוק לעוד אלפי לוחמים. המצב הזה של חוסר נשיאה מוחלט בנטל הביטחוני ואפס תרומה לא יכול להמשך עוד. במיוחד בימים אלה. 
זה הזמן להפסיק לחפש אשמים ולהתחיל למצוא פתרונות. בעשור האחרון למדנו שמכסות ויעדי גיוס לא הניבו תוצאות ולכן ברירת המחדל חייבת להיות שמעגנים בחוק שכולם כולל כולם מתגייסים לצה״ל בגיל 18. עלינו לנסח מחדש את החוזה החברתי של מדינת ישראל ולהגדיר מחדש את הערבות ההדדית שלנו ואת המחויבות זה לזה. 
תגובות לכתבה(7):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    החוק כבר קיים. לפי החוק אין שום בעיה למשרד הבטחון לגייס
    ענת גולדבלום 06/2024/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חרדים. אז אולי צריך לשאול קודם את משרד הבטחון?
    סגור
  • 5.
    איפה נעלמו כל הלוחמות שהכשרתן עלתה מיליארדים?
    רונן זינגר 06/2024/02
    הגב לתגובה זו
    3 0
    למה אין לוחמות במלחמה בעזה ? על מה זרקו מיליארדים בהכשרה ושילוב נשים? צבא הפרוגרס- בושה
    סגור
  • 4.
    מאמר הגב' שרון
    מחמוד עבאס 05/2024/31
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לדאבונינו המערכת הצבאית מזמן הודיעה כי אינה מעוניינת בחרדים בשורותיה .וכי המטומטמים המשרתים אותה יספקו את הצורך!! ואולם,כשאינם במדים הפזמון מיידית משתנה וחבל! שמה ואולי המערכת הצבאית לא תקום ותסלק מעליה את הזרג המדיני שבאמת ובתמים רצונו בחיסול מעמד הביניים בכל דרך היא העומדת בראש מעייניו!קומו עורו זעקו הפגינו כנגד הדרג המדינה שהורס את המדינה ואתמול! דרג שגרם לרצח 2000 איש בגלל מחדל ו\או מעשה!!
    סגור
  • 3.
    ודאי! מייד וביחד עם גיוס שני מיליון ערביי ישראל.
    שוויון בנטל 05/2024/28
    הגב לתגובה זו
    4 1
    מי הגזען שיהין לגזול מערביי ישראל את השוויון בנטל?!
    סגור
  • 2.
    החרדים ושרות בצהל
    ירוחם 05/2024/28
    הגב לתגובה זו
    3 0
    תמשיכו לחלום תמשיכו לחלום!!!!!!!!
    סגור
  • 1.
    את יכולה לקפוץ לנו לא נתגייס (ל"ת)
    יוסי 05/2024/28
    הגב לתגובה זו
    4 2
    סגור
  • משיב 1
    מחמוד 05/2024/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אדוני היקר בכל מדינה שפויה אתה וכל חבריך מגורשים ואתמול מישראל ולעזה בלבד וללא כל זכות חזרה! מעניין יהיה לראות אותכם חבורה של פושעים קטנים נאלצים למצוא אוכל בזבל!!
    סגור