תקשורת ומדיה

דובר צה"ל לשעבר נגד ערוץ 14: "מסתפקים בהצגת תמונת ניצחון בלבד"

רבים מבקרים את העובדה כי עדיין לא פורסמו תחקירים לציבור בנוגע למחדל ה-7 באוקטובר. בקריה אקדמית אונו השתתפו בכירים בעבר ובהווה של צה"ל, ובו הם דנו בנושא הצנזורה בזמן מלחמת חרבות ברזל - על יתרונותיה וחסרונותיה. וגם, מה דובר צה"ל לשעבר רונן מנליס חושב על ערוץ 14?
מערכת ice |  3
ערוץ 14 (צילום מסך ערוץ 14)
היום (ראשון) נערך כנס בקריה האקדמית אונו בו השתתפו בכירים בעבר ובהווה מצה"ל, ואלו דנו בנושא השקיפות במשך מלחמת חרבות ברזל. אין ספק כי אחד הדברים החשובים בזמן מבצע צבאי או לחימה היא שקיפות וחופש מידע לציבור. הדבר מאפשר לאזרחי ישראל לקבל תמונה מדויקת של המצב בשטח, ולצד זאת היא מסייעת במניעת שמועות בנוגע למצבם של החיילים והחטופים בעזה. עם זאת, רבים מאמינים כי גם שיתוף יתר של מידע עלול לפגוע בחוסן הלאומי ובמורל בזמן המלחמה.
מי שהתייחס לנושא הוא תא"ל (מיל') רונן מנליס, לשעבר דובר צה"ל, שאמר:  "דובר צה"ל מתמודד עם אתגר אמיתי. כיום ישנו קהל רחב בציבור הישראלי שמעדיף לצפות בערוץ ספציפי (14) שאינו משקף לו את כלל הפרטים שדו"צ מוציא משדה הקרב והוא מסתפק בהצגת תמונת ניצחון בלבד". עוד הוסיף כי חשוב לוודא כי אחרי שמונה חודשי לחימה יש לוודא כי "האנשים שצריכים לענות על השאלות הקשות" – יעשו זאת. תא"ל מנליס ציין כי זו לא פחות מ"בושה" שאין בצה"ל עדיין תחקירים כתובים בנושא (אך קיימות עמותות פרטיות אשר כן פרסמו את התחקיר בנוגע למחדל). "לא ייתכן שישנם משרדים ממשלתיים המסרבים לשתף פעולה עם מבקר המדינה בטענה שהוא מוטה פוליטית".
נציין כי רבים מבקרים את ערוץ 14 בנוגע לאובייקטיביות שלו או על הצגת הדברים בזמן הלחימה. רק לאחרונה הסופרת מגי אוצרי התייחסה בנוגע לתוכן שהערוץ שיתף, ותקפה אותם בחריפות: "הסרטון הזה גם לי להתרסק סופית בהתייפחויות של אבל ממה שנהיה מאיתנו".
גם סגן הצנזור הראשי לעניינים אסטרטגיים, סא"ל (מיל') רון קרניאלי, הסביר כי לפני כמה עשרות שונים נוצר הסכם לענייני צנזורה בין כלי התקשורת לבין המדינה. השופט אהרון ברק קבע כי מותר לצנזורה לסכל ידיעה חדשותית ולפגוע בחופש הביטוי במידה והדבר עלול לפגוע בביטחון המדינה. "כל פרט מידע שיכול לסייע לאויב באיסוף המידע במלחמה, יסוכל על ידינו ולא יפורסם בכלי התקשורת".
עו"ד פנחס וולף, אשר ממונה על חוק חופש המידע במשרד מבקר המדינה, הזהיר: "אנחנו לא צריכים לייפות את המציאות לאזרחי ישראל והעוטף בפרט. הם לא מבקשים שיגידו להם שהכל טוב, הם מבקשים לדעת את האמת". עוד הוסיף כי הדרישות של הממשלה וצה"ל לדחות את פעילות מבקר המדינה לאחר כישלון ה-7 באוקטובר זו בעיה קשה. "העתירות של התנועה לאיכות השלטון ואומ"ץ נגד פעילות מבקר המדינה היא מבישה ואני שמח שעתירתם נדחתה על ידי בג"ץ", אמר.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    אוהב/שונא/רגש
    יעל 08/2024/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה הכוונה שקר לגבי רגשות ? הוא אמר שאתה לא אוהב ואתה אומר שאתה אוהב, נו, לך תוכיח מי משקר? על סמך השקר הזה אתה מזלזל בערוץ 14? העם בוחר ,לא רק בקלפי אלא גם באוזניים ובעיניים. לערוץ 14 יש רייטינג גבוה מאוד, כי חוכמת ההמונים מכירה באמת ובאיכות. יד לשמאלנים על מה לבכות , הם לא יוכלו להשתלט עלינו!!!
    סגור
  • 2.
    מה הבדיחה הזאת? שיסתום את הפה הגולם הזה. (ל"ת)
    ניב 05/2024/19
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 1.
    מסכן מנליס, מה יגיד?
    ארנון 05/2024/19
    הגב לתגובה זו
    1 1
    מה היה מנליס יכול כבר לאמר? שהוא וכנופיית הרמטכלים הדבילים שלנו שמו את כל הביצים בסל אחד, ובגללם כמעט חוסלה המדינה! יותר קל לחד צדדיים האלה שמעודדים יס מנים להאשים את ערוץ 14, שחושף את האמת המרה עליהם.
    סגור