בארץ

תנ"ך בשווי 38 מיליון דולר נחת בישראל: היכן יוצג?

התנ"ך העתיק בעולם עשה עלייה. לאחר שנרכש ב-38 מיליון דולר, ונתרם למוזיאון אנו, היום 'קודקס ששון' הגיע בטיסת אל על ייחודית ויוצג במוזיאון כבר משבוע הבא באופן קבוע
מערכת ice | 
קודקס ששון (צילום מוזיאון אנו)
היום (חמישי), יממה לפני ערב שמחת תורה, נחת בישראל 'קודקס ששון', התנ"ך השלם העתיק ביותר (בן כ-1,100 שנה) בטיסה היסטורית של חברת התעופה אל על מניו יורק, והועבר למשכן קבע ב'אנו מוזיאון העם היהודי'.
חברת אל על, שלאורך השנים השתתפה במשימות לאומיות חשובות, השלימה היום משימה נוספת - השבת 'קודקס ששון' הביתה. אנשי אל על בכל העולם נרתמו למשימה החשובה וגאים לקחת חלק במסע של הספר לישראל.
מבצע השבתו ארצה לאחר שנות דור שבהן היה שמור במחשכי מרתפים פרטיים לחזקת הציבור הרחב, היה כרוך בהשקעת משאבים ומאמצים רבים. הקודקס יוצג החל מ-11 באוקטובר כחלק מתצוגת הקבע במוזיאון.
במהלך הטיסה הספר שהה בתא הטייס – המקום המאובטח ביותר במטוס, המסמל את שמירת הטייסים וצוותי האוויר על הספר. לאחר הנחיתה הוציא טייס אל על קברניט, עמוס אלאדג, את הספר מהתא המאובטח ונשא אותו עד למפגש על הקרקע. למרגלות המטוס חיכו וציפו לספר פניהם היפות של העם היהודי והחברה הישראלית, אישים אשר נבחרו כמייצגים עשייה חברתית וקהילתית ותרומתם לחוסן הלאומי בהיבטי החיים השונים בולטת במיוחד ובהם אביגדור קהלני, גיבור מלחמת יום הכיפורים, אופיר חיים, מאמן נבחרת ישראל הצעירה בכדורגל, ונציגי נבחרת גיבורי השנה ובהם - יוסי פרץ, נדב משעלי, הודאל, יחזקאל ויניב בניאן, חגית נאווי.
נחיתתו בישראל חותמת סיפור מסע מרגש עד דמעות אשר החל בגילויו המפתיע בשנת 1929 והעמדתו למכירה פומבית בשנה האחרונה. הקודקס אשר מתוארך לשלהי המאה ה-9 ואשר במשך מאות שנים לא היו ידועים מצבו או גורלו, נחשף לציבור בחודש מרץ האחרון לשבוע ב'אנו מוזיאון העם היהודי', כחלק מסיור בין-לאומי שקיים בית המכירות סות'ביס לקראת מכירתו.
מימין לשמאל: שולה בהט מנכ"לית מוזיאון אנו ארה"ב; אביגדור קהלני, יו"ר אל על עמיקם בן צבי; ד"ר אורית שחם גובר, אוצרת ראשית אנו מוזיאון העם היהודי; אירינה נבזלין יו"ר אנו מוזיאון העם היהודי; קברניט הטיסה עמוס אלדאג, ומאמן נבחרת הנוער בכדורגל, אופיר חיים. צילום איציק בירן

במאי 2023, נערכה מכירה פומבית בבית סות'ביס בניו יורק ובמסגרתה רכש יו"ר מועצת הכבוד של 'אנו', השגריר אלפרד מוזס, את הקודקס במחיר שיא לכתב יד - 38 מיליון דולר. מוזס בנדיבותו תרם את הקודקס ל'אנו מוזיאון העם היהודי', אשר אמון מעתה ואילך על התנ"ך הנדיר ויקר הערך.
הזמר שולי רנד ליווה את קבלת הפנים בשיריו וכן ההרכב המוסיקלי-חברתי, פרויקט 'ילדי המוסיקה של יפו' שמפעילה עמותת 'מקור'. עוד קיבלו את פני הקודקס בהתרגשות בשדה התעופה בכירים מאל על ומשפחתו הסמלית של 'קודקס ששון' - עובדי המוזיאון ובני משפחותיהם.
השגריר אלפרד מוזס, יו"ר מועצת הכבוד של אנו מוזיאון העם היהודי, תורם 'קודקס ששון' למוזיאון מסר: "התנ"ך העברי מהווה אבן יסוד בבסיס הציוויליזציה המערבית והינו הספר המשפיע ביותר בהיסטוריה האנושית. השבתו כעת לחזקת העם היהודי ממלאת את ליבי התרגשות ושמחה. ביקשתי לוודא כי ישוב למשכן קבע במקום שהינו נגיש לעין הציבור הרחב ושהינו מוקד למבקרים מכל קצוות עולם וזאת מתוך תחושת שליחות אישית שמקורה בהבנת ערכו וחשיבותו ההיסטורית של קודקס ששון. בליבי ומחשבותיי המקום הזה הינו ארץ ישראל, ערש צמיחתה של היהדות היכן שהטקסט התנכ"י נוצר והתהווה. כעת, עם השבתו לישראל לאנו מוזיאון העם היהודי, הכתר, קודקס ששון, יישמר ויוצג לדורות רבים קדימה כחלק משמעותי ונוכח בסיפורו של העם היהודי".
אירינה נבזלין, יו"ר דירקטוריון 'אנו' מוזיאון העם היהודי ציינה: " אנחנו נמצאים בימים של התחדשות של שנה חדשה, של שמחת התורה. לצד ימים מורכבים ומאתגרים מאוד גם בישראל וגם בעולם בימים אלה, כשכולנו מחפשים את המאחד במקום המפריד, כולנו  רוצים להיאחז ולגעת במשהו נצחי שקיים אלפי שנים שמספר את סיפור העם שלנו. התנ"ך העתיק בעולם הוא הבסיס שלנו לזכור שאנחנו כולנו עם אחד".
לדברי דינה בן טל גננסיה, מנכ"לית אל על: ״זה יום מאוד מרגש עבורנו ועבור כל עם ישראל עם שובו של קודקס ששון, התנ״ך השלם והעתיק הביתה. חברת אל על גאה להחזיר את הספר לישראל שכעת הופך את כולנו לשותפים במסע המרגש הזה. הסיפור של העם היהודי ושל מדינת ישראל הוא סיפור של שנים רבות ואנו גאים להיות שזורים בהיסטוריה של המדינה ושל העם ב-75 שנות פעילותנו. לאורך השנים אל על לקחה חלק בהעלאת יהודים מכל רחבי העולם לארץ ישראל, וגם הפעם אנו נרתמנו מיד למשימה המיוחדת והחשובה הזו".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה