בארץ

המאבק במשבר האקלים עולה שלב: "מערכות המזון זקוקות להבראה"

המשרד להגנת הסביבה מפרסם דוח מסכם של ועדת יישום היערכות מערכות מזון לשינוי אקלים. הדוח מצביע על הפעולות המיידיות וארוכות הטווח שעל מדינת ישראל לבצע כדי לאפשר ביטחון תזונתי ושמירה על מערכות המזון בתקופה של משבר האקלים כיום ובדורות הבאים
מערכת ice | 
עידית סילמן (צילום המשרד להגנת הסביבה)
המשרד להגנת הסביבה מפרסם את הדוח המסכם של ועדת יישום היערכות מערכות מזון לשינוי אקלים, בהובלתה של המדענית הראשית של המשרד להגנת הסביבה, פרופ' נגה קרונפלד-שור. השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, התבטאה בנושא באירוע שרים למערכות מזון באו"ם, והציגה את עיקרי הדברים.
ועדת יישום היערכות מערכות מזון לשינוי אקלים פעלה בנושאים רבים, בהם ייבוא מזון, היערכות לשינוי אקלים בענף החקלאות, תזונה בריאה ומקיימת, צמצום בזבוז מזון, חדשנות טכנולוגית במזון ושיתופי פעולה אזוריים. דוח זה מסכם את פעילות הוועדה, בהובלת המשרד להגנת הסביבה, בהשתתפות משרד החקלאות ופיתוח הכפר, משרד הבריאות, משרד החינוך, משרד המודיעין ומשרדים נוספים, ומתבסס גם על תהליך שיתוף ציבור רחב בו השתתפו כ-450 נציגי ממשלה, אקדמיה, חברות פרטיות, ארגוני סביבה ונציגי ציבור במשך כשנה.
הדוח מצביע על הצעדים העיקריים שהמדינה צריכה לבצע על מנת להגיע להיערכות מתאימה של מערכות המזון לשינוי אקלים בישראל, וקובע כי יש לקדם את הנושא במשרדי הממשלה הרלוונטיים.
עיקרי ההמלצות: גיבוש החלטות בראייה מתכללת חברתית-סביבתית-כלכלית, צמצום מיידי של אובדן ובזבוז מזון בישראל, בחינה אינטגרטיבית של אפחות והיערכות לשינוי אקלים; התממשקות ברורה עם חקיקת האקלים המתהווה בישראל, התייחסות ליעדים בין-לאומיים, ניהול מאגרי מידע לאומיים, אימוץ תוכנית אסטרטגית לענף החקלאות, שקיפות שרשרת הערך וסימון מזון, שינוי תזונתי הכולל הפחתת צריכת חלבון מהחי וסוכר, המשך ניתוח התלות בייבוא והסיכונים מכך, הסרת חסמים בקרב בעלי עניין, הטמעה של קריטריונים ברכש ציבורי ומוסדות גדולים, קידום ושימוש בשיטות אגרו-אקולוגיות מתקדמות, מבוססות נתונים וסביבתיות, תוך הפחתת השימוש בחומרי הדברה, קוטלי עשבים ודשנים, מחקר וניטור, ופיתוח מתודולוגיות מותאמות אקלים, בחינת ההשפעות הנוכחיות והעתידיות של כלים כלכליים על מנת להבטיח נגישות כלכלית של מזון בריא ובר קיימה לכולם.
השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן: "מזון הוא הבסיס לקיום חיים על פני כדור הארץ וקיום המין האנושי. כדי לאפשר ביטחון מזון לנו ולדורות הבאים תוך שמירה על הסביבה, עלינו לנקוט בראייה מערכתית, תוך שיתוף פעולה רחב בין משרדי ממשלה ובין מגזרים שונים במשק".
סילמן הוסיפה ואמרה: "המשרד להגנת הסביבה מקדם תזונה בת-קיימה על ידי פרויקטים חינוכיים בשיתוף פעולה עם משרד החינוך, הרשויות המקומיות, מוסדות להשכלה גבוהה, מכינות תנועות הנוער וארגוני סביבה, ופועל להפחתת אובדן ובזבוז מזון בשיתוף עם לקט ישראל. המשרד להגנת הסביבה הוביל עבודת עומק בנושא היערכות מערכות מזון לשינוי אקלים ומפרסם את הדוח המסכם של ועדת יישום היערכות מערכות מזון לשינוי אקלים בהובלתה של המדענית הראשית של המשרד.
סילמן סיכמה וציינה כי: "בכוונתנו להמשיך ולהוביל צוות בין-משרדי שיכין תוכנית לצמצום בזבוז מזון. רק פעולה משולבת עם שותפים נוספים, רחבה ונחושה תאפשר לנו להבטיח אספקת מזון בריא ובר-קיימה לנו ולדורות הבאים".
פרופ' נגה קרונפלד-שור, המדענית הראשית של המשרד להגנת הסביבה ומובילת הדוח, מסרה: "מערכות המזון העולמיות, כמו גם הישראליות, זקוקות להבראה. מערכות אלו אינן שוויוניות, פוגעות בסביבה וחשופות לאיומים שונים ומגוונים. כשמערכות מזון חוות זעזועים בעקבות איומים דוגמת שינוי האקלים, משברים גאו-פוליטיים או מגפות, ההשלכות מורגשות בכל העולם והנפגעים העיקריים הם האוכלוסיות המוחלשות. המשרד להגנת הסביבה הוביל עבודת עומק בנושא היערכות מערכות מזון לשינוי אקלים, תהליך המסוכם בדוח מקיף ומעמיק הכולל המלצות למשרדי הממשלה השונים, שחלקם כבר החלו לממש אותן".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה