בארץ

"מסר חזק לישראל": חמאס חושף, זה היורש של הנייה

שבוע אחרי חיסול הנייה בטהרן, חמאס הכריז שיחיא סינוואר "הקצב מחאן יונס" שמסתתר כעת במנהרות ברצועה הוא ראש הלשכה המדינית החדש של הארגון. האם הוא יפתיע ויקדם את סיום המלחמה והחזרת החטופים? 
מערכת ice | 
איסמעיל הנייה (צילום פלאש 90/ עבד רחים קטיב)
שבוע חלף מאז חיסולו של ראש הלשכה המדינית של איסמעיל הנייה בלב טהרן, מהלך שהותיר את ארגון הטרור מוכה בתדהמה. כעת, חמאס הכריז שהיורש שלו יהיה לא מאחר ממנהיג הארגון ברצועה, יחיא סינוואר. 
כזכור, סינוואר ששוחרר מהכלא ב-2011, במסגרת עסקת שליט נחשב לצד מוחמד דף (שחוסל גם הוא לאחרונה) מאדריכלי טבח ב-7 באוקטובר. מאז אותו יום סינוואר ומשפחתו מסתתרים במנהרות בעזה ומי שישמש כסגנו הוא חליל אל-חיה, שיחליף את סאלח אל-עארורי (שחוסל בחודשיה הראשונים של המלחמה). לפי גורם בחמאס מינוי סינוואר כיורשו של הנייה מעביר "מסר חזק לישראל". 
 
בכיר חמאס מחמוד אלמרדאווי, אמר: "הבחירה בסינוואר הגיעה לאחר התייעצות בארגון. גורמים בתקשורת ואנשים מוטים ניסו להראות תמונה שמחלישה את המצב הלאומי שמחבק את ההתנגדות. הארגון יהיה כפוף לרצונו של ראש הלשכה המדינית החדש של חמאס".  
דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי אמר בריאיון לערוץ "אל-ערביה" בהתייחסו לנושא: "יחיא סינוואר הוא מחבל שאחראי למעשה הטרור הנפשע ביותר בהיסטוריה - 7 באוקטובר. יש רק מקום אחד עבור יחיא סינוואר והוא לצידו של מוחמד דף וכל הטרוריסטים שאחראים ל-7 באוקטובר. זה המקום היחיד שאנחנו מכינים ומייעדים לו".
גורמים בחיזבאללה בירכו על המינוי של סינוואר ולטענתם, הבחירה בו "מלב רצועת עזה הנצורה" מהווה אישור לכך ש: "ישראל לא השיגה את מטרתה בחיסול הבכירים, והדגל מועבר מיד ליד". 
בסמוך להודעה על המינוי נשמעו אזעקות בדרום אשקלון, בשדרות, איבים, ניר עם וזיקים ובהמשך הג'יהאד האיסלאמי, לקח בעקבות זאת אחריות על הירי לעבר ישראל. שלוש רקטות שוגרו מהרצועה, אחת יורטה על-ידי מערכת כיפת ברזל ושתיים נפלו בשטחים פתוחים מבלי לגרום לנפגעים בגוף או לנזק. מאז ה-5 ביולי נרשמו 58 שיגורים מהרצועה לעבר ישראל. 
למרות שהוא מסתתר כבר שמונה חודשים במנהרות שברצועה, סינוואר מצליח לקיים קשרים עם הסביבה החיצונית, לקחת חלק בהחלטות בנוגע ללחימה ברצועה ולעסקת החטופים ואין מי לא מטילים ספק במעמדו וכוחו.
לפי מידע שפורסם בעיתון "א-שרק אל-אווסט" המבוסס על עדויות מבכירי חמאס ישנם שלושה אנשים שיודעים את המיקום של סינוואר: "מעגל קטן מאוד הוא זה שיודע את מקום הימצאו. לא יותר משניים או שלושה אנשים שמספקים את צרכיו השונים ומקיימים את התקשורת שלו עם מנהיגי התנועה האחרים".
בידיעה שפורסמה בתחילת החודש, ציינו הגורמים בחמאס כי ההתקשרויות עם סינוואר התקיימו בעיקר "בתקופות המכריעות של המשא ומתן", אך עם זאת לא צוין כיצד התנהלו והאם מדובר בתקשורת ישירה או עקיפה.
יפתיע ויקדם את עסקת החטופים וסיום המלחמה?
סינוואר, ידוע בתור אדם ממוקד מטרה שלא מוטרד מהמחיר שגובה המלחמה, אך בתקופה האחרונה הוא מתמודד עם לחץ גובר לגבי האשמה בנוגע לגודל הסבל בעזה. בהמשך לכך, ה-CIA מעריך שסינוואר שככול הנראה מסתתר במנהרות שמתחת לעיר חאן יונס, נתון ללחץ גובר מצד פקודיו הצבאיים לקבל את הסכם הפסקת האש ושחרור החטופים ולסיים את המלחמה עם ישראל.
לסיכום, החיסול של הנייה בשבוע שעבר הביא לכאוס של ממש בתנועת חמאס. התנועה התקשתה תחילה לבחור מי יהיה זה שיירש את מקומו של הנייה. בין השמות שעלו כמחליף אפשרי לנייה היה חאלד משעל, יחזור לתפקיד שאותו הפסיק למלא ב-2017, אך לפי שעה נראה שסינוואר התנגד נחרצות למהלך.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה