משפט

בנק מזרחי טפחות חושף: זו הסיבה לסנקציה על רומן אברמוביץ'

בתשובה לתביעה של המיליארדר, הבנק הגיב: "הבנק אינו יכול לאשר הפרה של משטרי הסנקציות. הפרת משטרי הסנקציות עלולה לגרום נזקים עצומים הן לבנק ולקוחותיו והן למדינת ישראל עצמה, וזאת במידה שהפרה זו תגרור הגבלות שיוטלו על הבנק ועל יכולתו להמשיך לפעול מול בנקים זרים, על ידי אותם בנקים זרים".
מערכת ice | 
בנק מזרחי טפחות (צילום shutterstock)
לאחר שאיש העסקים הישראלי רומן אברומביץ׳ וארגון זק"א, הגישו בשבוע שעבר תביעה כנגד בנק מזרחי טפחות, בשל סירובו של הבנק להעביר לטענתם תרומה על סך 8 מיליון שקל לארגון זק״א לטובת פעילותם במלחמה והיערכותם להמשכה, כעת הבנק עונה לתביעה נגדו.
עוה"ד שרון לובצקי הס ויניב הולצמן ממשרד עמית פולק מטלון ושות' טענו בשם הבנק: "הבנק פועל ללא לאות לסייע לנפגעים במתקפת הטרור הרצחנית של חמאס שהחלה ב-7/10. חשיבות פעולתה של זק"א ברורה וידועה. אך יחד עם זאת אינו יכול לאשר הפרה של משטרי הסנקציות. הפרת משטרי הסנקציות עלולה לגרום נזקים עצומים הן לבנק ולקוחותיו והן למדינת ישראל עצמה, וזאת במידה שהפרה זו תגרור הגבלות שיוטלו על הבנק ועל יכולתו להמשיך לפעול מול בנקים זרים, על ידי אותם בנקים זרים".
עוד צוין: "זה מכבר אימץ מדיניות ניהול סיכונים במסגרת החובה שהוטלה עליו על ידי בנק ישראל בעניין, לפיה הבנק ככלל לא יאפשר פעילות בנקאית עם ישויות המופיעות ברשימות סנקציות בינלאומיות אף על פי שהאמור בהן לא חל עליו באופן ישיר. הסיבות להוספתו לרשימת הסנקציות כוללות את קשריו האדוקים עם פוטין. כן מצוין שם כי קשריו עם פוטין אפשרו לאברמוביץ' לתחזק את עושרו הניכר. בנוסף, אברמוביץ' בעל מניות מרכזי בחברת EVRAZ, אחת ממשלמות המיסים הגדולות ברוסיה. בהתאם הגיעו למסקנה שאברמוביץ' מפיק רווחים מהחלטותיהם של מקבלי המדיניות ברוסיה האחראים גם על המלחמה באוקריאנה. כן יצוין, כי ממש לאחרונה, ב-20 בדצמבר 2023, פורסם כי בית המשפט לצדק של האיחוד האירופי דחה ערעור של אברמוביץ' על הכללתו ברשימת הסנקציות".
עו"ד שמוליק קסוטו, בא כוח אברמוביץ' מסר בשם מיוצגו: "מר אברמוביץ' הוא פילנתרופ מוכר שתרם לארגוני צדקה רבים בישראל כבר כמעט 20 שנה. ישראל לא הטילה עליו סנקציות, וכפי שהוכיחו מומחים משפטיים מבריטניה ומהאיחוד האירופי, לסנקציות שהוטלו על מר אברמוביץ' אין אחיזה משפטית בישראל. אין בסיס חוקי לבנק לחסום תרומה זו לזק״א שאמורה לחזק את העבודה החשובה של זק"א. התיק הזה לא עוסק בסנקציות, אלא בהחלטת הבנק להיות ביורוקרטית יתר על המידה - ובתוך כך למנוע את ההזדמנות של ארגוני צדקה בישראל לקבל צדקה. הסנקציות נגד מר אברמוביץ' שהוטלו על ידי האיחוד האירופי ובריטניה הן בעלות אופי פוליטי. כפי שהוכח לאחרונה על ידי בית המשפט הכללי אירופה, הסנקציות נגד מר אברמוביץ' מבוססת אך ורק על כך שבית המשפט מגדיר את מר אברמוביץ' כ"איש עסקים רוסי", שמהווה סיבה מספיקה - על פי תקנות האיחוד האירופי הרחבות מאוד של ימינו - כדי להשאיר את הסנקציות על כנן גם אם אתה בעל מניות פסיבי במגזר עסקי שאין לו שום קשר למלחמה באוקראינה".
כזכור, בכתב התביעה דורש אברמוביץ לחייב את בנק מזרחי טפחות להעביר את התרומה לאלתר. ע"פ כתב התביעה, הבנק סירב לבקשה בטענה כללית לפיה חשבונו של מר אברמוביץ' חסום בשל הסנקציות שהטילו עליו האיחוד האירופי וממשלת בריטניה, ולכן, לגישת הבנק, לא ניתן לבצע בו שום פעולה שהיא.
חשוב להדגיש שממשלת ישראל לא מטילה סנקציות נגד אנשי עסקים באשר למלחמה באוקראינה וגם ממשלת ארה"ב, בחרה שלא להטיל על מר אברמוביץ' סנקציות כלשהן. ולאור האמור, עמדת הבנק בעניין חסימת החשבון של מר אברמוביץ' כנובע מהסנקציות, הנה לטענת עורכי דינו, "עמדה שגויה מיסודה וחסרת כל בסיס משפטי. חשוב לציין כי אברמוביץ', אזרח ישראלי, פתח את חשבון הבנק לפני שנים והכסף שברצונו לתרום לזק"א הופקד אז בחשבון".
עוד מציינים נציגיו: "מר אברמוביץ' הוא פילנתרופ בעל שם ותמך זה מכבר במוסדות ותכניות ישראליות לרבות הסוכנות היהודית, המרכז הרפואי שיבא, אוניברסיטת תל אביב, קק"ל, עיר דוד ופרויקטים נוספים ברחבי הארץ וכעת מבקש לתרום מכספו לארגון זק"א בשל פעילותו במלחמה".
עוד מצוין בכתב התביעה כי ״החל מה-7 לאוקטובר פועלים מתנדבי זק"א ללא לאות במשימה לאומית נעלה. המתנדבים המסורים עזבו את ביתם, עבודתם והסביבה הטבעית שלהם, על מנת לעבור בין זירות הזוועה בעוטף עזה ובכל מרחב הדרום ולבצע את המלאכה הקשה מכל של איתור, ואיסוף גופות החללים שחלקם הרב במצב פיזי מחריד״. 
בנוסף משאבי הארגון ומחסני הציוד המשמש אותו התרוקנו כליל. הארגון נדרש בנוסף להפעיל תוכנית טיפול נפשי למתנדביו אשר נחשפו לאירועים ומראות קשים, זוועתיים ובלתי אנושיים, וזאת אפילו בסטנדרטים בהם פועלת זק"א בשגרה. זק״א הוא ארגון חילוץ והצלה מוביל בישראל שפועל גם באזורי אסון ברחבי העולם. מתנדבי זק"א כוללים יהודים, נוצרים, דרוזים, בדואים ומוסלמים. זק"א מעניק סיוע לכל האנשים, ללא הבדל דת, גזע או מין.
כתב התביעה מתבסס על חוות דעת מומחים בתחום הסנקציות ועל תקדימי פסיקה בישראל. עורכי הדין של אברמוביץ שמוליק קסוטו ובלה פלד הדגישו בכתב התביעה ״לא יעלה על הדעת שבשעתו הקשה ביותר של היישוב, של הציונות, בשעה שכולם נרתמים ונלחמים, מי בחזית ומי בעורף, בנק המזרחי חוסם תרומה כה חיונית, לאחד המפעלים החשובים ביותר בקהילתנו״.
"תמוה שבנק אשר חרט על דגלו את המסר ״אנשים לפני הכל״ הוא זה שפוגע כעת בתרומות לעורף הישראלי. אם הכסף מספיק טוב כדי להישאר בבנק ולנפח את יתרותיו, הוא בהחלט טוב מספיק כדי לסייע לארגון שיחזק את החוסן הלאומי הישראלי בימים קשים אלה- כך כתבו עורכי הדין שמוליק קסוטו ובלה פלד בכתב התביעה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה