משפט

פסק דין תקדימי: תחום ההטרדות המיניות התרחב עם מושג חדש

פסיקת דין יוצאת דופן: בית הדין הארצי לעבודה קבע בפסיקה תקדימית מושג חדש בנושא הטרדות מיניות: "יחסי השפעה". כך התעקשותה של מתלוננת הביא לכדי צדק עבורה ולקביעת המושג ההכרחי

מערכת ice | 
הטרדה מינית-אילוסטרציה (צילום shutterstock)
בית הדין הארצי לעבודה הוציא תחת ידו פסיקה תקדימית אשר הפכה את קביעת בית הדין האזורי לעבודה, ואף ראה לנכון להתערב גם בקביעות העובדתיות של בית הדין האזורי. במסגרת פסיקתו התקדימית קבע בית הדין הארצי לעבודה, בין היתר, מושג חדש בתחום ההטרדות המיניות: "יחסי השפעה".
עו"ד שירן הורוביץ מנהלת מחלקת דיני עבודה במשרד עו"ד ויינברגר ברטנטל ושות' מסבירה כי "מטרתו של החוק למניעת הטרדה הוא לאסור הטרדה מינית כדי להגן על כבודו של אדם, על חירותו ועל פרטיותו, וכדי לקדם שוויון בין המינים".
"לשם הגשמת מטרות החוק למניעת הטרדה מינית ותכליתו, נקבעו בו הוראות רחבות היקף האוסרות הטרדה מינית והתנכלות, והמבצע אותן צפוי, בין היתר, לסנקציות פליליות חמורות, ובהן עונש מאסר וקנס".
הפסיקה התקבלה במסגרת תיק שעסק בצעירה בת 21, שלאחר שירותה הצבאי ביקשה לעבודה במלון באילת כדי לקבל מענק עבודה. היא עבדה שם כשבעה חודשים בסך הכול ב-2017.
בפברואר 2017 החלה הצעירה את עבודתה בבית המלון בתור מלצרית לובי. כחודש לאחר מכן התקיימה מסיבת פורים בחוף הים לעובדי המלון. המערערת חזרה מהמסיבה עם עובדי מלון נוספים שנסעו במכונית שבה נהג מנהל חדר האוכל של המלון.
סמוך לאחר מכן פנתה אמה של העובדת אל הנהלת המלון בטענה להטרדה מינית על ידי שף המלון. מאז היא עבדה במרכזיה של המלון מספר חודשים נוספים עד שסיימה את עבודתה.
הצעירה הגישה תביעה נגד המלון והשף בטענה להפרת החוק למניעת הטרדה מינית וחוק שוויון הזדמנויות בעבודה, כמו גם בגין הפרת התחייבות לשלם מענק התמדה וגרימת עוגמת נפש. בית הדין האזורי לעבודה דחה את התביעה ברובה. הצעירה לא ויתרה, הגישה ערעור לבית הדין הארצי שהתקבל וכאמור קבע מושג חדש: "יחסי השפעה". 
נשיאת בית הדין הארצי לעבודה, ורדה וירט־לבנה, קבעה בפסק דין תקדימי "יחסי השפעה במקום העבודה מצויים בתווך שבין יחסי מרות (ממונה לכפיף) לבין היעדר מרות (חברים לעבודה במעמד זהה). כוח השפעה זה יכול להיווצר במצבים שונים, שאינם כרוכים בכפיפות המיוחסת לבעל מרות. יחסי השפעה יכולים להתבטא בשתי בחינות - מקצועית ומעמדית".
המונח החדש "יחסי השפעה" מתאר יחסים שבהם קיים פער כוחות בין שני עובדים, אשר אינו נובע מכפיפות המוגדרת כיחסי מרות.
השופטת וירט־לבנה קבעה כי יחסי השפעה יכולים להתבטא בפער בניסיון המקצועי של עובד ובמידת החשיבות המקצועית שלו במקום העבודה לעומת עובד אחר. כמו כן, מהות התפקיד יכולה לכונן כוח השפעה של עובד אחד על אחר, כמו גם הוותק של עובד במקום העבודה הספציפי וטיב קשריו עם עובדים אחרים.
עו"ד הורוביץ מסבירה: "בהתאם להגדרה זו, כאשר ההטרדה מינית בוצעה על ידי בעל השפעה, רף ההוכחה שיוטל על כתפי המוטרדת או מתלוננת, ביחס להוכחה כי 'הראה למטריד שאינו מעוניין', יהיה נמוך מהרף המוטל על מי שהוטרדה על ידי עובד במעמד שזהה למעמד שלה".
היא מוסיפה: "אם כן וכפי שניתן לראות, בית הדין הארצי מרחיב דרמטית את האיסור על יחסי מרות במקום העבודה, שכן עפ"י הפסיקה, גם אם לא התקיימו בין העובדים יחסי מרות, אבל קיים פער מעמדות, ניתן יהיה להוכיח הטרדה מינית בקלות רבה יותר".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה