משפט

אינסטגרם תגבה תשלום על לייקים? החלטה דרמטית

מטא תבעה משתמש על לייקים ותגובות שביצע, ובית המשפט בארה"ב החליט כי המשתמש יחויב לשלם לחברה פיצויים על כך שהלייקים הללו גרמו לה נזק

יאיר מור | 
אינסטגרם (צילום freepik)
בית המשפט המחוזי בצפון קליפורניה הטיל לראשונה אי פעם על אדם לשלם למטא (פייסבוק לשעבר) על "לייקים" באינסטגרם. האדם הזה הוא ניקולאי הולפר מבלארוס, והסכום שהוטל עליו לשלם על פעילותו ברשת החברתית מסתכם בכ-200,000 דולר.
הסיפור החל ב-2020, אז הגישה פייסבוק (בזמנו זה היה שמה) תביעה נגד הולפר, בה טענה כי הוא הפעיל שירות בשם Nakrutka, שהחזיק המוני בוטים וחשבונות אינסטגרם שבאמצעותם הבטיח "לנפח באופן מלאכותי את מספרי הלייקים, התגובות, הצפיות והעוקבים של חשבונות אינסטגרם", לפי החברה. היא אף ציינה כי לאחר שגילתה את פעילותו והשעתה חלק מחשבונותיו הוא התלונן על כך בפורום בלארוסי, וטען כי היא מנסה "לסחוט" אותו ולאלץ אותו לסגור את השירות בתמורה לשחרור החסימה של החשבונות.
בספטמבר האחרון המליץ שופט בית משפט השלום במדינה, ג'וזף ספרו, לפסוק לטובת פייסבוק ברוב דרישותיה, ולהטיל על הולפר לשלם לה מאות אלפי דולרים בפיצויים והוצאות משפט, אם כי הוא המליץ להקטין את הסכום שדרשה על הוצאות משפט ב-40%.
ביום רביעי האחרון פסק השופט וויליאם אלסופ כי הולפר ישלם למטא 100,000 דולר פיצויים על הנזק שנגרם לה; 89,351 דולר על הוצאות משפט – סכום נמוך ב-50% מכפי שדרשה, מאחר שלפי טענתו המחצית השנייה של הסכום היתה על "עדכונים" שאין הצדקה לדרוש מהולפר לשלם עליהם; ועוד 10,184 דולר על "עלויות". סה"כ: 199,535 דולר. הוא קבע כי הולפר הפר את תנאי השימוש של אינסטגרם ואת חוק הונאה וניצול על ידי מחשבים, אך דחה את בקשת פייסבוק לפיצויים נוספים על זיוף השמות המסחריים השמורים שלה, מאחר שהאתר של הולפר השתמש בשמה של אינסטגרם באותיות קיריליות, ולא כפי שהוא רשום כסימן מסחרי, באותיות לטיניות.
הולפר, שלא טרח כלל להגיב להליכים המשפטיים בארה"ב ולכן לא זכה להגנה, ענה לאתר הרג'יסטר הבריטי בקישור לציוץ של אילון מאסק מלפני שנתיים וחצי, בו כתב: "פייסבוק גרועה".
 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה