משפט
הלקוח לא ויתר: רשת המזון הארצית תבצע שינוי בסניפים ותשלם
בית המשפט אישר הסדר בבקשה לתביעה ייצוגית נגד רשת "פלאפל בריבוע" המחזיקה בעשרות סניפים ברחבי הארץ. אלה פרטי ההסדר
בית המשפט המחוזי מרכז-לוד אישר השבוע הסדר בין אדם כבד שמיעה לבין רשת פלאפל בריבוע, המחזיקה ב-26 סניפים ברחבי הארץ. ההסדר הושג לאחר בקשה לאישור תביעה ייצוגית שהגיש אדם עם מוגבלות בשמיעה נגד הרשת.
הפרשה החלה כאשר המבקש ביקר בסניף הרשת בגבעת שמואל, שם רכש מספר מנות ארוזות. במהלך הביקור נתקל בקשיים משמעותיים בתקשורת עם נציג השירות, כשהוא התאמץ וההתקשה להבין אותו בהעדר מערכת עזר לשמיעה. כאשר שאל את העובד האם קיימת במקום מערכת כזו, קיבל תשובה שלילית.
המבקש תיאר במסמכי בית המשפט כיצד חש "בחוסר נוחות ותסכול" בשל היעדרה של מערכת השמע. הוא טען כי המשיבות מפרות את חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ואת התקנות הנלוות אליו, שמחייבות התקנת מערכות עזר לשמיעה ושילוט מתאים.
במהלך המשא ומתן שהתקיים בין הצדדים, המשיבות דחו את כל טענות המבקש. הן כפרו בקיומה של קבוצת נפגעים, בקיומו של נזק ובחובתן להנגיש סניפים ששטחם קטן מ-150 מ"ר. המבקש מצידו דחה את הטענות ובין היתר טען כי מאחר ומדובר ברשת, אין רלוונטיות לשטח הסניפים.
בסופו של דבר, הצדדים גיבשו ביניהם הסכמות שאושרו על ידי השופטת מירב כפיר. ההסכמות קובעות מספר התחייבויות מרחיקות לכת מצד הרשת. בתוך 30 יום מקבלת פסק הדין, רשת פלאפל בריבוע תתקין מערכת עזר לשמיעה ואוזניה בעמדת שירות אחת לפחות בכל הסניפים הקיימים. ההתחייבות תחול גם על סניפים עתידיים שייפתחו.
במקביל, הרשת תצטרך לדאוג להדרכות מקיפות למנהלים ולעובדים בכל הסניפים. ההדרכות יתמקדו באופן ההפעלה והשימוש במערכות העזר, עם הנחיה ברורה שהמערכות יהיו תקינות ומופעלות באופן רצוף לאורך כל שעות הפעילות, מבלי שהלקוח יצטרך לבקש להפעילן. כחלק מההסדר, הרשת תשפר את הפרסום באתר האינטרנט שלה ותציין כי בסניפים פועלות מערכות עזר לשמיעה.
מעבר להתחייבויות ההנגשה, הרשת תרים תרומה של 25,000 שקלים לעמותת "בקול" - ארגון כבדי שמיעה ומתחרשים. בית המשפט אישר גם תשלום גמול למבקש בסך 3,500 שקלים, השתתפות בעלות בדיקת החוקר בסך 5,600 שקלים ושכר טרחה לעורכי דינו שלומי אבני (שגם הוא לקוי שמיעה) וערן פלסר (שמוסמך גם כמורשה נגישות) בסך 30,000 שקלים.
השופטת ציינה בפסק הדין כי "בנסיבותיו של מקרה זה, כאשר מדובר בסניפים למכירת פלאפל ובהתחשב בין היתר בכך שבכל סניף קופת תשלום אחת", מצאה שההסדר סביר ועומד בתנאי החוק. היא הוסיפה כי ההסדר מביא "תועלת של ממש שצמחה לקבוצה בעקבות יישום ההנגשה כפי שתבע המבקש".
עוד ב-
תביעה ייצוגית היא כלי צרכני יעיל - הוא מאפשר לנהל תביעה אחת מרוכזת במקרים שבהם מדובר בתובעים רבים. הדבר מביא לא פעם לתוצאות, כמו במקרה הזה וכפי שדיווחנו על חברת סלקום שתפצה את הלקוחות בעשרות מיליונים. כמו כן, פרסמנו על כך שטויוטה טויוטה תשלם מיליונים ללקוחות. גם דיווחנו על כך שיוזמי קמפיין "אתה הראש אתה אשם" ישלמו מאות אלפי שקלים.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה



