נבחרת אייס

אל תקנו את הספין: הדירוג שלנו ב-S&P לא ירד רק "בגלל איראן" | מתן חודורוב

בחברת הדירוג הגדולה בעולם כבר לא מאמינים להצהרות הממשלה על ממדי הגירעון ל-2024, וצופים הידרדרות כלכלית מעבר לכל תחזית רשמית. במקום לנסות לשכנע אחרת, סביבת נתניהו פוסלת כל יוזמה של האוצר להעלות את המיסים עוד השנה – ומבטיחה "התאוששות מהירה מהצפוי". אילו "דמי רצינות" יכלו לסייע למנוע פגיעה תדמיתית במשק, ולאן נעלמו נתניהו וסמוטריץ' כשההחלטות שיחקו לרעתם? 
מתן חודורוב
מתן חודורוב |  26
מתן חודורוב על דירוג האשראי (צילום shutterstock, פלאש 90/ חיים גולדברג, MARC ISRAEL SELLEM/POOL)
הפעם נתניהו וסמוטריץ' עדיין לא הפיצו סרטונים ברשתות עם התייחסות אישית, נרחבת, להחלטת הדירוג שתשפיע על הכלכלה בישראל. בניגוד לקרדיט ששמחו ליטול על הודעת Fitch מתחילת החודש, ולפיה הציון למשק יישאר ללא שינוי למרות המלחמה, ההודעה ההפוכה של S&P הענקית – זו שמזהירה מפני הגירעון הממשלתי התופח בקופה – הכניסה את השניים לאלם תקשורתי.
כרגיל במצבים כאלה, "הפקידים" – להלן החשב הכללי באוצר, יהלי רוטנברג, וראש המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' אבי שמחון – נשלחו להגיב ולפרשן את אחת החדשות הגרועות שקיבל המשק בשנים האחרונות, עם מסרים מוכנים מראש: זה לא ניהול גרוע, לא פזרנות תקציבית ובטח לא כספים קואליציוניים שגרמו לתוצאה המאכזבת, אלא נתון אחד שאין בלתו: התמשכות המלחמה עצמה והחשש העולמי מהתרחבות המערכה לחזיתות נוספות. לכן, לכאורה, אין מה לעשות – חוץ מ"ביחד לנצח".
 
את הספין הזה אסור לקנות כמות שהוא. בהחלטת S&P ההסלמה עם איראן אכן מוזכרת כסיבה העיקרית להפחתת הדירוג, אך בגוף ההודעה ברור מה התרחיש הכלכלי שמטריד באמת את החברה: העמקת הגירעון התקציבי, שגם כך תוכנן לרף גבוה במיוחד של 6.6% מהתוצר, לסביבות ה-8% - או במספרים פשוטים, בור שנתי של יותר מ-150 מיליארד שקל עומד להיפער בין הכנסות המדינה לבין הוצאותיה.
דוברי הממשלה עדיין מכחישים שזו תהיה המציאות, אך ענקית הדירוג סומכת יותר על האנליסטים שלה; מה הפלא? בנובמבר הכריז שר האוצר סמוטריץ' שהגירעון לא יעלה על 5% תוצר ב-2024, רק כדי "לפספס" את היעד של עצמו ב-30 מיליארד שקלים. התרחיש המטריד של עוד חריגה, בסדר גודל דומה, כנראה לא נתפס בעיני S&P כמדע בדיוני – ובעצם, סבורים שם, הממשלה איבדה חלק מהשליטה בתקציב: בסביבתו של נתניהו בונים על התאוששות המשק, שתניב אולי יותר מיסים מהצפוי בלי להרגיז איש, ולא על קיצוצים מידיים שיניבו חיסכון באופן ודאי.
המחדל מקומם במיוחד כי גם בהינתן הגירעון התקציבי שכפתה המלחמה על ישראל, לפחות את הבור הנוסף – בין הכרזות הממשלה לבין הערכות השוק – אפשר היה למנוע באמצעות "דמי רצינות": הפחתות משמעותיות יותר בהוצאות המשרדים המומצאים, ובראשם "המשימות הלאומיות" של השרה אורית סטרוק; הקפאת התקציבים הפוליטיים לשנתיים; אולי קיצוץ זמני בשכר הציבורי שיכול היה להתאפשר באמצעות דוגמה אישית של הדרג הנבחר – כל אלה יכלו לשכנע שהממשלה כן תעמוד ביעדי החוב, הגבוהים בפני עצמם, שהציגה בתקציב המדינה.
אלא שנתניהו בחר לדחות כל עימות עם שותפיו, וגם את העלאת המע"מ דחה ל-2025 מחשש שבחירות יתקיימו כבר במהלך שנת הכספים הנוכחית. התוצאה היא שאותה שמיכה מכסה מידי חודש פחות ופחות מכלל המשימות המוטלות על האוצר, עד לנקודה שבה גם סוכנויות האשראי רואות בבירור את מה שמבצבץ מחוצה לה.
כיוון ש-S&P אינה הראשונה להפחית את הדירוג לישראל, סמוטריץ' לא יוכל להאשים אותה ב"חוסר אמונה בצדקת דרכנו" כפי שעשה עם פרסום הודעתה הזהה של Moody’s בנושא. גם נתניהו, שחלק לחברה שבחים רבים במרוצת השנים שבהן שפעה עליו מחמאות, לא יישמע רציני אם יטען שהחלטותיה חסרות משמעות. ב-2020 הוא אמר למשל: "מצבנו יחסית לכלכלות העולם בתקופת הקורונה נקבע על ידי המשקיפים האובייקטיביים כטוב יותר מרוב המדינות... S&P ו-Moody’s שהורידו למדינות כמו בריטניה, לנו השאירו... זוהי הבעת אמון מרשימה במדיניות הכלכלית שאנחנו מובילים".
נתניהו התייחס בכמה הזדמנויות לדירוג עצמו כברומטר להערכת המנהיגות במשק: "אין עדות טובה יותר לדרך האחראית והמוצלחת שבה ניהלנו את הכלכלה" (2012); "תעודת כבוד של הקהילה הבינ"ל להשקעות במדינת ישראל" (2011)"; "זה אומר שכלכלת ישראל בידיים טובות" (2019) ועוד. כעת, כשפרופיל האשראי יורד, מתברר שתרומתם של קובעי המדיניות לתוצאה היא סלקטיבית: ההישגים רשומים על שמם, בכישלונות זו רק המלחמה שאשמה.
ואולם, מטרת המאמר אינה רק להפנות זרקור לדרך שבה הגירעון נוהל לפני החלטת S&P, אלא גם לאופן שבו הוא עלול להמשיך ולדרדר את ישראל בסולם הדירוג – וזו, נכון להיום, הרי התחזית הרשמית לעתיד של כל החברות בתחום. מול שטף האזהרות, מציעים גורמים באוצר להקדים את המיסים שכבר אושרו – ובראשם הגדלת המע"מ – מתחילת 2025 למחצית השנייה של השנה הנוכחית. הצגת מקור אמין ופשוט לגבייה לצורך הגדלת ההכנסות, עשויה להערכתם לשכנע את חברות הדירוג שהממשלה קשובה לחששות ורצינית בניסיון למנוע את העמקת הבור.
כששאלתי על כך את פרופ' שמחון השבוע, בראיון ל-FM103, הוא פסק שרה"מ מתנגד "נחרצות" לכל יוזמה כזו: "בשום פנים ואופן! כל ההדלפות האלה מגיעות מטעם מי שרוצים להעלות מיסים, בעיקר אגף התקציבים". בהמשך השיחה הסביר שאין בכך צורך, שכן המשק מתאושש "מהר מהצפוי", ולכן לבהלה אין על מה להסתמך. שמחון הוסיף כי אם תמשיך "המגמה החיובית" כהגדרתו, העלאת המע"מ עשויה לא רק להידחות אלא להתבטל כליל – צעד שיגרע מהכנסות המדינה יותר מ-7 מיליארד שקלים.
גם במקרה הזה, הניתוח אינו מתכתב עם המסקנה של חברות הדירוג – כזכור, 'המשקיפים האובייקטיביים' לדעת נתניהו עצמו. ההחלטה הבאה של S&P לגבי ישראל צפויה להתקבל ב-10 במאי, סמוך מאוד ליום העצמאות.
לבסוף, כדאי להזכיר את הברור מאליו: מלאכת דירוג האשראי אינה חפה מפגמים או הטיות, אך יש לה השפעה משמעותית על הסטת כספים בין מדינות ועל ההחלטה של חברות ענק היכן להשקיע את הדולר הבא. עליות בבורסה ובשקל בימים שלאחר החלטה שלילית כזו, גם אם הן משמחות כשלעצמן, אינן מרמזות שהשוק מתעלם או "מצפצף" על הסקירות שפורסמו – שכן לתדמית שנוצרת יש אפקט מצטבר לטווח הארוך. זו, כמובן, אינה סיבה לקצר את המלחמה שמשכה והיקפה צריך להיגזר משיקולי הביטחון הלאומי בלבד; ומצד שני, הגיע הזמן שנתניהו וסמוטריץ' יפסיקו "למכור" שהכלכלה במצב מצוין או שהמשק זוכה לאמון מצד הגופים הזרים. שניים משלושת השחקנים כבר הפריכו את הבלוף הזה לאחרונה, ויש לקוות שלא נקבל מהן דרישת שלום נוספת אחרי החג.
תגובות לכתבה(26):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 22.
    פשיסט!
    דון שוורץ 04/2024/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    חודורוב מונע מרוע! שנאה! קנאה! בע"ה שנתבשר שנענשת שחודורוב וכל מהנדסי התודעה השקרנים! וכל רודפי ביבי וסמוטריץ וממשלתם נעענשו יושב לצד מודי דניאל !
    סגור
  • 21.
    כתבה אווילית. (ל"ת)
    עתי 04/2024/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 20.
    נרקסיסט עלוב??????
    בכיינית. תלמד להפסיד 04/2024/23
    הגב לתגובה זו
    1 2
    בכיינית. תלמד להפסיד בבחירות כמו גבר
    סגור
  • 19.
    חולה נפש
    י.א 04/2024/23
    הגב לתגובה זו
    0 2
    בו נגיד ואתה צטדק , זה ספין, אתה מרוצה מיזה שדירוג של ישראל ירד, אתה לא חלק מהעם, מחזיק אצבעות , שיורידו עוד ? שמאל זה מחלה
    סגור
  • 18.
    אל תקנו את אגדות מתן חודרוב
    הברבור הירוק 04/2024/23
    הגב לתגובה זו
    1 2
    כמו עיתון דהמרקר שמשמיץ ללא סוף את הממשלה כך גם מתן חודרוב אם החה שלטון אחר זה היה ליטוף נעים
    סגור
  • טען עוד
  • 17.
    ידרדר
    הרמאי 04/2024/23
    הגב לתגובה זו
    0 4
    הרמאי ידרדר את ישראל להפסד מוחלט במלחמה ולכשלון כלכלי טוטאלי. זאת מטרתו ולשם הוא רוצה להגיע. לא אכפת לו מהחטופים ומחללי צהלושום גרעון לא מזיז לו. להיפך.
    סגור
  • 16.
    עצה ידידותית
    מתן חודורוב 04/2024/23
    הגב לתגובה זו
    3 3
    תשתדל אחרים שאתה קם ממיטת בעלך ,לשטוף המאה את פיך במין מבושמים. נודף מפיך ריח מטריף שלי צואה! נטיותיך המיניות אינם עסקנו.אבל הסרחוו שאתה מדיף הוא בלתי י נסבל.
    סגור
  • 15.
    מבחינת הפרשן אין מלחמה הכל רגיל
    י 04/2024/23
    הגב לתגובה זו
    2 3
    שימו בצד הכל תתמקדו בלהרוס להפחיד את האזרחים כמה גרוע הולך להיות
    סגור
  • 14.
    כתב של אגזירה13 בעוד פוסט תבהלה. תתפוצץ יעוכר
    איייייס 04/2024/23
    הגב לתגובה זו
    2 4
    הקשר בין מתן חודורוב לכלכלה הוא כמו הקשר בין הפלסטינים להיותם "עם". לא קיים.
    סגור
  • 13.
    מתן מתעורר שיש קשיים אבל שהכל טוב הוא נעלם
    דרום 04/2024/23
    הגב לתגובה זו
    2 1
    מתן נדבר בעוד שנה ובבקשה קצת אופטימיות לא תזיק הבאת תחקיר אבל לא בטוח שהכל נכון
    סגור
  • 12.
    ביבי סמוטריץ והביביסטים מחריבים הכלכלה.
    יוסף המזמר 04/2024/23
    הגב לתגובה זו
    4 4
    זה היה בעבר וגם היום ביבי עולה ומחריב את הכלכלה.
    סגור
  • נרקסיסט עלוב??????
    חמור ואתון 04/2024/23
    הגב לתגובה זו
    0 2
    בכיינית. תלמד להפסיד בבחירות כמו גבר
    סגור
  • 11.
    ביבי וסמוטריץ אסון לכלכלה.
    יוסף המזמר 04/2024/23
    הגב לתגובה זו
    3 3
    שני מחריבים המדינה אין מי שמנהל הם במסע השרדות פוליטיים על חשבון הכלכלה.
    סגור
  • 10.
    ממשלת זדון
    פחדניהו 04/2024/23
    הגב לתגובה זו
    2 3
    הדירוג ירד בגלל אבן ימין עטאאללא הצורר שמחריב את המדינה
    סגור
  • 9.
    לביביזם אין מוח
    יש לי מוח 04/2024/23
    הגב לתגובה זו
    1 2
    ביבי מזניח את הפריפריה, איפה שהביביסטים גרים, דואג שהמעריצים שלו יישארו בורים, חסרי השכלה ויכולת להתפרנס, משקר להם בלי סוף, גורר את ישראל למלחמות ומנתק אותנו מהעולם, תחתיו מתו הכי הרבה יהודים מאז השואה, חיי חיים של מלך על חשבון הציבור, מעביר את הכסף של כולנו לחרדים שמוצצים את תקציב המדינה, ועדיין ביביסטים חסרי מוח אוהדים את המלך שלהם בעיוורות. המוח שלהם מצליח רק לתת פקודות בסיסיות לגוף כמו לאכול, לשתות ולקלל ומעבר לזה הוא לא מצליח לחשוב
    סגור
  • 8.
    העיקר שיהיה כסף למיאמי, למשתמטים, ולשיפוץ הבריכה
    "הציבור מטומטם" 04/2024/22
    הגב לתגובה זו
    2 2
    לעם מטומטם מגיע ממשלה רקובה, מסואבת ומנותקת
    סגור
  • 7.
    יש הבדל בין נתניהו לסמוטריץ
    .... 04/2024/22
    הגב לתגובה זו
    0 2
    נתניהו מבין בכלכלה, פשוט לא אכפת לו. נוא יודע שהציבור שמצביע לו מורכב מאוכלוסייה מטומטמת אז אין לו צורך להתאמץ. סמוטריץ לעומת זאת, באמת לא מבין כלום, גם אם ינסה לשפר את הכלכלה הוא לא יצליח. אבל הוא לא ינסה,כי גם קהל המצביעים שלו לא מאמין בכלכלה, רק שה' יציל אותנו
    סגור
  • 6.
    אני מייחל לשמוע כתב כלכלי אמיתי ולא מזויף
    אורן 04/2024/22
    הגב לתגובה זו
    2 3
    העובדה שבמצב הכלכלי של ישראל לא הורידו את דירוג האשראי באופן משמעותי זה הישג עצום לכלכלה של ישראל. הכתבים המוטים שלנו לא רואים את המציאות שכל משקיע בר דעת מבין.
    סגור
  • 5.
    מתן חודורוב במקום עיתונות שופר של אופוזיציה
    יעקב 04/2024/22
    הגב לתגובה זו
    6 10
    לא סתם ערוץ 13 נראה כך, נשאר עם שופרות שממרמרות לנו את החיים מבלי לתת לעובדות לבלבל אותם
    סגור
  • ביביזם
    ביביזם 04/2024/23
    הגב לתגובה זו
    2 3
    שמע עדיף מאשר להיות המשרת של ביבי שמנצל אותך בתור מזרחי מחמד ואתה רץ ומפמפם את המסרים שלו
    סגור
  • 4.
    היה לנו שוער חודרוב, ממש טוב...
    איגי 04/2024/22
    הגב לתגובה זו
    3 7
    יש לנו פרשן כלכלי, חודרוב ממש...השלימו את החסר. חג שמח
    סגור
  • 3.
    אתה מבין קלקלה ולא כלכלה (ל"ת)
    אברימלה 04/2024/22
    הגב לתגובה זו
    3 9
    סגור
  • 2.
    מה יש לצפות מכתב של ערוץ אלגזירה 13 (ל"ת)
    מתן זבל 04/2024/22
    הגב לתגובה זו
    5 13
    סגור
  • מביבי יש יותר ציפיות אבל הוא לא מממש,אז מסתפקים במתן. (ל"ת)
    יוסי 04/2024/22
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור
  • 1.
    כתב כתבה חסרה הבנה כלכלית ישראלית...בסוף סופרים בנדרגות (ל"ת)
    חיים8 04/2024/22
    הגב לתגובה זו
    4 12
    סגור
  • תסביר כיצד אין הבנה כלכלית ישראלית? ומה זה בנדרגות?
    יוסי 04/2024/22
    הגב לתגובה זו
    6 0
    לצעוק לא מבין זה קל.תסביר שנראה שאתה מבין יותר ממי משכתב,עד אז אתה לא יותר מבוט שאין להתיחס אליו ברצינות.
    סגור