בריאות

סורוקה והאקדמיה בצלאל חושפות: זה הפיתוח שיסייע לפצועי המלחמה

בית החולים "סורוקה" חשף כי במסגרת  שיתוף הפעולה עם צוות בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים, פותחה אלונקה בעלת היכולת להיפתח ולהתקפל בעת הצורך. הפיתוח המיוחד נועד להקל על שינוע פצועים אל בית החולים
מערכת ice | 
בית חולים סורוקה (צילום יחצ)
מרכז עיצוב חירום למציאות הלחימה הוקם במסגרת פרויקט פלורנס, מרכז החדשנות של בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים בסורוקה מרכז רפואי אוניברסיטאי העומד בחזית הטיפול במלחמת חרבות ברזל. מעצבים.ות ואדריכלים.ות של מרכז החדשנות של בצלאל, המפעיל סטודיו בשטח בית החולים לכל אורך השנה, התגייסו לסייע לחזית ויזמו בהתנדבות מספר פרוייקטים שמטרתם לסייע בצרכי הצוותים הרפואיים שעלו במהלך הלחימה.
בין הפתרונות שעוצבו במסגרת המיזם  - חיפוי מודולרי לאלונקות פצועים לשמירה על פרטיות הפצועים.ות; שדרוג מיגונית בטון שהוצבה לגונן על בנין MRI ילדים לפלטפורמה חינוכית ונקודת ענין לילדים; תכנון חדר רגיעה מותאם לצוותי הטראומה.
ביומיים הראשונים מפרוץ מלחמת חרבות ברזל הגיעו לבית החולים סורוקה בבאר שבע, שמצא עצמו בלב המערכה, קרוב ל-700 פצועים. מאז, למרבה הצער, המספר רק הולך ועולה. עם פתיחת התמרון היבשתי, קולט בית החולים סורוקה פצועי לחימה רבים מרצועת עזה ומשמש כמרכז הרפואי המרכזי לרפואת חירום במערכה. 
ככל שעלה מספר הפצועים כך הלכו וגברו האתגרים ולאורם עלה הצורך במתן פתרונות מותאמים למציאות לחימה. כך התגייסו לסייע בהתנדבות עשרות מעצבים.ות ואדריכלים.ות של "פרוייקט פלורנס", מרכז העיצוב של בצלאל הפועל במסגרת שיתוף פעולה עם סורוקה מרכז רפואי אוניברסיטאי לפני שלוש שנים. 
המתנדבים.ות נכנסו למחלקות השונות, ערכו מיפוי צרכים בתיאום עם צוותי הסיעוד והרפואה ויחד עם הנהלת בית החולים ויזמו מספר פרויקטים שמטרתם לסייע בעיצוב מענה מותאם לסביבה הרפואית אותה הם מכירים היטב ופועלים בה בשלוש השנים האחרונות, אלא שהאתגר הפעם היה מעט שונה – עיצוב רפואה תחת אש. 
חיפוי מודולרי לאלונקות פצועים הוא פיתוח מיוחד שעוצב כמענה לאתגר הנוגע לסוגיית פרטיות הפצועים המגיעים למנחת בית החולים במסוקים ובאמבולנסים למיון בית החולים ומועברים לעיני כל. משיחות שהתקיימו עם הצוותים השונים אשר קולטים את הפצועים הללו, עלה הצורך בפתרון עיצובי מידי שיספק הגנה מתיעוד והפצה של תמונות פצועים במעבר הפתוח ברחבי בית החולים. 
 
לדברי מיכל איתן, יזמת ומנהלת הפרוייקט, "האתגר העיצובי היה פיתוח חיפוי נפתח שיתלבש על אלונקת הפינוי, יפתח במהירות לאחר נחיתת המסוק (מצב של משב רוח אדיר) ויאפשר ליווי ומעקב רפואי מתמשך של הצוות הרפואי לצד הפצוע. כל זאת לצד שמירה על פרטיות המטופל וכבודו".
כך חשבו עודד גוב, מעצב תעשייתי ומרצה במחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל יחד עם רועי אבני, סטודנט בבית הספר לארכיטקטורה בבצלאל ונויה אהרונסון ונמרוד כהן, סטודנטים במחלקה לעיצוב תעשייתי, על חיפוי שמתקפל ומתחבר במהירות לאלונקה הנפתח בנגיעה. החיפוי הינו מודולרי ומאפשר סגירה חלקית או מלאה, בד החיפוי הגמיש מאפשר גישה ישירה של הצוות הרפואי לאברים חיוניים גם בסגירה מלאה. על אף גמישותו, הבד הנו אטום וחסין מפני מים ועמיד בפני תנאי מזג אויר קשים הכוללים גשמים ורוחות עזים.
עשרות פצועים כבר שונעו למיון בית החולים תוך שימוש בחיפוי המודולרי. בעקבות הצלחת המיזם הנהלת בית חולים החליטה להרחיב את השימוש בחיפוי לצורך העברה בין המבנים ברחבי בית החולים, דגמים נוספים מיוצרים כעת לצורך כך. 
מיגון הבטון שהוצב לגונן על מכשיר MRI לילדים הפך לפלטפורמה אינטראקטיבית
פרוייקט נוסף , הוא "דרך החושים", עוצב ואויר על ידי דנה מורג והגר שגב, סטודנטיות שנה ד' במחלקה לתקשורת חזותית יחד עם קבוצת מתנדבים מהמחלקות השונות בבצלאל בכדי לאפשר המשך פעילות שוטפת של הילדים במהלך בדיקות במחלקת הדימות, גם תחת אש. 
לדברי מורג ושגב, האתגר העיצובי היה הפיכת ערימת קוביות בטון שהוצבה בחזית בנין MRI ילדים, להגנה מפני ירי טילים, למרחב שיהיה נעים ויהווה פלטפורמה חינוכית ונקודת ענין לילדים. כך פותחה הפלטפורמה "דרך החושים".
מדובר במיזם איור אינטראקטיבי, המציג אילוסטרציה לחמשת החושים, ובו משולבים משחקים אנלוגיים (חיפוש חיפושיות, מבוכים ועוד) לצד פלטפורמה דיגיטלית, שמאפשרת לימוד באמצעות אנימציה על כל אחד מהחושים. האתר פותח בשתי שפות, עברית וערבית לטובת מגוון המגזרים העושים שימוש בפלטפורמה.
עיצוב מרחבי תמיכה בצוות שמטפל בפצועי המלחמה
לצד הפתרונות העיצוביים והחזותיים, מעצבי ומעצבות הפרוייקט זיהו את הצורך במענה נפשי של הצוות הרפואי שקולט  פצועי מלחמה בדרגות פציעה שונות ובהיקפים שטרם ראו בעשורים האחרונים. מיזם התמיכה בצוותי חדרי המיון והמחלקות לטיפול נמרץ אשר נמצאים בחזית תוכנן ועוצב לאחר הליך מיפוי צרכים אשר במהלכו עלו הקשיים הרגשיים לדברי מיכל איתן, " במסגרת הליך מיפוי צרכים אופיין הצורך באזורים מגוונים למפגשים שונים מפגשי צוות, אזור למפגש זוגי, אזורים לישיבה לבד, מרחבים בחוץ (גגות ומרפסות).
כך פותחו אבי טיפוס למרחבים שונים – חדר צוות סטנדרטי, פינות ישיבה בתצורות שונות, הפיכת גגות לאזורי מנוחה, יצירת גינות ואפשרות ליציאה לאוויר הפתוח.  תכנית הבניה יצאה לדרך ותושלם בחודשים הקרובים.
כלל המיזמים תוכננו ועוצבו בתיאום מלא עם צוותי בית החולים בהמשך לשיתופי פעולה בשנים האחרונות בין בצלאל וסורוקה, מיום הקמת סטודיו ייעודי על ידי האקדמיה הפועל בתוך בית החולים. הקשר המקצועי הצמוד  אפשר תגובה מהירה ויצירת מענה של מעצבים ואדריכלים לאתגרים השונים. 
פרויקט פלורנס מאפשר דיאלוג רחב היקף במגוון דיסציפלינות של תחומי העיצוב והאמנות למול שלל צרכים מידיים וארוכי טווח של צוותי הרפואה בסורוקה אשר עושים לילות כימים. במסגרת הפרויקט המעצבים והמעצבות הפועלים בסטודיו שותפים לשיפור מכלול השירותים הניתנים במסגרת הטיפול הרפואי ומאפשרים לצוותי בית החולים לקבל נקודת מבט אחרת אשר מרחיבה את יכולותיו. מיזם זה הוא דוגמה להשפעה האדירה שיש לתחומי העיצוב, האמנות והאדריכלות הנלמדים בבצלאל ביכולות התרומה לקהילה ולמרחב הציבורי. נפלה הזכות בחלקנו לתרום ולסייע בחזית הטיפול הרפואי בעיצומה של מערכה של אחת המלחמות הקשות שידעה מדינת ישראל".  
פרויקט פלורנס – מרכז החדשנות של בצלאל בסורוקה הוא פרויקט ראשון מסוגו שבו סטודנטים.ות ממחלקות העיצוב והאדריכלות באקדמיה, עוברים להתגורר במשך סמסטר שלם בבאר שבע ופועלים למציאת פתרונות מתוך השטח לשיפור החוויה האנושית עבור צוותי בית החולים ועבור המטופלים, בני משפחה ומבקרים.  הפרויקט פועל זו השנה השלישית במרכז הרפואי סורוקה ותוצרים רבים מהשנים האחרונות כבר הוטמעו במחלקות השונות. מאז 9/10 פועל הסטודיו במתכונת חירום בהתנדבות מלאה על ידי מרצים.ות וסטודנטים.ות בבצלאל. 
"פרויקט פלורנס", מרכז העיצוב של בצלאל פועל לכל אורך השנה במסגרת שיתוף פעולה נפתח בסורוקה מרכז רפואי אוניברסיטאי לפני שלוש שנים, במסגרת זו מעצבים.ות ואדריכלים.ות של מרכז החדשנות של בצלאל, פועלים בסטודיו מיוחד שהוקם בבית החולים.


בתמונה: אלונקות המסייעות בשינוע פצועים (צילום: בצלאל)

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה